Mat för högt blodtryck

Home Forums Matlagning och Recept Mat för högt blodtryck

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tja! Har märkt att jag har ett för högt blodtryck. Jag är medveten om att jag kan förvänta mig ett lite högre boldtryck än vanligt efter som att jag gymmar ganska mycket (delvis med bälte).

Jag ska därför börja äta mindre fett och mer grönsaker (och sånt). Nu behöver jag tips på antingen väldigt lättlagade rätter man kan ta med sig eller för blodtrycket bra mat man köper ute.
    Vad har ni för tips? :emo-thumb

En maträtt som helhet påverkar inte blodtrycket speciellt mycket. Men generellt kan man ju säga att ju mindre salt i maten desto bättre för högt blodtryck.

Så dra ner på salt i matväg och undvik stress i vardagen så är du en bit på väg! ;)

Ska genast börja med det. Tack för snabbt svar :up:

Lite fleromättade fetter, lite kolhydrater, mycket mättat fett.

[http://www.kostdoktorn.se/blodtryck]

Grymt bra länk tack! :)

Några frågor: när du ”märkt” att du har högt BT, har du tagit blodtrycket själv eller har du gått på provtagning? Manuell eller automatisk provtagning? Vad ligger du på i tryck?

Angående kost och länk: du ska ta allt du läser på kostdoktorn med en nypa salt. Somligt är sant, annat är tveksamt, mycket är rena lögner.

Mvh
    Sandow
    leg sjuksköterska

gymmaren wrote:
    är mättat fett bra eller dåligt?står ju olika överallt.

Troligtvis neutralt. Olika fettsyror påverkar dessutom kroppen olika och kan vara mer eller mindre bra pga av övrig kost.

gymmaren wrote:
    är mättat fett bra eller dåligt?står ju olika överallt.

För mycket och för lite skämmer allt som min mor sa!

Livsmedelsverket rekommenderar att max 10% av energiintaget kommer från mättat fett och eftersom de samtidigt rekommenderar att 30% av energiintaget kommer från fett, så skulle det betyda att 1/3 del av fettet i kosten kan bestå av mättat fett.

YTS wrote:
    Livsmedelsverket rekommenderar att max 10% av energiintaget kommer från mättat fett

Vilket de motiverar med en skrämmande svag vetenskap.

[http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.