Grym kaka!

Home Forums Matlagning och Recept Grym kaka!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Denna bakade jag igår, och har postat på kolo, men tänkte stoltsera lite med den här också!

Jag har kannibaliserat olika recept för olika kakor, och blandat för jag tänkte att det skulle bli gott. Och det blev det.

Det första man gör är att koka en oöppnad burk med kondenserad mjölk i 3 timmar. Se till att den alltid är täckt med vatten!

Botten:

220g Pulveriserade Choklad Digestive
    100g Flytande margarin

Blanda margarin och smulor, och tryck ut i en form med löstagbar kant. Jag klämde fast bakplåtspapper i botten, samt kletade in kanterna med margaring, just in case. Kläm upp mot kanten ca 3-4 cm högt.
    Förgrädda 200 grader i 5 min, tag ut.

Sen kladdkakedelen (saxat från Nates post)

3 ägg
    2.5 dl fruktsocker
    1 dl vetemjöl
    0.5 tsk bakpulver
    3/4 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    250 gram kesella
    100g krossad mörk choklad (60%ig eller plus)

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser tillsammans i en bunke och de kleggiga i en annan. Vänd sedan ned de torra i äggkesellablandningen. Krossa chokladen chunky och vänd i. Ner i pajskaletformen. Ugn Nedersta valsen 175 grader i 20-25 min, kolla hela tiden med provsticka, annars blir det risk att du får en torr sockerkakeliknande skapelse istället för en kladdig! Ta ut när du tror att den ska vara inne i 5 min till!
    Lät svalna i 10 min.

Hyvla nu över 200g nougat med crisp.

Hacka 2 stora bananer och täck nougatcrisptäcket med bitarna. Plocka försiktigt bort den löstagbara kanten.
    Nu är det dags för kon. mjölk, som blivit ett kolatäcke efter koket. Häll över bananerna (om det blivit stelt kan man köra in det i micron i ett par sek, men håll koll! Det går snabbt!)
    Kleta över så det helt täcker bananerna.

In i kylskåpet så kolan stelnar, och kakan svalnar överlag.

Värm 200 g vit blockchoklar och 150 g Anthon Bergs vit choklad med krisp i ett Bain Marie, tills smetig och lättflytande.

Ta ut kakan från kylen och smeta över hela skapelsen.
    Nu gäller det att inte få panik, och vara snabb i fingrarna, eftersom kaksmulekanterna lätt som tusan smulas sönder. Börja kleta på chokladen från toppen och ut mot sidorna. När det kommer till kanterna är det uppifrån och ner som gäller i ETT enda knivtag, annars drar man med sig halva kakan!

Sen in i kylskåpet tills allt stelnar (ca 15 timmar)

Njut!

Näringsvärde tänker jag inte (läs: vågar inte) räkna ut, men den väger exakt 2 kilo. Bjud på överlyckliga icke deffare/bantare!

[img=http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/kaka/PICT0019.jpg][img=http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/kaka/PICT0017.jpg][img=http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/kaka/PICT0016.jpg][img=http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/kaka/PICT0018.jpg]

det vattnas i munnen och tåras i ögonen.. VACKERT!

är tvungen att fråga, är du bagare? :p

åh Herregud :P :P :P :P
    en jobbarkompis till mig gör en liknande, med den kondenserade mjölken o bananer, med grädde på… den är så gooooo så jag tänker på den ofta…och när jag ser henne känner jag lukten av den kakan.

Taskigt av dig att posta sådana recept med bilder när en annan går på diet:P

Jaaaaaa, men ta bort bilderna!!!!!!!!!!!!!!!!!! den har ju precis hamnat några sidor bak i måltider-tråden på Kolo så man slipper se den hela tiden :(

;);)

Undra om man ska be morsan försöka sig på att baka den :D

F-M, du ska bara koka konservburken i tre timmar! sen när du öppnar har det simsalabim bilvit KOLA:P

haha! ge inte upp! ja, den ser onekligen riktigt välgjord ut…men gillar man att baka brukar det bli bra´till slut! gud, vad sugen jag blev nu….
    mjölken köper man i konserver ja.,,,,har aldrig hittat en sån burk själv, men det ska inte vara så svårt säger dom *s*

Varför fruktsocker?

Jezuz vilken svullkaka!!! :P

OMG!!!
    Jag DÖÖÖÖRRR!!! :P

Kan man ersätta en del av äggen med proteinpulver? =)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.