Viktiga Frågor! (Stämmer rytters påstående??

Home Forums Kost och Näringslära Viktiga Frågor! (Stämmer rytters påstående??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

okej nu är det såhär att jag läste nyss en text skriven av Ove rytter, han säger såhär ”ät mer kolhydrater på morgonen och protein på kvällen, på såvis minimerar du din fettlagring och sparar muskelmassa”

så jag undrar nu var jag hittar dom ”bästa” kolhydraterna?
    (vilka produkter, honung,banan M.m?) säg allt ni kommer på!

och ska man ta exempelvis en banan efter träning? om inte eller om det finns något bättre, berätta gärna!

mvh Blennlid!:emo-thumb

Jag håller med Ove, med tillägget att kolhydraterna är bra efter träning också.

Bra kolhydrater på morgonen är exempelvis havregrynsgröt…efter träning exempelvis Vitargo eller maltodextrin (men mängden kolhydrater efter träning är viktigare för glykogeninlagringen än sorten).

så jag kan alltså ta en banan efter träning?

blennlid wrote:
    så jag kan alltså ta en banan efter träning?

Jo det kan du. Sen om det är tillräckligt mycket kolhydrater för dina behov får du själv avgöra utifrån vikt, mål, typ av träning osv.

Glöm inte proteinet dock;)

haha okej, då kan jag ju tillägga mina 64 kg 178 lång :-D proteinet glömms aldrig! men vilka är bra kolhydrat källor annars då?

Potatis, ris (gärna råris), (fullkorns)pasta, grovt bröd, grönsaker, frukt, bär

Andreas Guiance wrote:
    efter träning exempelvis Vitargo eller maltodextrin

Som sagt;) Om du menade efter träning dvs.

Andreas Guiance wrote:
    Som sagt;) Om du menade efter träning dvs.

Jag undrar; Vad är Vitargo eller maltodextrin? 😮

David med stort D wrote:
    Jag undrar; Vad är Vitargo eller maltodextrin? 😮

otroligt snabba sockerarter. Kan beskrivas som snabba kolhydrater som bör intas efter träning då kroppen är i behov av dessa tillsammans med protein.

blennlid wrote:
    okej nu är det såhär att jag läste nyss en text skriven av Ove rytter, han säger såhär ”ät mer kolhydrater på morgonen och protein på kvällen, på såvis minimerar du din fettlagring och sparar muskelmassa”

och vad är det som är så kontigt med detta då ?

Ta en maltodextrin drink istället för en banan, bra mkt bättre och snabbare kolhydrater.

Spinner vidare…

Jag vill minska på underhudsfettet, väger 86 kg är 187 cm lång och tränar styrka 3-4 ggr/v och utöver det olika uthållighetsövningar ca 2-3 ggr/v.

Då undrar jag vilken sammansättning (kolh./prot.) som är optimal att inta efter avslutat träningspass, allt för att spara så mkt som möjligt på muskelmassan och minska fettinlagringen?

Mitch of Skåne wrote:
    Spinner vidare…

Jag vill minska på underhudsfettet, väger 86 kg är 187 cm lång och tränar styrka 3-4 ggr/v och utöver det olika uthållighetsövningar ca 2-3 ggr/v.

Då undrar jag vilken sammansättning (kolh./prot.) som är optimal att inta efter avslutat träningspass, allt för att spara så mkt som möjligt på muskelmassan och minska fettinlagringen?

det undrar jag också!!!

Det finns nog ingen som kan säga exakt vad som är optimalt…väger man 86 kg funkar säkert 40g protein och 80g kolhydrater fint.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.