Home › Forums › Matlagning och Recept › Jäst pest?+ någon mer fundering
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 februari, 2007 at 19:59 #86468Anonym anvandareMember13 februari, 2007 at 19:59 #907653Anonym anvandareMember
Hej har ju tidigare postat inlägg om jakten på det perfekta brödet, tänker ev försöka göra ett på enbart bakepro, vatten, psylliumfrö kanske lite kesella, ev lite dinkel…vad tro ni funkar det.
Sedan är jäst mindre optimalt att inkludera i receptet, om mindre bra finns det något substitut som kan användas istället? Måste brödet jäsa.
Tänker göra någon matmuffin med lite skinka eller något i, kanske tunnbröd, pita.Kan någon komma med en kommentar, uppskattning av vad gl kan hamna på?
Give me some advice, kommentarer
14 februari, 2007 at 08:08 #907654Anonym anvandareMemberBikarbonat är ju bra som jäsmedel, då behöver du inte ha någon jästid utan kan bar skjutsa det in i ugnen direkt.
Vad beträffar dina andra frågor har jag ingen aning.14 februari, 2007 at 22:00 #907655Anonym anvandareMemberTack för svaret´men undrar fortfarande om jäst är onyttigt och hur är det med bikarbonat kcal. Någon som vill säga något om gl?
16 februari, 2007 at 02:11 #907656Anonym anvandareMemberhmm, frågan är om du får ihop brödet utan nå ”vanligt mjöl”? Bakepro är ju inte direkt som mjöl som blir ”bindande” eller som klibbar…
Kör du i mycket olika råg-slag, så kan det nog gå. Men du är få experimentera en del
Nästa fråga är, blir det GOTT? Menar,bake pro ska vara smakfritt, dock så finns ALLTID den småsnuskiga proteinsmaken i bakgrunden ^^ o med mycket av de så lär de bryta igenom.
Är det nån mening att göra ett bröd som bara är nyttigt,men som egentligen inte ens smakar bra o få i sig..? Utan bara för näringens skull?
Isåfall slår ja heldre i lite råg,frön,vad du vill, i en proteindrink…
Nattinatt o lycka till :emo-thumb
16 februari, 2007 at 16:55 #907657Anonym anvandareMemberVad är det bästa mjölet att ha i, dinkel kanske? O i så fall skall det vara hela dinkelkorn,finns det något annat lurigt man kan ha i som groddar eller liknande som ger volym och hyfsad smak. Vill ju inte att brödet ska smaka skit men jag är inte så jättekräsen, fever har ju lyckats med bröd gjort på i princip bara protein hur har karln gjort,,, kan man köpa brödet någonstans annars?
16 februari, 2007 at 18:43 #907658Anonym anvandareMemberJag undrar ifall det krävs någon syrlig ingrediens när man gör bröd för att det skall funka med bikarbonat som jäsmedel? Har för mig att jag läst det någonstans men minns inte…
När jag bakar fikakakor brukar jag använda äppelmos som bas istället för typ olja, och det är ju lite syrligt, men det kanske inte är så kul med äppelmos i matbröd…
17 februari, 2007 at 09:10 #907659Anonym anvandareMemberDet har jag aldrig hört talas om, jag har bakat bröd med enbart salt, dinkelmjöl, vatten och bikarbonat och det jäste finfint.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.