Näringsvärdet..

Home Forums Kost och Näringslära Näringsvärdet..

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Sökte lite på forumet men hittade inte det jag sökte..
    Och jag sitter och ska räkna ut vad jag ätit.

Hade bara en fundering om näringsinnehållet på kyckling..

Om jag tar 200 gram fryst kyckling så blir det ju inte lika mycket kvar efter man gjort i ordning den.

Det är väl den slutliga tillagade vikten jag ska gå efter, inte den frysta?

:|

näringsvärdet är beräknat på OTILLAGAD MÄNGD så väg den innan…

athleticmia wrote:

Tack..
    Blev lite fundersam. Rätt ska vara rätt och det gör ju skillnad i slutändan på några gram för mycket/lite här och där.

athleticmia wrote:

jo, men inte ska hon utgå från näringsberäkningen som står bakpå påsen NÄR DEN ÄR FRYST, då det är en massa is/vatten som tynger.

väg den när den tinat, =)

hajkken wrote:
    jo, men inte ska hon utgå från näringsberäkningen som står bakpå påsen NÄR DEN ÄR FRYST, då det är en massa is/vatten som tynger.

köper du 1kg fryst kyckling och det väger 1kg så kvittar det väl om vattnet i kycklingen är i form av is eller vatten.

hajkken wrote:

Det var det jag trodde också men sedan blev jag osäker..
    Alla säger olika..
    Lite skillnad på 200 gram fryst kycklings innehåll o sedan stekt, där det blir ca 150 gram kvar eller något sånt.
    Men borde de inte ha räknat med det?
    Fast iofs äter man kyckling på smörgåsen så står det ju 20 gram protein/100gram och det stod det på den frysta med.

Sam jr wrote:
    köper du 1kg fryst kyckling och det väger 1kg så kvittar det väl om vattnet i kycklingen är i form av is eller vatten.

Jag var ute efter vilken vikt jag skulle räkna på..

200 gram fryst= 40 gram protein
    150 gram stekt= 30 gram protein

Det blir ju lite skillnad..

IQA wrote:
    Jag var ute efter vilken vikt jag skulle räkna på..

200 gram fryst= 40 gram protein
    150 gram stekt= 30 gram protein

Det blir ju lite skillnad..

vad jag vet så är det alltid den olagade vikten som räknas.
    köper du en påse med 1kg kyckling och påsen väger 1kg så borde det logiska även vara att dem har räknat ut näringsvärdet på innehållet så som det är.

Men det enda som försvinner vid tillagningen är väl vatten/vätska? Det är fortfarande lika mycket protein kvar som det var när den var fryst väl?

Don_Juan wrote:
    Ja visst, men du äter ju inte dem som de är. Äter du dem råa/frysta så behöver du ju inte räkna om.

visserligen inte …men ska man bara göra en måltid behöver du inte räkna efteråt heller.

Sen så beror det helt och hållet på hur man tillagar kycklingen om det praktiskt taget är möjligt att väga den efteråt.

Men om man bara steker den som den är kan man ju väga den efteråt och ta den vikten man får tex 700g och dela med 1000g (som den vägde från början )

då får du ju dina 0.7 och kan bara dividera vikten av den färdiga kyklingen med den siffran så får du fram hur mycket fryst kyckling det var och kan på så sätt räkna ut hur mycket kcal det blir

det låter mer komplicerat än vad det är

Klonas88 wrote:
    Men det enda som försvinner vid tillagningen är väl vatten/vätska? Det är fortfarande lika mycket protein kvar som det var när den var fryst väl?

om jag säger nej kommer du börja äta fryst rå kyckling då :D

Don_Juan wrote:
    Det räcker ju att ta en fryst 100 grams bit och tillaga den och sen så delar man det som blir kvar med 100. Då får du reda på näringsvärdet i 100 gr tillagad kyckling. Du behöver ju fan inte väga allt fryst och allt sen.

klart att det räcker att göra så men det innebär nog mer komplikationer än att göra som jag sa, eftersom bitarna inte är uppdelade i hundragrammare.

Tackar allihopa..
    Tror jag har fått mitt svar..

Och jag lovar att inte äta rå, fryst kyckling:D

Don_Juan wrote:
    Det räcker ju att göra så som jag sa en gång. Sen när du tillagar det så lagar man ju bara 3-4 st (eller som jag-2 kg) och så väger man upp det man ska ha när det är klart. Resten in i kylen. Sen är det ju bara att ta fram ur kylen och väga upp igen, för då vet du vad 100 gr tillagad kyckling innehåller.

same same …

sen så kan det ju diffa lite från gång till gång …man kan aldrig vara för noga :whistle:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.