hur står sig frysta grönsaker sett ur ett hälso perspektiv

Home Forums Matlagning och Recept hur står sig frysta grönsaker sett ur ett hälso perspektiv

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

som jag har förstått det är den främsta anledningarna till att det anses bra att äta frukt och grönt att man får i sig komplexa sammansättningar av vitaminer polyfenoler, antioxidanter, flavanoider etc.

hur mycket av det försvinner vid infrysning?
    Om man sen ändå ska värma upp maten borde det väl inte göra nån skillnad om man använder fryst istället för färskt då många av de ämnena inte klarar hög värme iallafall, från vad jag vet.

så har det nån betydelse om man tar färska eller frysta grönsaker i varm mat, mer än att färskt är dyrare och kan smaka bättre?

Frysta är mycket bättre. De fryses direkt efter skörd och behåller oerhört mycket mer näring än färska som förlorar näring under hela transporten/inte ens får mogna färdigt på trädet innan transport utan mognar på vägen (ingen näring tillkommer då under denna process.)

Vad jag förstått av det jag tidigare läst på nätet är att fryst frukt/grönsaker innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som de färska. Ibland mer också eftersom frukten fryses fortare efter skörd än den säljs färsk i butiken.

Alltså skulle det vara en fördel att välja frysta grönsaker än färska.

Anton Fräs wrote:
    Frysta är mycket bättre. De fryses direkt efter skörd och behåller oerhört mycket mer näring än färska som förlorar näring under hela transporten/inte ens får mogna färdigt på trädet innan transport utan mognar på vägen (ingen näring tillkommer då under denna process.)

Kunde inte sagt det bättre själv.

Vill man vara riktigt optimal är det frysta grönsaker som tillagas via ångkokning eller kokning i micron som gäller för att bevara så mycket utav de vattenlösliga vitaminerna som möjligt.

[http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/]

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.