Home › Forums › Kost och Näringslära › närings-/kaloriupptag?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 april, 2006 at 13:49 #93592Anonym anvandareMember6 april, 2006 at 13:49 #1025800Anonym anvandareMember
Om man har fel på magen, t.ex. tunntarmen, kan man då hamna i ett sådant tillstånd att kroppen tar upp kalorierna från maten man äter men inte näringsämnena?
7 april, 2006 at 01:13 #1025801Anonym anvandareMemberMilia wrote:Om man har fel på magen, t.ex. tunntarmen, kan man då hamna i ett sådant tillstånd att kroppen tar upp kalorierna från maten man äter men inte näringsämnena?det er jo i kaloriene næringen er, så hvis den tar opp kaloriene så tar den også opp næringen så vidt jeg vet.
7 april, 2006 at 09:09 #1025802Anonym anvandareMemberOm du med näringsämnen tänker på vitaminer och mineraler så kan man tänka sig att förlust av specifika transporörerskulle kunna leda till minskat upptag av en specifik vitamin. Att komma i ett tillstånd där kolhydrater, protein och fett tas upp utan att några vitaminer och mineraler tror jag inte är något som kommer att ske.
7 april, 2006 at 10:33 #1025803Anonym anvandareMemberMilia wrote:Om man har fel på magen, t.ex. tunntarmen, kan man då hamna i ett sådant tillstånd att kroppen tar upp kalorierna från maten man äter men inte näringsämnena?tveksamt. de som har problem med t.ex. tunntarmen (som till exempel ulcerös kolit) har väl problem med upptag överhuvudtaget? Sitter problemet längre ner i tarmen har man inga problem med upptaget alls – bara utflödet…
7 april, 2006 at 14:12 #1025804Anonym anvandareMemberNja, får väl förtydliga mig lite då: jag menar om en person under längre tid har diarré, kan det då bli så att man inte hinner ta upp alla kolhydrater, proteiner och fetter som man äter, men däremot alla kalorierna från maten man äter, vilket leder till att man får energi men ingen näring.
Vilket i sin tur kan leda till att kroppen vill ha mer mat, eftersom endast energibehovet är täckt, men inte näringsbehovet. Och då går man upp i vikt?
Kan det vara så. Lite invecklad fråga kanske men jag satt och funderade lite eftersom jag just skrivit prov i biologi och tankarna far iväg…7 april, 2006 at 14:17 #1025805Anonym anvandareMemberMilia wrote:Nja, får väl förtydliga mig lite då: jag menar om en person under längre tid har diarré, kan det då bli så att man inte hinner ta upp alla kolhydrater, proteiner och fetter som man äter, men däremot alla kalorierna från maten man äter, vilket leder till att man får energi men ingen näring.
Vilket i sin tur kan leda till att kroppen vill ha mer mat, eftersom endast energibehovet är täckt, men inte näringsbehovet. Och då går man upp i vikt?
Kan det vara så. Lite invecklad fråga kanske men jag satt och funderade lite eftersom jag just skrivit prov i biologi och tankarna far iväg…Kalorier är en måttenhet som anger energiinnehållet i de olika näringsämnena. Alltså i detta fallet blir kalorier den samlade mängden energi som näringsämnena kolhydrater, protein och fett innehåller. Du kan alltså inte skilja på kalorier och näringsämnen eftersom näringsämnenas energiinnehåll anges i kalorier i vardagligt tal (borde egentligen sägas kilokalorier eftersom man skriver ut energi mätt i kalorier i tusental (kcal, kilokalorier)
7 april, 2006 at 14:18 #1025806Anonym anvandareMemberAlltså kalorierna i maten kommer från protein, kolhydrater och fett så om du inte tar upp det så kommer du inte att få i dig några kalorier.
Dvs kalorier är hur mycket energi någonting innehåller, protein, fett och kolhydrater har alltså alla en viss mängd kalorier i sig och de är i princip det enda som ger kalorier i mat så om du inte tar upp dem så kommre du inte att få i dig några kalorier.
7 april, 2006 at 14:27 #1025807Anonym anvandareMemberokej ,men då vet jag danke!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.