Proteinbar

Home Forums Matlagning och Recept Proteinbar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Idag gjorde jag mina första proteinbars.

Jag blandade,
    3dl (150g) havregryn
    2 dl (100g) Pauluns mussli
    200g jordnötssmör
    1 dl (50g) russin
    5 msk (50g?) honung
    TOT 2409Kcal
    12st bars 200,75Kcal/st

Efter 15 min i ugnen kom jag på att jag missat något. JAG GLÖMDE PROTEINPULLVRET!! Pucko..! 😮
    Och aldrig mer russin, för dem sväller upp oh blir hur stora som helst i ”baren” i ugnen.

Jaja, det blev iaf billiga snikers. Jag delade upp i 12 bitar och nu ligger dem på kylning. Jag återkommer med hur smaken blev.

Har ni några tips på recept som ni provat?

Ja igår stekte jag fläskkotletter, men glömde köttbitarna så egentligen stod jag bara och tittade på puttrande stekfett…:p

Haha, klockrent att glömma proteinpulvret,,,

Albin wrote:
    Ja igår stekte jag fläskkotletter, men glömde köttbitarna så egentligen stod jag bara och tittade på puttrande stekfett…:p

Haha, klockrent att glömma proteinpulvret,,,

Inte riktigt så illa var det inte, men inte så långt ifrån.

Jag ställde upp alla grejerna på bänken innan jag började och proteinet stod där… jag lyckades bara missa det. Otur..

Dem (se ovan) var riktigt goda men kanske en aningen lite för smuliga. Det gick att hålla i dem ok men när jag tog en tugga så smulade det en del. Tycker man om jordnötter så är dem klockrena.
    (Russinen gjorde att det blev en svag konstruktion).

Idag blev det ett nytt försök och denna gång missade jag inte proteinpulvret. :nerd:

Innehåll:
    Havregryn 150g (3dl)
    Pauluns mussli 200g (2dl)
    Wheye 80 (choklad) 80g (2dl)
    Jordnötssmör 200g
    Vatten 1dl (lättare att röra ihop och smeta ut)
    Honung 1dl

Jag kavlade ut geggan och gjorde 16 bars på ca 170Kcal/st
    Använde en stor plåt och smörpapper och det gick väldigt smidigt.

Ska prova dem strax…

Andel protein/kolhydrat/fett?

faran wrote:
    Andel protein/kolhydrat/fett?

Vet inte, men om du tar reda på det får du gärna lägga in det här så andra kan se. Jag kollade endast upp proteinet och det ligger på ~10g/bar.

hur mycket värme hade du i ugnen?

niklas12287 wrote:
    hur mycket värme hade du i ugnen?

175° i 20 minuter… men nästa gång ska jag prova med 15 minuter. Jag tyckte dem blev lite hårda. hed hårda menar jag att dem är sim kakor och jag är med ute efter snikers konsistensen men jag vet inte hur jag kommer dit. Nu ska jag äta upp dessa sedan ska jag prova en ny sats, kanske med lite bakpulver för att få dem lite mer ”fluffiga”.

Vilka bars är de med mest protein i? Har kört på goodlife nu ett tag men det är ju så onödigt mkt onyttigt i dem. Undrar hur mkt onyttigt i dem man skulle kunna byta ut mot protein utan att den blir äcklig.

Riktigt goda.

Innehåll:
    Havregryn 150g (3dl)
    Solrosfrön (1dl)
    Mussli 200g (1dl)
    Wheye 80 (choklad) 80g (2dl)
    Jordnötssmör 200g
    Vatten 1dl (lättare att röra ihop och smeta ut)
    Honung 1dl

Ugnen på 175 i 15min. Dem sväller lite och blir alldeles lagom. Lite tajtare än sockerkaka och med hållfast.

Jag smörade en form och plattade ut smeten. Blev perfekt.

Nu ska dem bara svalna och sedan ska jag packa dem i folie.

simsalabim wrote:
    Vet inte, men om du tar reda på det får du gärna lägga in det här så andra kan se. Jag kollade endast upp proteinet och det ligger på ~10g/bar.

Då föredrar jag nog snickers, samma proteininnehåll =)

storcc wrote:
    Då föredrar jag nog snickers, samma proteininnehåll =)

Jag tror mina innehåller mer fibrer och mindre socker än Snickers. Lägg in en extra skopa pulver så kanske den duger.

simsalabim wrote:
    Jag tror mina innehåller mer fibrer och mindre socker än Snickers. Lägg in en extra skopa pulver så kanske den duger.

Mer fibrer skulle jag se som en nackdel, jag äter redan mycket fibrer och vill inte ha mer. Men mindre socker är ju en fördel.

Eddie Vedder wrote:
    Mer fibrer skulle jag se som en nackdel, jag äter redan mycket fibrer och vill inte ha mer. Men mindre socker är ju en fördel.

Jag tänkte mer: Snickers VS mina bars, oavsett hur bra jag äter i övrigt. Om en person inte äter så mycket fibrer så kanske mina är att föredra framför en sockerbomb utan fibrer?

Det senaste receptet skar jag upp i lite större bitar och då blev det lite mer mellanmål än tidigare. Då blirdet mer protein/bar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.