Vegetariska rätter?

Home Forums Matlagning och Recept Vegetariska rätter?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Jag är en stolt köttätare och kan tyvärr inte så många vegetariska rätter 😮
    Skulle vara tacksam om ni skriver in era bra och nyttiga recept här inne… det skulle göra mig glad

Finns det verkligen ingen som äter vegetarisk??? :

Är stolt köttätare jag med :p men har hört av andra att det skall finnas en massa bra vegetariska recept på [http://www.vegomums.com/ Vegomums].

Sally Adham wrote:

Jo jag. Jag lagar nå´t som jag kallar Min Standard:

Lägg 75g bönor i blöt ca 10h (ej sojabönor).

1. Koka bönorna i en l vatten med en tsk salt och en tsk kyndel, tills de är mjuka, skalet skall spricka när man blåser på dem, ca 30 minuter.
    2. Koka 150 g korngryn i 4,5 dl vatten med 1/2 grönsaksbuljongtärning. 17 min
    3. Skär en morot i bitar och lägg i en liten skål. Tärna en lök, skiva 2 champinjoner och strimla en bit vitkål.
    4. Värm en traktör panna på 6:an med 1 msk olivolja i. När oljan flyter lätt, sänker du till 3:an och lägger i moroten. Rör om hela tiden med en trägaffel, annars bränns moroten. När morotsbitarna sviktar när du trycker på dem, så häller du i resten av grönsakerna och lite svartpeppar. Rör hela tiden, tills grönsakerna blivit mjuka. Krydda med kryddblandningen Franska örter och lite japansk soja.

RYSK RÖDBETSSOPPA = BORSTJ

1. Strimla en morot, 300g rödbettor, 1 gul lök, en klyfta vitkål.
    2. Lägg i en 3 l kastrull och häll på 1,5 l vatten, tillsätt 1 krm svartpeppar, 1 lagerblad och 1,5 veg buljongtärning.
    3. Koka 20 minuter.
    4. Tillsätt 1 msk rödvinsvinäger.
    5. Servera med grovt rågbröd och lageröl.

YNGVE

Sally Adham wrote:

Jo jag. Jag lagar nå´t som jag kallar Min Standard:

Lägg 75g bönor i blöt ca 10h (ej sojabönor).

1. Koka bönorna i en l vatten med en tsk salt och en tsk kyndel, tills de är mjuka, skalet skall spricka när man blåser på dem, ca 30 minuter.
    2. Koka 150 g korngryn i 4,5 dl vatten med 1/2 grönsaksbuljongtärning. 17 min
    3. Skär en morot i bitar och lägg i en liten skål. Tärna en lök, skiva 2 champinjoner och strimla en bit vitkål.
    4. Värm en traktör panna på 6:an med 1 msk olivolja i. När oljan flyter lätt, sänker du till 3:an och lägger i moroten. Rör om hela tiden med en trägaffel, annars bränns moroten. När morotsbitarna sviktar när du trycker på dem, så häller du i resten av grönsakerna och lite svartpeppar. Rör hela tiden, tills grönsakerna blivit mjuka. Krydda med kryddblandningen Franska örter och lite japansk soja.

RYSK RÖDBETSSOPPA = BORSTJ

1. Strimla en morot, 300g rödbettor, 1 gul lök, en klyfta vitkål.
    2. Lägg i en 3 l kastrull och häll på 1,5 l vatten, tillsätt 1 krm svartpeppar, 1 lagerblad och 1,5 veg buljongtärning.
    3. Koka 20 minuter.
    4. Tillsätt 1 msk rödvinsvinäger.
    5. Servera med grovt rågbröd och lageröl.

YNGVE

Sally Adham wrote:

Jag är visserligen blandkostare – men älskar mina bönor och grönsaker.
    Men begreppet ’vegetariskt’ är lite brett..
    Kan du säga på ett ungefär vad det är du vill ha tips på så kan jag hjälpa dej: ’gröna rätter,proteinrika rätter,mellanmål,goda middagar,grönt,lakto ?

Cous Cous
    sen lite ärter, linser, bönor osv..
    man kan ha falafel till också lr yoghurt o doppa i…
    lr så kan man typ ta råris istället för cous cous lr nåt man får hitta på lite :D

o på vegomums.com finns många recept även på vegan.nu (som e ett community där det finns flera tusen recept som folk lgat upp..):nerd-tb:

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.