- This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › laktos i kesella?
Någon som vet hur mycket laktos 100g lättkesella resp. minikeso innehåller? Jag försökte söka i slv livsmedelsdatabas, men jag kunde inte hitta det…
Kolhydraterna kommer i stort sett bara från laktos så laktosinnehållet är det samma som kolhydratinnehållet.
ajdå , men tack för svaret!
Valio har en keso med låg laktoshalt om du är på jakt efter det, bara 0,8g per 100g.
Säljs lite varstans nuförtiden
[www.valio.se]
Åh, tack för det tipset!
Jag har köpt den och den smakar kartong! Men bättre än inget alls iaf…
Någon som vet var man kan se hur mycket laktos olika produkter innehåller, typ yoghurt, ost och så? Vad jag kunde se så kan man inte se det på slv:s hemsida iaf?
Här kan du hitta lite i alla fall..
[http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/ldb/Kolhydrater.xls]
Okej tack! Någon som vet ur mkt laktos det är i ost resp fetaost då?
Räkna med ca 1,5g/100g (1-2g)
De flesta som är laktosintoleranta klarar ca 3-5g laktos per dag utan att få besvär, men toleransen är individuell.
Är du laktosintollerant Milia?
Jag är väldigt känslig mot laktos, men brukar äta Valios laktosfria cottage cheese, de har även en laktosfri fil på burk som är lite tjockare i konsistensen. Du kanske kan blanda ut den med kesellan?, Så gör jag.
Hoppas det funkar!
Jag har inte någon konstaterad laktosintolerans, men efter månader av magproblem har jag uteslutit mjölkprodukter ett tag och magen känns bättre, så jag har mina misstankar…
Jag var till Finland i helgen och då såg jag att Valio hade laktosfri kesella, har aldrig sett det i Sverige! Jag har bara sett den laktosfria keson, som jag börjat köpa, även om den smakar kartong…:p men nåt måste jag ha, jag får abstinens annars!!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY