Ny olw, bra eller anus?

Home Forums Matlagning och Recept Ny olw, bra eller anus?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Fick tips om ny chips-påse för de av oss som har svårt att hålla fingrarna ifrån dessa delikatesser :)

Olw ugnsbakat sourcream&onion

Näringsvärde per 100 g:
    Energi: 1670/396 kJ/kcal
    Protein: 4g
    Kolhydrat: 80.8g
    Fett: 7.5g

Potatispulver, stärkelse (majs), rapsolja, kryddblandning (salt, lökpulver, socker (bl.a mjölksocker), surhetsreglerande medel (mjölksyra, äppelsyra), mjölkpulver, smakförstärkare (E 621, E 635), kryddor, jästextrakt, persilja), maltodextrin, emulgeringsmedel (solros lecitin), bakpulver (kalciumfosfat, natriumbikarbonat), färgämne (E 160a).

Om man tex äter en proteinrik middag utan pasta/ris/potatis och sedan äter 50g chips som efterätt, uppgår ju kolhydratintaget till 40g, vilket inte låter så farligt… :)

alexhallgren wrote:
    Om man tex äter en proteinrik middag utan pasta/ris/potatis och sedan äter 50g chips som efterätt, uppgår ju kolhydratintaget till 40g, vilket inte låter så farligt… :)

Sant. Men många av oss som har svårt att hålla oss borta från sådana här saker skulle sluka hela påsen och sedan fått i oss 160g kolhydrat istället för 40g! :D

haha, sant :) dock är en påse bara 150g, så även i händelse av totalt frosseri är det ju 600kcal och 120g kolhydrater
    Sen har man ju flickvän också som av oförklariga anledningar alltid kräver minsta halva påsens innehåll

Speciellt i jämnförelse med andra chips, då jag antar att jag inte kan likställa det med pasta eller liknande :)

Tex: Olw lättsaltade less fat

Näringsvärde per 100 g:
    Energi: 2020kJ/480kcal
    Protein: 6,5g
    Kolhydrat: 66g
    Fett: 21g

innehåll:
    Potatis, vegetabilisk olja, salt.

Eller deras vanliga sour-creme

Näringsvärde per 100 g:
    Energi: 2250/540 kJ/kcal
    Protein: 6g
    Kolhydrater: 52g
    Fett: 34g

Potatis, solrosolja, kryddblandning (salt, lökpulver, socker, mjölksocker, surhetsreglerande medel (E 270, E 296), kärnmjölkspulver, smakförstärkare (E 621, E 635), vasslepulver, kryddor, jästextrakt, persilja).

Jag ser ju direkt att kolhydratsinnehållet är mycket högre i de ugnsbakade, men innehåller samtidigt 140kcal/100g mindre

Jag kan meddela att chipsen var mycket goda. De var lite hårdare och krispigare än vanliga chips, och kändes mycket mindre fettiga, vilket var positivt. en halv påse för 300kcal, kändes helt okej faktiskt :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.