Sås till sallad!

Home Forums Matlagning och Recept Sås till sallad!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Ska snart börja min deff och har då lagt in kyckling sallad som lunch någon dag, för att göra det kort så gillar jag sås på sallad..
    Någon som har ett bra recept på en god sås som jag då kan ha när jag deffar som innehåller så lite kalorier och liknande som möjligt. :)

Mvh

kvarg blandad med tacosås och kryddor, lågt på kolisar och hyffsat med protein. :)

Albin wrote:
    kvarg blandad med tacosås och kryddor, lågt på kolisar och hyffsat med protein. :)

Okej tack! detta ska provas:)

Déjà vu

mccarlsson wrote:
    Déjà vu

haha!

För att komma med några andra tips som inte innehåller dödskvarg, så är väll en shysst dressing supergott till kycklingsallad.

en enkel

Olivolja
    balsamvinäger
    citron/lime
    salt och peppar
    Honung

Eller samma men byt honung mot fransk senap.

Vill man ha en lite tjockare dressing/sås, då är denna min favvorit till kyckling

Turk/grekisk yoghurt
    majonnäs (går även bra utan)
    pressad lime
    honung
    pressad vitlök
    salt och peppar

Funkar även med Creme fraiche. Tycker man det är för tjockt för att ringla över salladen kan man spä ut med filmjölk.

Inte jätte kalorisnålt, men äter man sallad till kycklingen kan väll det knappast vara ett problem?

Deff i all ära, men mat av kvalité är något som är svårslaget under en såpass hungrig period ;) Bra förslag där Gober!

En nyttig god och billig sås som jag gjorde häromdagen var löjligt enkel. En emulsionssås där jag dock lät äggvitan följa med, jag separerade den inte som man oftast gör.

50 gram smör, ett ägg samt vitlökspulver. Inga mer konstigheter än så.

Smält smöret och dra sedan ner plattan på medelvärme. Kläck ner ägget och i med vitlökspulver efter behag. Rör sedan om på den låga värmen och se till så att den inte skär sig och att det inte blir ”stekt ägg” i botten.

När äggvitan koagulerat lagom och såsen emulgerat är det klart. Det blir lite som en hybrid av vitlökssmör/äggsås/bearnaisesås. Nyttigt, enkelt, billigt och gott. Jag åt den till fläskkarré dag 1 och till falukorv dag 2.

Tack så mycket!:) Allt ska provas:)

Eddie Vedder wrote:
    En nyttig god och billig sås som jag gjorde häromdagen var löjligt enkel. En emulsionssås där jag dock lät äggvitan följa med, jag separerade den inte som man oftast gör.

50 gram smör, ett ägg samt vitlökspulver. Inga mer konstigheter än så.

Smält smöret och dra sedan ner plattan på medelvärme. Kläck ner ägget och i med vitlökspulver efter behag. Rör sedan om på den låga värmen och se till så att den inte skär sig och att det inte blir ”stekt ägg” i botten.

När äggvitan koagulerat lagom och såsen emulgerat är det klart. Det blir lite som en hybrid av vitlökssmör/äggsås/bearnaisesås. Nyttigt, enkelt, billigt och gott. Jag åt den till fläskkarré dag 1 och till falukorv dag 2.

Testade denna, fast med 25 gram smör, men behöll antalet ägg. Ren ner en vitlöksklyfta och kryddade med lite dragon. Kanoners! Jäkligt god.

Tomas Tryffel wrote:
    Testade denna, fast med 25 gram smör, men behöll antalet ägg. Ren ner en vitlöksklyfta och kryddade med lite dragon. Kanoners! Jäkligt god.

:up:

Hur blev konsistensen? Det borde ju bli lite tjockare med större andel
    ägg. Kan tänka mig att våra såser var goda båda två men ändå olika. Min med dubbelt så mycket smör och vitlökspulver istället för färsk vitlök. Men båda låter riktigt goda. :)

Eddie Vedder wrote:
    :up:

Hur blev konsistensen? Det borde ju bli lite tjockare med större andel
    ägg. Kan tänka mig att våra såser var goda båda två men ändå olika. Min med dubbelt så mycket smör och vitlökspulver istället för färsk vitlök. Men båda låter riktigt goda. :)

Den blev säkert lite tjockare, som du säger, för härligt krämig var den. Märkbart äggig också, men det gillar ju jag :)
    Din var nog mer åt en ”vanlig” sås håll iom smör-ägg-förhållandet. Måste testa den varianten snart!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.