- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Matlagning och Recept › rostade kikärter
Hr precis försökt rosta kikärter i ugnen och resultatet blev sådär. Enligt recept från nätet, provade jag både med kikärter som legat i blöt över natten och sen försökte jag torka dem lite innan jag stoppade in dem i ugnen (de blev inte hårda, kanske de var för vattniga när jag lade in dem i ugnen?)Prövade också ett par som inte legat i blöt och de smakar bättre men de är ganska hårda.
Någon som har gjort detta själv? Hur gör man?
har också provat den köpta sorten & tyckte den var god, lyckas du med hem rostningen så skriv gärna hur:)
Lycka till!
smaken e ju som baken…
Jag har ju också köpt färdiga men gillar att göra saker själv. Meddelar när jag lyckats!
Mina blev så goda, men jag har ju aldrig smakat de man köper..
Jag blötla och kokade utan salt.Sedan så kylde jag ner dem i kallt vatten,lät dem rinna av ordentligt och därefter fick de torka i handduk tills det inte fanns fukt kvar.
På plåt smälte jag 2 msk smör och 1 msk rapsolja och lät kikärterna bli ordentligt oljade.Därefter kryddade jag med lök,paprika och chilipulver.
Ugn 225* i 16-18 minuter.När de svalat det värsta så sprinklade jag flingsalt över.
Hårda – som i knaprig – blev de inte,men inte heller mosiga.
Jag brukar blötlägga kikärtorna i drygt 8h och sedan koka dem i ca 30min. Därefter häller jag av vattnet och lägger dem som de är på en plåt. In i ugnen i ca 175 grader i 1-1,5h (efter ca 1h tar jag ut plåten och antingen sprayar dem lätt med vatten och saltar eller så häller jag på lite olivolja som gör att saltet fastnar ännu lite bättre, behövs inte mycket. Ställ sedan in dem i ugnen igen tills de fått färg)
Super goda! :up: Lökpulver, dill och salt på blir kalas!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY