Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 226 through 240 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283905

    Jag ska till Universeum i göteborg fredagen före FF-helgen. Har bokat hotell en natt extra för att kunna titta förbi där – så jag hoppas att visiten blir vad jag önskar. Vill ju försöka få till så fina djurbilder som möjligt, och i brist på annan långdistansmacro att tillgå testade jag nyss att sätta mellanringarna på min 70-200. Närgränsen hamnade beroende på zoom kring halvmetern, och då var det fanimig närgånget macrostyle.

    Resultatet blev faktiskt bra, vilket var mer än jag väntat mig. 154mm, F11. Skärpan försämrades inte så mycket som jag trodde att den skulle göra med 68mm förlängning.

    Vad finns det annars för lösningar? Om någon har en 180mm F3,5 L Macro att låna ut över helgen så vore ju det bra, men det är ingenting som hör till allmänplocket direkt. :D

    Vad tror ni?

    #283906

    Min första lyckade HDR-bild. 8)

    #283907

    Har laborerat i mörkrum hela dagen idag, det är ju tamejfan fantastiskt. Att doppa ner en bild i badet och se den framträda i det röda ljuset, dessutom är bilderna tagna med en Hasselblad från 1959.

    Tyckte det där snacket om ”charm” var lite väl pretto och enbart för människor med framgångsfientliga åsikter.. Silly me.

    #283908

    Undrar om någon vet eller har nått tips om hur mina tränings bilder kan bli bättre?
    Bilderna blir väldigt ”suddiga” (se bild).
    Testade att stänga av autofokus, då blev dom lite bättre.
    Kan det va någon annan inställning i mobilkameran??
    Går att ställa in ISO, kvalite och upplösning. Kan det ha något med det att göra. :what:
    Har en LG KC550 med 5mpixel kamera.
    Tacksam för svar!

    MVH Emil :up:[/b]

    #283909

    Finns det någon kamera som har möjligheten att ställa in flera fokuspunkter manuellt?

    Ex.

    Kryssen skall symbolisera fokuspunkter. Min tanke då är att få skärpa på lyktstolparna och bakgrundsokärpa på resterande. Enda sättet att göra det på nu är att ta flera exponeringar(?) och sedan sätta sig i PS, vilket tycker jag är onödigt bökigt.

    ja, bilden är otroligt bra. jag vet.

    #283910
    ED86 wrote:
    Undrar om någon vet eller har nått tips om hur mina tränings bilder kan bli bättre?
    Bilderna blir väldigt ”suddiga” (se bild).
    Testade att stänga av autofokus, då blev dom lite bättre.
    Kan det va någon annan inställning i mobilkameran??
    Går att ställa in ISO, kvalite och upplösning. Kan det ha något med det att göra. :what:
    Har en LG KC550 med 5mpixel kamera.
    Tacksam för svar!

    MVH Emil :up:[/b]

    Du har för långsam slutartid. Testa att höja ISO-värdet till max – men jag skulle tippa på att bilderna ser ut som skräp i vilket fall. Att frysa snabba rörelser i innomhusbelysning är svårt, även med en bra kamera.

    #283911
    Tobias Borg wrote:
    Du har för långsam slutartid. Testa att höja ISO-värdet till max – men jag skulle tippa på att bilderna ser ut som skräp i vilket fall. Att frysa snabba rörelser i innomhusbelysning är svårt, även med en bra kamera.

    Okej! Nu är ISO-värdet inställt på auto. Testar ställa det på max ist!
    Det märkliga är att en kompis med en 5mpixel mobilkamera kan ta snygga tränings bilder! iofs skiljer sig märket!
    Tack för svaret!

    MVH Emil[/b]

    #283912
    Tobias Borg wrote:
    Finns det någon kamera som har möjligheten att ställa in flera fokuspunkter manuellt?

    I min enkla värld, sett till hus ljusbrytning fungerar, ska det där vara omöjligt?

    ED86 wrote:
    Okej! Nu är ISO-värdet inställt på auto. Testar ställa det på max ist!
    Det märkliga är att en kompis med en 5mpixel mobilkamera kan ta snygga tränings bilder! iofs skiljer sig märket!
    Tack för svaret!

    MVH Emil[/b]

    Tror att kvalitén och brusgraden på dessa inte håller riktigt samma standard som de gör med din? Du kan antagligen öka ISO upp till 1600 och ta bra snapshots, men de kommer brusa så mycket att du kan sandpappra med resultatet. :)

    #283913
    Marcus Syvertsen wrote:
    I min enkla värld, sett till hus ljusbrytning fungerar, ska det där vara omöjligt?

    D90’n har, i fall jag minns rätt, ett läge där den kan lägga fokuspunkter (ett flertal) ett par snäpp ifrån varandra. Kanske 2 lyktstolpar åtminstånde. :p

    Svara på mitt PM nu! :)

    Edit; typ i stil med det här;

    #283914
    Tobias Borg wrote:
    D90’n har, i fall jag minns rätt, ett läge där den kan lägga fokuspunkter (ett flertal) ett par snäpp ifrån varandra. Kanske 2 lyktstolpar åtminstånde. :p

    Svara på mitt PM nu! :)

    Fan, jag skrev ju på MSN.

    Jaja.

    Btw, tänk efter en stund så ser du att det är omöjligt att fokusera på två olika avstånd med samma lins;

    [img=http://www.visioninfocus.com/res/110_1.gif]

    #283915
    Marcus Syvertsen wrote:
    Fan, jag skrev ju på MSN.

    Jaja.

    Btw, tänk efter en stund så ser du att det är omöjligt att fokusera på två olika avstånd med samma lins;
    [/IMG]

    Ja, rätt har du.

    Men då skulle man, rent teoritiskt, kunna tillverka en kamera med exempelvis 20st mindre linser ifrån 20st Canon G10 och ha 20st olika fokuspunkter? Eller lins ala flugöga?

    #283916
    Tobias Borg wrote:
    Ja, rätt har du.

    Men då skulle man, rent teoritiskt, kunna tillverka en kamera med exempelvis 20st mindre linser ifrån 20st Canon G10 och ha 20st olika fokuspunkter? Eller lins ala flugöga?

    Det tror jag absolut. Med hjälp av flera bilder annars; flera exponeringar i samma kamerahus där varje kamera/lins tar en bild var med varsinn fokuspunkt, och en ”hjärna” som flätar ihop samtliga till en bild där du senare kan välja fokus själv i datorn.

    Hade varit coolt.

    #283917
    Tobias Borg wrote:
    Ja, rätt har du.

    Men då skulle man, rent teoritiskt, kunna tillverka en kamera med exempelvis 20st mindre linser ifrån 20st Canon G10 och ha 20st olika fokuspunkter? Eller lins ala flugöga?

    Cool tanke iofs. Alltså, säg att man hade fyra linser, och en storformatssensor som täckte upp alla linserna. Då borde man kunna ha en fokuspunkt för varje fjärdedel av sensorn iaf. Fast däremot skulle det bli svårt att matcha oskärpan i hörnen…

    Och dessutom skulle det antagligen inte vara helt lätt att t.ex. följa någonting på djupet heller.

    #283918
    Peter Fredriksson wrote:
    Det tror jag absolut. Med hjälp av flera bilder annars; flera exponeringar i samma kamerahus där varje kamera/lins tar en bild var med varsinn fokuspunkt, och en ”hjärna” som flätar ihop samtliga till en bild där du senare kan välja fokus själv i datorn.

    Hade varit coolt.

    Det sistnämnda är antagligen bara en tidsfråga (och en hyggligt realistisk sådan) före det introduceras. Är t.om. redan nu rimligt att koda skulle jag tro, om jag inte fattar dig helt fel. Jag menar, det borde väl fan inte vara någon konst för t.ex. en studiomaskin att stå på samma plats och knäppa av 200 exponeringar med rullande skärpeförändring och sedan pejla av avståndet till fokuspunkten för att senare med någon mjukvara kunna klicka på det området man vill ha skarpt, och således jaga fram just den exponeringen?

    #283919

    Den enklare lösningen är att jobba med jätteliten bländare och tokigt fet optik, så man har skärpa överallt i bilden, och att man i mjukvara kan välja skärpedjup och fokuspunkter. Det skulle kunna ge fokus på fler ställen i bilden, och att man kan välja komponeringen när man kommit hem istället för att behöva ta beslutet vid fototillfället.

    Problemen hittills är att det inte finns mjukvara som skapar lika snyggt skärpesläpp och ”bokeh” som en bra optik gör. Dessutom så skulle det förstöra fotokonsten till mångt och mycket. Dessutom ställer det superkrav på ISO, optik m.m. och man ska kunna fotografera på bländare 22 eller liknande och kunna göra det i ljusmiljöer där bländaren ställer till det.

Viewing 15 posts - 226 through 240 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.