Home › Forums › Matlagning och Recept › Olika mängd vatten i ris
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 januari, 2011 at 19:45 #54256Anonym anvandareMember4 januari, 2011 at 19:45 #136636Anonym anvandareMember
Okej, detta är ett i-landsproblem. Men jag reagerade lite när jag började med att köpa ris av märket COOP. Mängden vatten till samma mängd ris skiljer sig när man tittar på baksidan. För SE gäller 6dl vatten, för texten på DK 4 1/2dl vatten, för NO 5dl vatten, olika rissorter av samma märke samma sak, fast olika variationer beroende på vilket språk som anger mängd.
VADFALLS!? är vattnet drygare i Sverige
4 januari, 2011 at 20:44 #136637Anonym anvandareMemberHar varit med om nåt liknande förut, men jag tror det var på en djupfryst pizza och ugnstemperaturen var olika beroende på vilket språk man läste på….
5 januari, 2011 at 21:40 #136638Anonym anvandareMemberGober wrote:Okej, detta är ett i-landsproblem. Men jag reagerade lite när jag började med att köpa ris av märket COOP. Mängden vatten till samma mängd ris skiljer sig när man tittar på baksidan. För SE gäller 6dl vatten, för texten på DK 4 1/2dl vatten, för NO 5dl vatten, olika rissorter av samma märke samma sak, fast olika variationer beroende på vilket språk som anger mängd.VADFALLS!? är vattnet drygare i Sverige
Eller så har vi kraftfullare spisplattor
5 januari, 2011 at 22:10 #136639Anonym anvandareMemberCRD wrote:Eller så har vi kraftfullare spisplattorVi som enbart lagar mat över öppen eld då? (parkett som bränsle)
5 januari, 2011 at 22:16 #136640Anonym anvandareMemberTabellen kan inte ta med avikande tillvägagångsätt för att koka ris antar jag?
Men min rekomendation är tillräckligt med vatten6 januari, 2011 at 15:41 #136641Anonym anvandareMemberNorrmännen bor på högre höjd vilket ger längre koktid=mer vatten behövs!
6 januari, 2011 at 15:57 #136642Anonym anvandareMemberArkGym wrote:Norrmännen bor på högre höjd vilket ger längre koktid=mer vatten behövs!Vet inte om du är seriös, men för att folk inte ska tro att det är fakta så kan jag berätta att mer än en fjärdedel av Norges befolkning bor i Oslo-området som ligger drygt 1 m ö h.
6 januari, 2011 at 19:58 #136643Anonym anvandareMemberNej jag var inte seriöst Tänkte lägga till en smiles men antog att alla skulle förstå att jag skojsade!
Någon som hittat svaret än? mysterium!
kan Norsk dumhet vara svaret? Man räknar med att en norrman spiller 20% av vattnet?
Läste fel, tydligen svenskarna som använder mer vatten? Ignorera mitt inlägg.
6 januari, 2011 at 20:07 #136644Anonym anvandareMemberBorde nästan maila Coop och fråga utav ren nyfikenhet.
btw, någon annan som har problem med att riset blir lite bränt i botten utav riskokaren?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.