Home › Forums › Matlagning och Recept › ”Bra” måltidstips
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 augusti, 2010 at 19:47 #55986Anonym anvandareMember6 augusti, 2010 at 19:47 #245096Anonym anvandareMember
Jag startar en tråd med bra måltidstips då jag upplever att det fattas på denna forumdel. Med ordet bra förstås att måltiden bör fylla ett speciellt syfte i förhållande till när och varför den intas. Allt nog om det.
Chicken Africano – 2 portioner:
Kaloririk rätt idealisk för återhämtning efter tunga helkroppspass
1 kg kycklingbröstfilé
2 bananer
2 äpplen
1 ananas
En näve jordnötter
2 gula lökar
5 dl grädde (alt. 2 dl grädde och en 250 g kvarg)
4-6 tsk Curry
1-2 krm Sambal Oelek
4-6 vitlöksklyftor efter smak
1 CitronBasmatisris
Step-by-step
1. Skiva kycklingen i sneda ca 4 cm breda skivor
2. Stek dessa 4 minuter på respektive sida i smör
3. Under tiden skivas banan, rivs äpple (skala först) samt hackas/pressas lök och vitlök
4. Ta kycklingen av pannan och lägg på separat fat
5. Fräs lök och lägg på de andra ingredienserna enligt ovan
6. Häll på grädde och sambal oelek samt curry
7. Sjud i ett par minuter
8. Addera sedan kycklingen och koka en stund till
9. Pudra med citronenKryddningen är kanske något defensiv i min smak om man väljer det lägre intervallet (ex. 1 krm sambal oelek – välj 2 för lite mer smak), men då allt är individuellt gör man kanske bäst i att pröva sig fram
Klassiskt recept som står lite överallt att finna.
10 augusti, 2010 at 16:03 #245097Anonym anvandareMemberhåller med
Bra initiativ
Kompletterar dock inte med något recept nu. Men keso till en måltid funkar alltid som ett bra tillbehör och gott är det också10 augusti, 2010 at 16:09 #245098Anonym anvandareMemberAtt påstå att måltidstips saknas här på brädan är rent ut sagt förkastligt.
10 augusti, 2010 at 16:15 #245099Anonym anvandareMemberDet har du ju iochvorsig rätt i, hehe
Disktueras ju i många trådar här *L*15 augusti, 2010 at 17:36 #245100Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Att påstå att måltidstips saknas här på brädan är rent ut sagt förkastligt.Jag skrev ”bra” måltidstips.
Men du kanske har rätt eftersom ingen hakat på.
15 augusti, 2010 at 19:05 #245101Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:bra receptHehe :emo-thumb
Nu blir det tammetusan Chili con Carne. The Real One. Proteinrik rätt med sting i. Kanske inte optimal som bulk? men bra som lite kul inslag om man håller igen på kolhydraterna och skall festa till det. Jag gillar i och för sig majsbröd till mmm.
ca 2-4 pers
1 kg biff (ryggbiff, fransyska, någon form av biff blir bra)
3-4 lökar
6-10 vitlöksklyftor
Chipotle efter önskemål, bör dock vara ett par frukter
Ox- eller köttfond
10-12 tomater (beroende på storlek)
Kummin
Svartpeppar
Salt
Chilipulver
Persilja
MjölMajsbröd
Hacka biffen fint, ca 3 cm tärningar. Stek upp en lätt yta med mycket smör i en bra stekpanna. Addera vitlök, lök och några nypor mjöl. Stek lite till.
Chipotlen kan man koka upp lite lätt för att den skall mjukna, peela den och lägg i pepparn med köttet i en gryta. Häll på vattnet som pepparn kokade i. Peela tomater och hacka upp. Lägg i grytan. Koka sedan upp alltihopa.
När det väl kokat upp, lägg i svartpeppar, salt och kummin samt chilipulvret. Smaka av.
Låt det koka ett par timmar. Efter en stund kan du om du vill (optional) tillsätta kidney eller pintobönor men det är inte ett måste. Ibland har jag haft i palsternacka eller morot också. Lite mer klassiskt om man hoppar det momentet!
Smaka slutligen av med lite persilja. Under den relativt långa koktiden trimmas köttet ordentligt så det nästan faller sönder, och kryddorna kokas ihop så det blir en stark och mustig rätt.
Helst skall man dra ett par öl till spisningen också.
15 augusti, 2010 at 21:18 #245102Anonym anvandareMember[http://forum.body.se/showthread.php?t=6422]
[http://forum.body.se/showthread.php?t=18333]
15 augusti, 2010 at 23:51 #245103Anonym anvandareMemberKykling innerfile, tina om det har varit i frysen sedan häll på lite honung och krydda efter smak låt stå ett tag sen fräs på det servera med t.ex. grönsaker eller annat efter smak.
Riktigt gott, enkelt och snabbt!
:p
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.