Goda recept med älg

Home Forums Matlagning och Recept Goda recept med älg

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tjenare
    Har fått en massa älg av tjejens moster och skulle gärna ta emot tips på tillagning. Jag har aldrig lagat vilt innan och vet inte riktigt vad man ska göra och hur man ska krydda för att få det schysst.
    Det jag har att röra mig med är: Älgfärs, stek, grytbitar, rullader och strimlor.

Är det nån som har bra älgrecept så får ni gärna skriva ner dom här.

/Askel

Askel wrote:
    Tjenare
    Har fått en massa älg av tjejens moster och skulle gärna ta emot tips på tillagning. Jag har aldrig lagat vilt innan och vet inte riktigt vad man ska göra och hur man ska krydda för att få det schysst.
    Det jag har att röra mig med är: Älgfärs, stek, grytbitar, rullader och strimlor.

Är det nån som har bra älgrecept så får ni gärna skriva ner dom här.

/Askel

Funkar att göra samma saker som med allt annat kött också, , burkar då använda kryddor som passar med vilt, tex mint, rosmarin, enbär, timjan, peppar osv, sedan till grytor kan man ha rårörda lingon, morötter osv. Bara köra på.

Flessa wrote:
    Jag brukar bara steka köttet och krydda med örter, steka potatis och kantareller till och servera med grönsaker, inte så omständigt med andra ord. :)

Orgasmframkallande käk~ :devil:

Varför inte prova en chocolate moose till efterätt? :)

[youtube=CAsYwW7pt7o]

Robert Svensson wrote:
    Älgstek är ju hur gott som helst… Det och lite klyftpotatis är übergött.

Du ska skatta dig lycklig över din tjejs moster. Jag hade för all del i världen inte gett bort så fint kött bara så där.

Fint och fint, nog har man fått sådant kött också när man köpt från jägare att det knappt duger i soppan. :D

Om du har bitar som kanske inte är så pass fina så de passar som stek men för fina för att mala kan du när de är halvfrusna flisa upp det till skav.
    stek i stekpanna me lite smör. efterkoka i lite vätska några minuter efter.
    Koka upp kokosmjölk med röd curry och lök i en panna bredvid. Chili fungerar också bra att ha med om man vill ha mer hetta.
    släng ner skavet med den vätska som bildats till pannan med kokosmjölken.
    Därefter kan man slänga ner lite paprika, bambuskott eller vattenkastanjer efter tycke och smak. koka nån minut och servera sedan tillsammans med ris, bulgur eller grönsaker.

mumsigt värre enligt mig :P

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.