Home › Forums › Matlagning och Recept › Salt.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 mars, 2010 at 21:40 #58034Anonym anvandareMember22 mars, 2010 at 21:40 #325169Anonym anvandareMember
Hej, jag undrar lite om det här med salt. Sökte lite här på forumet men hittade inte mkt. Jag vet att man kan bli uttorkad eller liknande om man äter för mkt av det, men hur mycket är för mycket? Jag älskar salt. Har det i gröten, på avokadon (flingsalt) och i pastavattnet, på kokt/stekt ägg etc. Äter inte alla dem på en och samma dag så får väl inte i mig allt det där ^^ men i alla fall. How much is too much to not function?
22 mars, 2010 at 21:42 #325170Anonym anvandareMemberBeror ju till stor del på vätskeintaget.
Ju mer du dricker, ju mer salt bör/kan du få i dig.
Exakta siffror lämnar jag till någon annan.
22 mars, 2010 at 21:56 #325171Anonym anvandareMemberTror kvinnor har ett rekommenderat maxintag på runt 6gr/dag totalt! Svårt att komma under det kan jag lova!
22 mars, 2010 at 22:06 #325172Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Beror ju till stor del på vätskeintaget.Ju mer du dricker, ju mer salt bör/kan du få i dig.
Exakta siffror lämnar jag till någon annan.
Ja men precis. Jag dricker rätt så mkt så det borde ju vara lugnt, men man vet ju aldrig.
22 mars, 2010 at 22:08 #325173Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Tror kvinnor har ett rekommenderat maxintag på runt 6gr/dag totalt! Svårt att komma under det kan jag lova!6 gr är ungefär hur mkt? haha. 1 tsk?
22 mars, 2010 at 22:11 #325174Anonym anvandareMember2 tsk.
Jag har för mig att kroppen återabsorberar ungefär 1 kg natrium varje dygn. Några gram salt hit eller hit gör ingen större skillnad, såvida du inte redan har metabolt syndrom och behöver se upp med även de sista entalet i blodtrycket…
24 mars, 2010 at 01:50 #325175Anonym anvandareMembermikaelj wrote:2 tsk.Jag har för mig att kroppen återabsorberar ungefär 1 kg natrium varje dygn. Några gram salt hit eller hit gör ingen större skillnad, såvida du inte redan har metabolt syndrom och behöver se upp med även de sista entalet i blodtrycket…
Okej jag förstod ungefär två ord av det du sa där mot slutet så du får gärna länka mig vidare eller go ”theories for dummies”.. 😮
24 mars, 2010 at 02:01 #325176Anonym anvandareMemberVanilla wrote:Okej jag förstod ungefär två ord av det du sa där mot slutet så du får gärna länka mig vidare eller go ”theories for dummies”.. 😮Har du ett blodtryck som är så dåligt att varje liten siffra är avgörande behöver du inte oroa dig.
Min åsikt som bara grundar sig på egna erfarenheter säger mig att salt precis som mättat fett, kolesterol mm har blivit en bov på falska premisser.24 mars, 2010 at 13:29 #325177Anonym anvandareMemberDet är väl snarare så att det är kalium, magnesium och natrium balansen som är det viktiga.
24 mars, 2010 at 19:24 #325178Anonym anvandareMemberVincent wrote:Har du ett blodtryck som är så dåligt att varje liten siffra är avgörande behöver du inte oroa dig.Har du inte ett…. eller hur?
Andreaz wrote:Det är väl snarare så att det är kalium, magnesium och natrium balansen som är det viktiga.+ kalcium!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.