Kolhydrater på kvällen?

Home Forums Kost och Näringslära Kolhydrater på kvällen?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hur dåligt är det med kolhydrater på kvällen egentligen?

Jag brukar äta mitt sista mål vid 7-9 tiden och det blir oftast en prottedrink(+äpple), eller kesella med kanel och ett äpple och ibland även nötter. Men nu till problemet. När jag äter ett så proteinrikt mål så får jag så ont i magen, den sväller och det känns som den ska explodera, någon annan som får likadant, eller vet vad det beror på?
    Jag undrar därför om jag skulle kunna lägga till lite kolhydrater för att minska magontet, och i så fall hur mkt. (Jag är mest intresserad av att gå ner i vikt.)

Don_Juan wrote:
    Så länge du ligger på ett underskott, så spelar det ju ingen roll när du äter kolhydrater.

jo det gör det. tro mig

Don_Juan wrote:
    Så länge du ligger på ett underskott, så spelar det ju ingen roll när du äter kolhydrater.

Går du och lägger dig med fyllda glykogendepåer och magen full med kolhydrat, kan du räkna med större de novo lipogenes än annars.

Dessutom nedregleras GH-frisättningen i sömnens första steg, och GH-frisättning är lipolytiskt.

beror ju oxå på om man tränat på kvällen!!

Don_Juan wrote:
    Så du avråder henne från att äta kolhydrater på kvällen? Lägger man på sig fett om man har ett underskott på ca 500-700 kcal, men äter kolhydrater i sina kvällsmål?

Större risk att just kolhydratenergin lagras in som kroppsfett i stället för som muskelglykogen.

Don_Juan wrote:
    Är du är medveten om att folk kommer tolka detta som att de inte ska äta ngn kolhydrat på kvällen?

Hur skall man tolka ditt första inlägg om att det inte spelar någon roll alls, då?

Jag tycker det är onödigt att nolla kolhydratintaget, men visst spelar det roll, och gör stor skillnad, om du äter en brakmiddag med pommes frites innan du går och lägger dig eller om du drar ner på intaget och äter en protein- och fettbaserad måltid med lite kolhydrat i form av, säg, grönsaker eller en mindre mängd annan stärkelsebaserad kolhydrat.

Robinravn.se wrote:
    En sak till jag glömde nämna: Det stämmer att kroppen producerar mer tillväxthormon när man går lågt på kolhydrater, MEN man får oerhört mycket högre nivåer av aktivt IGF-1 (IGF-1bp3) om man samtidigt stoppar i sig kolhydrater. Dessutom försämras insulinkänsligheten om man går helt utan kolisar, detta för att man inte ska få för lågt blodsocker, och det inaktiverar tillväxthormonet ännu mer på sikt.!
    Kroppen har ju gjort så för att den inte vill aktivera tillväxthormonet om det inte finns lite energi.
    Fråga vem du vill som dopar sig med tillväxt, det är fullständigt värdelöst utan mycket insulin (triggas av kolhydrater) i blodet !

Protein frisätter minst lika mycket insulin som motsvarande energimängd kolhydrat.

Robinravn.se wrote:
    Dessutom försämras insulinkänsligheten om man går helt utan kolisar,!

Nu var det dock inte tal om en kolhydratbefriad kost, utan om att dra ner på eller utesluta dom från ett enskilt mål.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.