Kan man vara överkänslig mot socker?

Home Forums Kost och Näringslära Kan man vara överkänslig mot socker?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Om jag äter godis eller lite mera snabba kolhydrater än vanligt (tex som på en ätardag) så ser jag ut som en vattenballong nästa dag!!
    Fingrarna är som korvar, jag har svårt att öppna ögonen för att det är så mycket vätska på ögonlocken. Jag får också ”ränder” på hela kroppen efter veck på lakanet.
    Jag går inte på någon diet!
    Någon som har någon aning varför det blir så här? Kan vissa människor vara överkänsliga/allergisk mot socker/snabba kolhydrater?
    Kan man göra någonting åt saken (förutom at låta bli socker då)?
    Någon som känner igen sig?

I do…

främst mot godis osv fruktos… inte av en massa bananer t ex.

Bullen wrote:
    Om jag äter godis eller lite mera snabba kolhydrater än vanligt (tex som på en ätardag) så ser jag ut som en vattenballong nästa dag!!
    Fingrarna är som korvar, jag har svårt att öppna ögonen för att det är så mycket vätska på ögonlocken. Jag får också ”ränder” på hela kroppen efter veck på lakanet.
    Jag går inte på någon diet!
    Någon som har någon aning varför det blir så här? Kan vissa människor vara överkänsliga/allergisk mot socker/snabba kolhydrater?
    Kan man göra någonting åt saken (förutom at låta bli socker då)?
    Någon som känner igen sig?

Jag har ochså lätt för att öka kroppsvikten när jag äter mycket kolhydrater och vet att jag gick upp över 8 kilo på en ätar dag i deffen men har märkt att jag inte behöver mycket av dessa för att ha bra tryck i musklerna vid träning tex ,Så äter inte mycket av dem nu heller och blir bara trött och mår inte väl när jag äter för mycket kolisar och behöver inte så mycket av dem för att växa bra:|

Jag är överkänslig mot socker, till och med om jag äter mycket frukt så blir jag öm i huden (känns som om jag är ett vandrande blåmärke…) + att jag svullnar. Det brukar håller i sig några dagar beroende på vad jag ätit…

Ett vandrande blåmärke, den beskrivningen känner jag igen allt för väl :/
    Plussar mellan 3-4 kg på kolhydrat alt saltrika dagar..

annamazing wrote:
    Plussar mellan 3-4 kg på kolhydrat alt saltrika dagar..

Trodde jag var ensam om den upplevelsen… inte glad över att du också reagerar så men känns i alla fall skönt att det inte bara e jag som imbillar mig något som är omöjligt (ingen tror på min överkännslighet)

Ja men vad bra då.. eller vad man ska skriva.. Jag är ju inte inte ensam i alla fall!
    Jag känner mig inte som ett vandrande blåmärke :D men känner igen mig i hur ni beskriver det.
    Det är väl bara at försöka undvika socker så mycket som möjligt och ta smällen med vätska om man trillar dit någon gång. Som nu med alla påskägg. Antar att det inte är så mycket annat man kan göra!
    Tack för svaren!

Vandrande blåmärke, vilken träffande beskrivning.. känner igen mig totalt, även det med svällda fingrar osv. Hade dock inte dessa symtom innan jag började träna hårt och äta så nyttigt för övrigt..Skulle vara himla intressant att veta varför en del är mkt känsligare än andra för detta..

annamazing wrote:
    …….

Quote:
    Me to…;) men som sagt, inte av en massa vanliga bananer…
    Kanske inte borde ätit den sista skumbananen….*burp*
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.