Home › Forums › Matlagning och Recept › God Diet Lax!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 december, 2005 at 21:45 #95950Anonym anvandareMember14 december, 2005 at 21:45 #1054212Anonym anvandareMember
2 ugnsgrillade Laxkotletter, lätt ”marinerade” med liiite olivoljeblandning*
Ca 1st knytnäve mått Isbergs sallad, en halv gul paprika, ca 100gr broccoli och ca 30gr Feta-ost
+ 1st knäckebröd (utan något pålägg)
*vitlök, oregano, svartpeppar och salt
Jävligt gott och lätt att göra i ordning, framför allt många portioner! Bara o köpa en hel lax, stycka upp den i kotlett bitar och göra alla på en gång och sen frysa in. Om du ska frysa in dem för framtida bruk så kan det vara en idé och inte laga klart dem helt, när du värmer den sen så blir den lätt överlagad och torr…
15 december, 2005 at 11:37 #1054213Anonym anvandareMemberDr.squat wrote:2 ugnsgrillade Laxkotletter, lätt ”marinerade” med liiite olivoljeblandning*Ca 1st knytnäve mått Isbergs sallad, en halv gul paprika, ca 100gr broccoli och ca 30gr Feta-ost
+ 1st knäckebröd (utan något pålägg)
*vitlök, oregano, svartpeppar och salt
Jävligt gott och lätt att göra i ordning, framför allt många portioner! Bara o köpa en hel lax, stycka upp den i kotlett bitar och göra alla på en gång och sen frysa in. Om du ska frysa in dem för framtida bruk så kan det vara en idé och inte laga klart dem helt, när du värmer den sen så blir den lätt överlagad och torr…
Det ska provas!! Förutom paprikan då, den tål jag inte. Synd att jag är så kass på att tillaga lax bara.. den blir alltid så torr.. 😮
15 december, 2005 at 11:40 #1054214Anonym anvandareMembersnusan wrote:Det ska provas!! Förutom paprikan då, den tål jag inte. Synd att jag är så kass på att tillaga lax bara.. den blir alltid så torr.. 😮Snälla.. tillaga inte lax till hälften.Det är inte tillrådligt ur hälsoaspekt.
Tillaga allt på en gång – eller frys rå efter styckningen.Och lax blir så mör och saftig om du kör den i ugn på 100* i 1,5-2timmar.
Den är klar när skinnet lossnar.. och står den lite för länge så är temperaturen så låg att den knappast blir torr ändå.
:up:15 december, 2005 at 12:00 #1054215Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Snälla.. tillaga inte lax till hälften.Det är inte tillrådligt ur hälsoaspekt.
Tillaga allt på en gång – eller frys rå efter styckningen.Och lax blir så mör och saftig om du kör den i ugn på 100* i 1,5-2timmar.
Den är klar när skinnet lossnar.. och står den lite för länge så är temperaturen så låg att den knappast blir torr ändå.
:up:Tck för tipset! Det ska jag testa! :emo-thumb
15 december, 2005 at 12:03 #1054216Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Snälla.. tillaga inte lax till hälften.Det är inte tillrådligt ur hälsoaspekt.
:up:Till hälften brukar jag inte göra, om jag får försvara mig…:p typ 80% kanske.. Det ska jag testa, har nästan aldrig tid o laga under så lång tid.. brukar köra den på 175 typ.. men det ska provas!:emo-thumb
17 december, 2005 at 15:01 #1054217Anonym anvandareMemberanders wrote:Ett tips är att införskaffa en digital stektermometer om du vill undvika överlagad fisk. Precis som SheeBa skrev så är det ultimata att steka på låg temp under längre tid eftersom köttet då förlorar minimalt med vätska och blir saftigare. Tycker dock själv att det räcker gott att köra på en 120-150 grader i en vanlig hushållsugn i ca en halvtimma för att laxen skall bli bra, förutsatt att den är färsk/ordentligt tinad och inte kotletterna är alltför tjocka. Fisken blir som bäst med en kärntemperatur kring 55 grader, absolut inte över 60 iallafall, då blir den torr. Lycka till:up:Tack för tipset! Det kan jag önska mig i julklapp! Är de dyra förresten?
17 december, 2005 at 22:11 #1054218Anonym anvandareMembersnusan wrote:Tack för tipset! Det kan jag önska mig i julklapp! Är de dyra förresten?Det finns digitala på ICA.Ca: hundra kronor.
18 december, 2005 at 19:27 #1054219Anonym anvandareMember#21# wrote:Hur är det med lax i micron?
Det fungerar bra tycker jag men undviker det numer för att jag hört ryktesvägen att det inte ska vara bra av någon anledning jag inte minns
Någon som vet mer och bättre??Man får dåligt minne?
19 december, 2005 at 11:24 #1054220Anonym anvandareMemberanders wrote:Ett tips är att införskaffa en digital stektermometer om du vill undvika överlagad fisk. Precis som SheeBa skrev så är det ultimata att steka på låg temp under längre tid eftersom köttet då förlorar minimalt med vätska och blir saftigare. Tycker dock själv att det räcker gott att köra på en 120-150 grader i en vanlig hushållsugn i ca en halvtimma för att laxen skall bli bra, förutsatt att den är färsk/ordentligt tinad och inte kotletterna är alltför tjocka. Fisken blir som bäst med en kärntemperatur kring 55 grader, absolut inte över 60 iallafall, då blir den torr. Lycka till:up:Digitaltermometer = en god investering!:up: Används mycket flitigt i mitt kök .. tex då jag lagar fisk, kött, kyckling, bakar bröd, kokar knäck , etc .. Och resultatet blir aldrig torrt, bara gott!
Hoppas tomten är snäll med dig i år!
/Stina
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.