Biryani

Home Forums Matlagning och Recept Biryani

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tänkte dela med mig av något som min mamma brukar laga då och då. Jag kan tyvärr inte ge några specifika mått då min mamma brukar laga för hela familjen, och vet inte hur mycket ni vill ha, så ni får ta det som ser rimligt ut för er =D
    Men detta är ingredienserna som min mamma brukar använda

*Ris (Jasminris)
    *Potatis (hackade bitar)
    *Russin
    *Kyckling
    *Mandlar
    *Ärtor
    *Egna köttbullar gjorda av nötfärs
    *Sen är det någon krydda som jag inte har någon aning vad den heter, men gå till någon orient livs affär och fråga efter en krydda man använder till Biryani (7 Olika sorters kryddor blandade i en), annars kan du lukta på den. Den är brun och luktar ganska sött, påminner lite om glögg lukt faktiskt.

Detta krävs mycket förberedelser, så se till att stekt potatisen, mandlarna, ärtorna, kötbullarna och ställt in kycklingen i ugnen. Riset kokar du som du gör med vanligt jasminris fast med kryddan.

Efter allt detta så ska du ta bort alla ben och onödigt från kycklingen, dvs bara ha ”köttet” kvar. Och blanda ihop alla ingredienser i en stor kastrull med riset och rör om lite i kastrullen tills du ser en ganska fin ”bränd” färg på allt. Och ha inte på för varmt på spisen, meningen är mer att få ihop allt tillsammans vid slutet.
    Detta går att äta med naturell yoghurt.

Ifall du inte vet hur man kokar Jasminris så finns det här: [http://receptfavoriter.se/recept/kokt-ris-koka-ris-riskokning.html]

Det finns många olika sätt att laga just denna måltid, men såhär gör vi assyrier iallafall. Och jag kan säga att för mig som bulkar så är detta är kanonmåltid!

Glömde lägga till, ”skalen” på mandlarna ska bort också, så dem måste ni blöta först och sedan ta bort med händerna, går enklare ju längre de ligger i vatten

Det låter som den irakiska versionen av denna maträtt?

goldeneagle wrote:
    Det låter som den irakiska versionen av denna maträtt?

Aa precis =D

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.