Lista på protein?

Home Forums Kost och Näringslära Lista på protein?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Någon som vet om det finns ngn lista med proteinrika livsmedel där man kan se hur snabbt proteinet i livsmedlet är?

Eller är det så att det gäller precis som för GI att man inte kan jämföra proteinets snabbhet med varandra eftersom det har att göra med vad man äter samtidigt?

så länge du äter protein jämt fördelat under dagen så kan det kvitta hur snabbt det är

Se bara till att få i dig lite vassle efter styrkan och kasein innan du lägger dig resten kan du skita i

Angående list på proteinrika livsmedel så [www.slv.se]
    klicka på sök i livsmedelsdatabasen och där kan du välja att söka på ”störst innehåll av”

sen e det bara att frossa : )

Ja men grejen var ju att jag behöver veta vilka livsmedel jag kan äta av på kvällen…om jag inte vill äta kasein. Är det t.ex. ngn skillnad i snabbheten på laktosfri keso och vanlig?

Milia wrote:
    Ja men grejen var ju att jag behöver veta vilka livsmedel jag kan äta av på kvällen…om jag inte vill äta kasein. Är det t.ex. ngn skillnad i snabbheten på laktosfri keso och vanlig?

ät vad du vill det kan nog kvitta ..

folk e alldeles för skadade av hur snabba saker är…

Vassle är det enda riktigt snabba (förutom fria EAA, som är snabbast).

Sojaisolat är snabbt, men inte vasslesnabbt.

Protein från kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur är långsamt, men inte kaseinlångsamt.

Kasein är långsammast.

kolla lite på slv.se och hitta Sojaproteinisolat protein 92 % är det då kosttillskott eller kan man köpa det på ica eller liknande?

Jag har ett sojaproteinisolat som pulver, köpte på hälsokost för 110/kg tror jag, men det är 72%

Don_Juan wrote:
    Kaseinhydrolysat är det snabbaste proteinet, förutom fria EAA.

Du tror inte det avses det naturligt snabbaste?

Du kan ju hydrolisera vilket protein som helst tillräckligt mycket, så blir det snabbt.

Kaseinhydrolysat är snabbt just därför att det är hårdare hydrolyserat än vassle i allmänhet; det är ju inte något egenskap hos proteinet, utan en manipulerad faktor.

Nej, jag säger emot dig. Skall man ha en lista över hastigheten över protein i livsmedel, vilket trådstartaren anger, kan man inte lista något som man måste manipulera för att få dom egenskaper som avses. Du hittar inte kaseinhydrolysat i något livsmedel.

Hydrolyserar du vassle hårdare blir det ännu snabbare… Det blir dock oätligt, så det är inte av så stort intresse. Den som smakat rent kasein- eller vasslehydrolysat, utan smakämnen, vet. :D

1L lättmjölk = 34gram protein vassle och kaseinprotein.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.