Ny på proteinfronten

Home Forums Kost och Näringslära Ny på proteinfronten

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej

Jag har tränat sedan september 2005 och sedan dess har jag aldrig stoppat i mig ngt proteinpulver eller liknande produkter. Tidigare hade jag rubbade matvanor som tex att äta endast 1-2 måltider per dag samt mellanmål i form av frukt oftast äpplen, apelsiner eller annat beroende på säsongen. Nu har jag i alla fall börjat äta 3 ggr om dagen samt 1-2 mellanmål.

Min fråga är, jag blir ofta hungrig på kvällen säg vid 22-23 tiden, då känns det obekvämt samt irrationellt med pasta och kötfärsås eller liknande rätter. Jag har på sistone börjat med kvarg+1 banan+5 jordnötter+5 pistagenötter+en skvätt mjölk för att lösa upp kvargen (3% mjölk)

Borde jag egentligen använda proteindrinkar på kvällen då jag känner mig hungrig och i så fall vad för slags tillskott?

Eller skall jag bara äta mer, fortsätta som det är nu?

Mina 3 huvudmåltider brukar bestå av: ca 150g kolhydrater (ris, pasta, potatis), en massa sallad, ngn proteinkälla iform av köttgryta, en bit kött, bönor m.m.

Mellanmål: frukt eller ovanstående kvargmix

Enda brödet som jag äter är: falu råg rut, ytterst lite vanligt vitt bröd (väldigt lite eller sällan)

Frukost: antingen müsli med frukt (sockerfri) eller havregrynsgröt+banan samt ett glas mjölk, knäckemacka med en skiva ost samt ngn grönsak på.

Jag vill ej gå upp i vikt. Jag väger ca 75 Kg, är 24 år, 177-178 cm lång.

MVH

goldeneagle wrote:
    Min fråga är, jag blir ofta hungrig på kvällen säg vid 22-23 tiden, då känns det obekvämt samt irrationellt med pasta och kötfärsås eller liknande rätter. Jag har på sistone börjat med kvarg+1 banan+5 jordnötter+5 pistagenötter+en skvätt mjölk för att lösa upp kvargen (3% mjölk)

Det du äter nu till kvällsmål är ju betydligt mer mättande än en proteindrink..:up:

Hoegmann wrote:
    Det du äter nu till kvällsmål är ju betydligt mer mättande än en proteindrink..:up:

Är det ngt att ha då dvs är det okej som kvällsmål eller är det för mycket fett?

MVH

Fett är ingen fara det är kolhydraterna du ska hålla dig undan från innan läggdags.

Danne89_ wrote:
    Fett är ingen fara det är kolhydraterna du ska hålla dig undan från innan läggdags.

Men min mix är den okej sett ur den synpunkten?

Danne89_ wrote:

Vad är farligt med kolhydrater innan sängdags? Sömnproblem?

axl wrote:
    Vad är farligt med kolhydrater innan sängdags? Sömnproblem?

Det lägger sig som fett när man sover!

hehe ok, då ska jag fortsätta med kohydrater innan sömn :) (behöver lite större energi lager)

kvarg e väll ganska ypperlig mat innan man går o lägger sig?
    det e ju mjölk protein (långsamt)
    så det borde ju ge protein till kroppen under större delen av natten?

goldeneagle wrote:
    Men min mix är den okej sett ur den synpunkten?

Skippa bananen, byt till mini alternativt lättmjölk.
    Möjligen lite mer nötter.

Jeppe wrote:
    Skippa bananen, byt till mini alternativt lättmjölk.
    Möjligen lite mer nötter.

Är äpple bättre eller skall man skippa frukt helt och hållet?

MVH

Släng i dig protein innan du lägger dig, men slunga med lite kolhydrater också…kroppen behöver det för att ta till sig proteinen om jag vill minnas rätt.

FlexMasterMick wrote:
    Släng i dig protein innan du lägger dig, men slunga med lite kolhydrater också…kroppen behöver det för att ta till sig proteinen om jag vill minnas rätt.

Är min kvargmix nyttig i det avseendet eller kommer det bara att resultera med att det lägger sig som fett?

MVH

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.