Home › Forums › Matlagning och Recept › Havregrynsgröt, your way?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 oktober, 2011 at 16:04 #305228Anonym anvandareMemberQvick wrote:Gyllenhammars havregryn
Vatten
Banan i små bitar
Hackade mandlar
Kanel
Body Science casein chocolate almondVälj mängd av allt själv, koka på spis till en tjock, krämig gröt och servera med ett lager keso, mer kanel, hallonsylt och mjölk!
Menar du att du har keso på havregrynsgröt?
31 oktober, 2011 at 16:07 #305229Anonym anvandareMemberAxa fiberberikade havregryn, vatten. 2 min i micron.
kanel.
inmundiga.
31 oktober, 2011 at 16:14 #305230Anonym anvandareMemberser att en del rör ner äggvita i gröten. det låter högintressant tycker jag. gör ni det under kokningen?
jag kör gröten i micron idag och det är ju hemskt bekvämt. finns någon micrometod för äggvita i gröten? eller den stelnar inte vettigt då?
tacksam för svar.
31 oktober, 2011 at 17:11 #305231Anonym anvandareMemberSammy wrote:ser att en del rör ner äggvita i gröten. det låter högintressant tycker jag. gör ni det under kokningen?jag kör gröten i micron idag och det är ju hemskt bekvämt. finns någon micrometod för äggvita i gröten? eller den stelnar inte vettigt då?
tacksam för svar.
jag testade en gång att ha i ägg efter att gröten hade micrats i tro om att den skulle vara varm tillräckligt länge för att få ägget att stelna, men blev ingen höjdare.. kanske någon annan har lyckats?
31 oktober, 2011 at 17:15 #305232Anonym anvandareMemberjag kan ju koka eller värma det i en teflonpanna. men det lät ju högintressant med någon microvariant. ägg och micro kan dock sluta i katastrof vet jag. så tips å tricks mottages gärna!
31 oktober, 2011 at 17:35 #305233Anonym anvandareMembermysglenn wrote:jag testade en gång att ha i ägg efter att gröten hade micrats i tro om att den skulle vara varm tillräckligt länge för att få ägget att stelna, men blev ingen höjdare.. kanske någon annan har lyckats?Oh ja. Många gånger.
Jag gör så här: 2½ dl havregryn, två ägg och 2 dl vatten. Rör om och in i micron två minuter. Ta ut och rör om igen och i med ½ dal vatten till. Värm ytterligare 2 minuter och rör sedan om ännu en gång. Antingen är det klart då eller så har du i lite lite vatten till och värmer en ytterligare minut.
31 oktober, 2011 at 18:35 #305234Anonym anvandareMemberjag gissar att den mängd äggvita jag vill ha kontra havregryn kommer bli fail rent konsistensmässigt. men jag ska fasen experimentera lite. billiga ingredienser så det e ju bara å kasta och göra om
31 oktober, 2011 at 21:19 #305235Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Oh ja. Många gånger.Jag gör så här: 2½ dl havregryn, två ägg och 2 dl vatten. Rör om och in i micron två minuter. Ta ut och rör om igen och i med ½ dal vatten till. Värm ytterligare 2 minuter och rör sedan om ännu en gång. Antingen är det klart då eller så har du i lite lite vatten till och värmer en ytterligare minut.
jag skulle aldrig våga köra ägg i micron!
1 november, 2011 at 18:57 #305236Anonym anvandareMemberBrukar oftast bara köra havregrynsgröt med kanel som smaksättning. Men äter nästan jämt keso och äppelmos till
1 november, 2011 at 19:23 #305237Anonym anvandareMember1-2 kläckta ägg i gröten är A och O
Havregryn, salt, vatten, ägg är grunden. Sedan kan det bli någon sylt, varma bär, mjölk+proteinpulver, kvarg eller annat kul jag hittar på gröten.
Kanel + Äpple/Kanelsylt + Skivat äpple = Gott
Banan + Banan/Chokladprotein blandat i mjölk = Gott
Varma hallon + Hallonprotein och mjölk = GottMan kan ju mixa i all evighet
2 november, 2011 at 15:34 #305238Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Menar du att du har keso på havregrynsgröt?Japp, det menar jag absolut! Det är riktigt gott
2 november, 2011 at 16:40 #305239Anonym anvandareMember2dl havregryn + vatten micron 2 min. Sen slänga i ett rått ägg och röra om tills det ser ut som gröt igen.
Sedan keso + skivad banan eller lite äppel mos.
2 november, 2011 at 16:52 #305240Anonym anvandareMemberDzeL wrote:2dl havregryn + vatten micron 2 min. Sen slänga i ett rått ägg och röra om tills det ser ut som gröt igen.ägget stelnar inte då utan du bara ”gömmer” det så att säga?
2 november, 2011 at 22:44 #305241Anonym anvandareMemberGröt
20% av grötvikt matlagningsgrädde
Salt
Ställ i vattenbad sen in i kylen över natten.
Äts med proteinfluff som man breder ut över gröten toppat med kanel.
Addictive…..2 november, 2011 at 23:24 #305242Anonym anvandareMemberSedan en tid tillbaka är det nästan alltid 50-60 gram Bregott nedblandat i min havregrynsgröt. Så även nyss när jag åt klart dagens portion. 2½ dl havregryn, 50-60 gram Bregott (dvs en mängd som jag uppskattar till cirka en tiondels paket) och 2-3 dl naturell filmjölk/yoghurt. Filmjölkens/yoghurtens fetthalt varierar.
Problemet är att när jag nu vant mig vid den här sjukt mastiga fettgröten så smakar gröt utan massa Bregott inte alls lika bra längre.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.