Protein?

Home Forums Kost och Näringslära Protein?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hur gör man när man skall räkna ut sitt toltala proteinintag på en dag? Räknar man proteinerna som kommer från te.x. pasta och bröd också eller enbart proteiner från kött, kyckling osv?

Ja, allt protein räknas in. Aminosyreprofiler kompletterar varandra, så vid en någorlunda blandad kost kan du till fullo tillgodogöra dig även protein som ensamt är icke fullvärdigt.

Tack för det snabba svaret! Någorlunda blandad kost, jag är dålig på att äta grönsaker och frukt… Har det stor betydelse gällande detta?

Jones wrote:
    Tack för det snabba svaret! Någorlunda blandad kost, jag är dålig på att äta grönsaker och frukt… Har det stor betydelse gällande detta?

Inte just vad gäller just proteinet nej. Däremot är det negativt på alla andra sätt att inte äta grönsaker och frukt, så start eatingggg

Nog för att grönsaker är extremt viktiga för både hälsa och träningsresultat… men nej, inte i det här sammanhanget.

Ett exempel på proteinkomplettering: mjölk har ett överskott på aminosyran lysin. Vete har ett underskott på samma aminosyra. Tillsammans kompletterar dom varandra, och båda tillsammans blir bättre än något av livsmedlen för sig.

Det var bara ett exempel på hur det fungerar, och vid en normal kost behöver du inte tänka på att komplettera speciella livsmedel, utan du kan räkna med allt, utan vidare. Det är när man följer en diet helt utan animaliska livsmedel som det blir av vikt att kombinera specifika livsmedel för att få fullvärdiga aminosyreprofiler.

Vilken betydelse spelar grönsakerna och frukten på ett ungefär?

Vilka grönsaker rekommenderar ni? Har frukt några fördelar som grönsaker inte ger? Jag har nämligen en liten störning:o som gör att frukt känns relativt avlägset att äta…

[http://forum.body.se/showthread.php?t=2716&highlight=gr%F6nsaker]

Tack!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.