Flytande Äggvita på daglivs! [Kungsholmen, Stockholm]

Home Forums Matlagning och Recept Flytande Äggvita på daglivs! [Kungsholmen, Stockholm]

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 61 total)
  • Author
    Eddie Vedder wrote:
    Vill jag använda det enbart som fettkälla vill jag inte ha extra protein.

Ofta vill jag ta ett ägg just för att balansera en fettsnål måltid och eftersom jag vägrar slänga mat ”måste” jag ju ta med vitan också. Men hade jag tillgång till enbart gula så vore det ju optimalt i de lägen då jag bara vill ha just gulan.

I mina ögon är det mycket bättre med ett par äggulor som fettkälla än t.ex. olivolja. Men det är min åsikt.

Så hela ägg när jag vill äta hela ägg givetvis, men vill jag bara öka måltidens fettinnehåll med något gott och näringsrikt utan att tillsätta extra energi från annat skulle gulan vara tacksam.:)

yes jag förstår hur du tänker men samtidigt så blir de väl bara 3-4g protein extra per ägg om du äter hela? Och det blir ju 16kcal. beror ju såklart på hur många ägg du käkar men de blir ju inte så himla mkt extra energi från just äggvitan.
    men kör man en lågkalori diet så hade ju ägggula på dunk och äggvita på dunk varit perfekt så man kunde dosera precis som man själv vill.:nerd:

dilldipparn wrote:
    yes jag förstår hur du tänker men samtidigt så blir de väl bara 3-4g protein extra per ägg om du äter hela? Och det blir ju 16kcal. beror ju såklart på hur många ägg du käkar men de blir ju inte så himla mkt extra energi från just äggvitan.
    men kör man en lågkalori diet så hade ju ägggula på dunk och äggvita på dunk varit perfekt så man kunde dosera precis som man själv vill.:nerd:

Jag pratar om smak också. Den brukar glömmas här på BODY men vissa äter även sånt som de tycker smakar gott.:)

Eddie Vedder wrote:
    Jag pratar om smak också. Den brukar glömmas här på BODY men vissa äter även sånt som de tycker smakar gott.:)

Tack! Det bästa som har skrivits på länge.

Verkar som väldigt många på forumet har förträngt sina smaklökar :(

Tobbe K wrote:
    Tack! Det bästa som har skrivits på länge.

Verkar som väldigt många på forumet har förträngt sina smaklökar :(

Är det inte volym på maten som är viktigare än smaken? ;)

Samma tillverkare som har äggvitan på dunk har även äggulan på dunk. Du bör kolla dig runt Eddie, det finns säkert att hitta! :)

Eddie Vedder wrote:
    Drömmen vore ju det motsatta, att hitta äggula på burk. Det hade varit en produkt i min smak.:D
    Prinsessan wrote:
    Daglivs på Fleminggatan kommer i slutet på den här veckan att ta in flytande äggvita i 1 liters förpackningar. Jag har lovat att sprida detta vidare då dem annars kommer att bort det ur sortimentet.

Pris per förpackning?
    Detta underlättar morgnarna :)

Tack för tipset!

gonza wrote:
    Snabbgross, partihallarna. Eller prova Martin Ohlson Storcash :)

Tack för svar! :)

wiiwii wrote:
    Pris per förpackning?
    Detta underlättar morgnarna :)

Tack för tipset!

Jag har ingen aning om vad den kostar, men förhoppningsvis kan jag återkomma med pris snart.

Frågade efter detta i morse och det ser rätt mörkt ut.
    Fick svar att de ej tagit in denna produkt pga att de kvantiteter (halvpall) de måste köpa in ej motsvarar efterfrågan.

Så jag ska försöka flirta med någon vänlig själ som har möjlighet att handla på butik/restauranggrossar… :(

Sessan wrote:
    Frågade efter detta i morse och det ser rätt mörkt ut.
    Fick svar att de ej tagit in denna produkt pga att de kvantiteter (halvpall) de måste köpa in ej motsvarar efterfrågan.

Så jag ska försöka flirta med någon vänlig själ som har möjlighet att handla på butik/restauranggrossar… :(

Dåligt att dem meddelar mig att det är ok att ta in varan och sedan
    beslutar att inte göra det.

Borde inte vara så svårt att maila och informera mig om det

Sorry att jag vilselett alla :-(

Jag kollade idag, men det fanns inte :(

De hänvisade mig till bagerier, så nu får man leta efter folk i den branschen som kanske kan hjälpa en att få tag i äggvitor!

Eddie Vedder wrote:
    Vill jag använda det enbart som fettkälla vill jag inte ha extra protein.

Ofta vill jag ta ett ägg just för att balansera en fettsnål måltid och eftersom jag vägrar slänga mat ”måste” jag ju ta med vitan också. Men hade jag tillgång till enbart gula så vore det ju optimalt i de lägen då jag bara vill ha just gulan.

I mina ögon är det mycket bättre med ett par äggulor som fettkälla än t.ex. olivolja. Men det är min åsikt.

Så hela ägg när jag vill äta hela ägg givetvis, men vill jag bara öka måltidens fettinnehåll med något gott och näringsrikt utan att tillsätta extra energi från annat skulle gulan vara tacksam.:)

Här ska du få ett turkiskt snack recept, vi äter denna rätt nästan lika ofta som vi andas ;)
    Börja med att koka ägg, det ska vara hårdkokta ägg.
    Sen skalar du ägget, avlägsnar äggvitan så att endast en äggule”boll” återstår.
    Nu kläcker du ett ägg, vispar det till en röra, och doppar den hårdkokta äggulan i röran. Rulla den i ströbröd (själv älskar jag fullkorns ströbröd) och steker den i rapsolja (innan du steker den kan du krydda den med kryddor du älskar). Tillslut får du en krispig god boll som du kan ha som snacks, jag doppar dem i turkisk matyoghurt eller kesella (blandat med vatten eller vanlig svensk yoghurt så att den får en lösare konsistens.)

Jag bor på kungsholmen och handlar väldigt ofta på Klippet. Jag tänkte att jag skulle dra mitt strå till stacken och frågade om de hade tagit in äggvita på flaska. De svarade att de skulle ta in det och att de skulle börja sälja det om 2 veckor och att det kommer att säljas på hälsokostavdelningen.

Vill samtidigt uppmana andra om att fråga efter denna produkt, då ökar sannolikheten att de tar in den!

Eddie Vedder wrote:
    Drömmen vore ju det motsatta, att hitta äggula på burk. Det hade varit en produkt i min smak.:D

Det finns i 5 l tetrapack hos Martin Olsson (grossist) :emo-thumb

Daniel Lindqvist wrote:
    Det finns i 5 l tetrapack hos Martin Olsson (grossist) :emo-thumb

Vet du vad det kostar?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 61 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.