Proteinpulver i matlagning

Home Forums Matlagning och Recept Proteinpulver i matlagning

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Fungerar det att använda proteinpulver (Whey t.ex.) i matlagning – såsom ugnspannkaka? Eller går proteinet till spillo?

Och; är det någon som gjort detta och kan rekommendera fördelningen mjöl-proteinpulver?

Mvh,

Flex

Vad jag vet är det bättre att använda värmetåligt protein i matlagning där maten ska värmas upp rätt mkt.
    Vanligt vassleprotein denatureras vid för höga temperaturer (kanske någon som vet mer exakta temperaturer?)

Hejsan!

Det går alldeles utmärkt att använda protein i tex pannkaka. Gjort både ugnspannkaka och vanliga och det blir godare i vanliga, då ugnspannkakan blir lite stabbig. jag tog lite mindre mjöl och protein istället. Använde mig av Whey-100. Lycka till!

Hanne wrote:
    Vanligt vassleprotein denatureras vid för höga temperaturer (kanske någon som vet mer exakta temperaturer?)

Att protein denatureras betyder inte att man inte kan tillgodogöra sig det. Bränner man protein förlorar man kanske ett par procent av aminosyrorna, men det är inget som betyder att proteinet i stort är bortkastat, som många tror.

King Grub wrote:
    Att protein denatureras betyder inte att man inte kan tillgodogöra sig det. Bränner man protein förlorar man kanske ett par procent av aminosyrorna, men det är inget som betyder att proteinet i stort är bortkastat, som många tror.

Vad bra! Då kan jag fortsätta baka muffins av proteinpulver

Köpte ett som jag inte gillade alls, men i muffinsen så försvinner smaken.
    Kände mig lite för snål för att slänga hela burken.

Nu väcker jag upp denna gamla tråd.
    King Grub, du säger att det går att använda sig av vanligt proteinpulver vid bakning osv. Hur fungerar det då egentligen med proteinpulver som är till för bakning? Vad är skillnaden mellan vanligt och bakprotein?

Tack för svar!

Erikrqt wrote:
    Nu väcker jag upp denna gamla tråd.
    King Grub, du säger att det går att använda sig av vanligt proteinpulver vid bakning osv. Hur fungerar det då egentligen med proteinpulver som är till för bakning? Vad är skillnaden mellan vanligt och bakprotein?

Tack för svar!

Priset..

Tyvärr vill jag ha ett bättre svar än så. :)
    Vad är det som förändrats för att det ska klara av en högre temperatur?

malawiglenn wrote:
    bakproteinet skall tåla högre temperaturer än ”det vanliga”

Jag föll för det tidigare och använde Bake Pro, sen vart jag motbevisad i någon tråd av Grub tror jag det var. Kontentan var iaf att priset är den stora skillnaden.

Det här har Eddie Vedder skrivit på Kolozzeum:

Quote:
    Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre ”opti” är det ju dock.
    Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt ”kokt” smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.