Viktökning under deff

Home Forums Kost och Näringslära Viktökning under deff

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej,nu kommer det en konstig fråga igen.En polare till mig genomlider en ganska konstig grej,han har deffat ca 12 veckor och enbart tappat 1.5 kg.Hans upplägg ser ut som följer styrketräning 4ggr per vecka, morgonpromenader 5ggr per vecka a 45 min,efter varje styrkepass 45 min på gångbandet.Enligt maskinen bränner han ca 250 cal vid varje tillfälle om man då lägger till 45 min på morgonen så borde det bli ca. 500 cal bortbrända per dag, då är inte styrkepasset inräknad.Han ligger säkert alldelles för lågt på sitt energiintag(ca 1800cal) per dag och hyfsat proteinintag (2-3g per kilo) övrig kost mycket sallad och lågt med fett och kol.Nu tänker säkert alla att det är inte konstigt han äter alldeles för lite,men med tanke på hans motion och lågt matintag borde väl ändå vikten gå neråt.Hans förbränning går säkert på sparlåga men det du förbränner genom motion mm borde väl ge resultat.Han lider inte av lite mat o dyl. men dock av att inget händer med vikten ej heller med måttbandet.Jag har frågat om han förlorat styrka i gymmet men han säger att det är samma som innan deffen starta.Han är 38 år och väger 78 kg till ca 1,73 cm.Hans målvikt 68-70kg.Jag talade med honom för ca 10 min sen då talade han om att han gått upp 0,3kg sen förra fredagen,vad har ni för tips?

Spontant låter det som fyra möjligheter:
    1. Han är övertränad.
    2. Han äter för lite fett så ämnesomsättningen har försämrats.
    3. Han har drabbats av ödem pga för lågt kalorikonsumtion.
    4. Hans gener ligger honom i fatet.

Kika på:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=1596&highlight=sk%F6ldk%F6rtelhormon]

[http://forum.body.se/showthread.php?t=1080&highlight=hormon]

Alltså hur mycket du än svälter dig så går typ inte förbränningen under 10% lägre än vad den skulle va om du åt normalt. Så det där med att förbränningen ”stannar av” stämmer dåligt.
    Jag tror han är dålig på att räkna kalorier

Jacksatan,om nu han räknar rätt och ligger på 1800cal och bränner ca 500 på cardio (styrkepassen ej inräknade) varför tappar han inte både fett och muskler.

Jacksatan wrote:
    Alltså hur mycket du än svälter dig så går typ inte förbränningen under 10% lägre än vad den skulle va om du åt normalt. Så det där med att förbränningen ”stannar av” stämmer dåligt.
    Jag tror han är dålig på att räkna kalorier

Jag måste faktiskt instämma i ditt inlägg. Ofta glömmer man bort att räkna salladen o tomater osv eftersom det är ju nästan inga kalorier…Men som ordspråket säger: Många bäckar små blir snart till en stor å. ;)
    När jag gick igenom en adepts kaloriintag (hon var själv kostrådgivare) så hade hon inte räknat med sallad. Dock fann vi någonstans runt 300-400 kalorier extra…

Mirre, du kanske har rätt att det kan slå fel på ett antal kalorier.Men om en klient till dig hade haft samma läge dvs ett kostprogram med samma mängd cardio och inget hade hänt vad är då fel.Ps jag är helt grön på detta ds.

montana wrote:
    Mirre, du kanske har rätt att det kan slå fel på ett antal kalorier.Men om en klient till dig hade haft samma läge dvs ett kostprogram med samma mängd cardio och inget hade hänt vad är då fel.Ps jag är helt grön på detta ds.

Man går ner om man har högre energiåtgång än energiintag. Gör om beräkningen manuellt. Alltså räkna samman allt med hälp av en vanlig miniräknare. Väg det ordentligt och gå efter varje förpacknings kaloriangivelse. Utöka promenaden till 70 min varje morgon. Släng in något högintensivt cardiopass såsom spinning eller löpning ett par gånger i veckan. Tänk på att armpass inte ens bränner en tredjedels lunch. Se till så det inte slinker förbi ”bara den där chokladbiten”-kalorier. :p

Om ovanstående inte funkar så blir jag oerhört förvånad.
    Lycka till!
    Mirre

Ok,så det är en myt att om man äter för lite så sjunker förbränningen,jag fattar att man måste förbränna mer cal. än vad man äter för att nå en viktminskning.Det finns en hel del kostgurus som påstår att man äter för lite därav viktstando

Mirre wrote:
    Jag måste faktiskt instämma i ditt inlägg. Ofta glömmer man bort att räkna salladen o tomater osv eftersom det är ju nästan inga kalorier…Men som ordspråket säger: Många bäckar små blir snart till en stor å. ;)
    När jag gick igenom en adepts kaloriintag (hon var själv kostrådgivare) så hade hon inte räknat med sallad. Dock fann vi någonstans runt 300-400 kalorier extra…

Saknar vi inte det enzym som behövs för att bryta ner grönsaker. Grönsaker består väll mest utav cellulosa om jag inte minns fel.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.