Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283920

    Sitter och läser lite om Canons supermacro MP-E 65mm 1-5x F2,8. Verkar vara en rätt märkvärdig liten pryl detta. Till att börja med förändras bländaren efter förstoringsgraden så till skillnad från vanliga macroobjektiv där max förstoring är 1:1 kan denna gå upp till 5:1 och då få en effektiv bländare på 5x värdet. Alltså f/16 på 5:1 blir ljusmässigt motsvarande f96. Det är ganska extremt.

    Till vänster, utfälld och ihopfälld.

    [img=http://media.the-digital-picture.com/Images/Other/Canon-Macro-Lenses.jpg]Det här lilla aset kan du alltså fylla ut hela sökaren med tre-fyra ögonfransar. Det är tamigfan insane, med tanke på att man kan isf bör kunna fördela upp typ DsIII’s 21,1mpx sensor på det lilla området, om optikens upplösning tillåter. Man upptäcker nog lite detaljer då som man inte trodde fanns haha.

    Föreställ er att den här bilden med största sannolikhet inte ens är cropad, utan att det finns en variant av denna i full upplösning á 10-12 megapixel. Det är fan insane! [http://farm3.static.flickr.com/2241/2193663489_85f743f67b_o.jpg]

    #283921

    Jag läste i en notis i nån fototidning att det finns kameror som kunde ta en bild, och i en och samma bild få tre (har för mig att det var tre) olika fokuspunkter vilket man väljer senare i mjukvaran. Jag kan ha fel, men jag uppfattade det så.

    Lite coolt. Om man spinner vidare på det så kommer det kanske i framtiden finnas kameror där man kan ställa in skärpan i efterhand, hemma vid datorn?

    Skulle vara kul att höra vad ni fotonissar tror om framtidens fotografering..

    #283922

    Jag tror att nästa steg i utvecklingen blir dynamik. När megapixelrallyt är över, D3X har kommit och spöat 1Ds MKIII’s brusegenskaper, och instegskameror har ISO-expansion upp till 25,000 och det liksom tagit slut (slut tar det ju aldrig, men i viss mån) på den fronten.

    Då tror/hoppas jag att man börjar gräva mer i utrymmet HDR, och programmerar mjukvara som redan i kameran sammanställer exponeringar till högdynamiska filer av olika data för olika områden. Så att man redan före efterarbete mergear och även i viss mån behandlar bilderna på kameraskärmen.

    För att skapa en dynamisk sensor med automatisk kartläggning för skuggområden och highlights och anpassa ljuskänslighet på oregelbundna mönster lär knappast vara något man bryr sig om att forska i. Det känns orimligt, det andra däremot är inte helt långsökt.

    #283923

    Provade nu att göra en variant liknande HDR-processen fast med samma exponering och bara olika blixtar. En rakt upp, en höger, en vänster. Trodde att resultatet skulle bli käpprätt åt skogen, men jag kan inte sluta titta på bilden nu. Ljuset ser så… Verkligt ut, på något sätt. Tänk om jag kunde göra såhär med porträtt, vad bra det skulle bli.

    Jag skulle vilja ha tre blixtar, en 580Ex II och två 430Ex II, och sen köpa omnibouncers till dessa med färgad plast. Fan vad häftigt det vore vid porträtt, att ha bommen i vanlig vit, ena kickern vit och sen andra kickern i typ stark blå lite snett bakifrån.

    #283924

    Sweet. Får en EF 100mm F2,8 Macro i väskan senast imorgon eftermiddag. :)

    [http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-USM-Macro-Lens-Review.aspx]

    [http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=107]

    [img=http://fotovideo.se/img/cache/canon_ef_100mm_f2_8_usm_makro_objektiv_1212838467_0_Big.jpg][img=http://www.dzone2.com/productimages/p1001330/1001330S22main.jpg]

    #283925

    Om man köper en riktig blixt som går att vinkla osv. Blir man då av med skuggan i närbilder som den inbyggda blixten skapar för att objektivet är ivägen? Var ute och fotade i mörkret förut och då blev det ju en fet skugga över det mesta när jag gick nära. Kändes lite störande…

    Vet att det finns macroblixtar som är till för just det men så avancerad kommer jag aldrig bli så att jag skaffar sån blixt.

    #283926
    melancoolio wrote:
    Om man köper en riktig blixt som går att vinkla osv. Blir man då av med skuggan i närbilder som den inbyggda blixten skapar för att objektivet är ivägen? Var ute och fotade i mörkret förut och då blev det ju en fet skugga över det mesta när jag gick nära. Kändes lite störande…

    Vet att det finns macroblixtar som är till för just det men så avancerad kommer jag aldrig bli så att jag skaffar sån blixt.

    Ja, det blir man. De externa blixtenheterna står så mycket högre upp så det är bara, om du inte har en 600mm tele eller något på, typ ett 3-4cm område framför objektivet som blir skuggbelagt. Och detta lyses alltid upp av reflektioner och studs om det finns ytor i närheten.

    Jag tar inomhus macro med mellanringar på så att arbetsavståndet inte är längre än en centimeter ibland. Och det går utmärkt, fast man får ta av motljusskyddet såklart.

    #283927
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ja, det blir man. De externa blixtenheterna står så mycket högre upp så det är bara, om du inte har en 600mm tele eller något på, typ ett 3-4cm område framför objektivet som blir skuggbelagt. Och detta lyses alltid upp av reflektioner och studs om det finns ytor i närheten.

    Jag tar inomhus macro med mellanringar på så att arbetsavståndet inte är längre än en centimeter ibland. Och det går utmärkt, fast man får ta av motljusskyddet såklart.

    Najs. Mitt objektiv blir skapligt långt när man har full tele men inte som ett 600mm :D Då blir det att börja kolla in en riktig blixt. Då kanske det blir roligare att fota inomhus också.

    Är sigmas blixtar ok eller ska man satsa på ett av Canon´s egna?

    #283928
    melancoolio wrote:
    Najs. Mitt objektiv blir skapligt långt när man har full tele men inte som ett 600mm :D Då blir det att börja kolla in en riktig blixt. Då kanske det blir roligare att fota inomhus också.

    Är sigmas blixtar ok eller ska man satsa på ett av Canon´s egna?

    Sigmas blixtar är bra men Canons blixtar är bättre – in my opinion. Alltså, alla blixtar ger ljus liksom. Det är huvudsaken egentligen, men Canons blixtar laddar snabbt, har bra, enkla menyer och är allmänt soft.

    Köp en begagnad 430ex, tycker jag, den får du för 1500 spänn säkert. Men det är som sagt bara min åsikt, jag är i grund och botten lite originalmärkes-bög också, så jag är smått färgad av det.

    Inget område jag har sjumilabred erfarenhet av heller, det är bara min bild av det lilla jag vet. :)

    #283929
    Marcus Syvertsen wrote:
    S
    Köp en begagnad 430ex, tycker jag, den får du för 1500 spänn säkert. Men det är som sagt bara min åsikt, jag är i grund och botten lite originalmärkes-bög också, så jag är smått färgad av det.

    Det verkar finnas två olika 430EX. Antar att den ena är en nyare version (430 II). Känns som att jag klarar mig på den billigare varianten. Hittade den för 1500kr Japan Photo. [http://www.japanphoto.se/product/blixt/canon/canon-blixt-speedlite-430ex/]

    #283930
    melancoolio wrote:
    Det verkar finnas två olika 430EX. Antar att den ena är en nyare version (430 II). Känns som att jag klarar mig på den billigare varianten. Hittade den för 1500kr Japan Photo. [http://www.japanphoto.se/product/blixt/canon/canon-blixt-speedlite-430ex/]

    Det är riktigt. Den nyare varianten heter 430ex II. Det är den jag har, och den fungerar ypperligt asbra som slavblixt. 430ex är dock inte långt efter, den laddar pyttelite långsammare och har ett annat fäste – that’s about it. Ska tydligen diffa lite små skitsaker i TTL-mätningen och annat trams hit och dit me det är inget att haka upp sig på.

    1500kr är sjysst. :)

    #283931

    Hej!

    Jag funderar på att köpa en kamera. Har egentligen inte fotat tidigare iaf inte i nån större utsträckning. Jag undrar helt enkelt om ni kan rekommendera nån bra ”nybörjarkamera” som har ganska mycket automatinställningar men som finns möjlighet att själv styra mer när kunskapen kommer och som producerar hyfsade bilder. Vad kan man komma undan prismässigt med om man letar nått sådant? :)

    #283932

    Tja :)

    Jag har bestämt mig för att köpa en systemkamera, har kollat lite på Nikon D60 och liknande.
    Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om några olika modeller som kanske är i samma prisklass och dylikt som D60’n eller något sånt :)

    beef

    #283933
    Ereko wrote:
    Tja

    Jag tycker att du ska köpa en begagnad Canon EOS 400D, eller en ny 450D om du är lagd åt det hållet. Nu kommer Nikon-gubbarna här (alla utom jag) skrika högt – och lyssna på dem om du vill det. Det är ingen direkt skillnad, ärligt talat. Instegskamerorna har vissa smådiffar men förutom det kommer du inte märka av vilket märke du köper om du precis ska börja.

    Men D60 är väl sjysst, antar jag. Annars kan du säkert hitta en begagnad D80 till ungefär samma pris. Kolla lite grann på [www.fotosidan.se/classifieds] så ska du se att det dyker upp ett 20-tal annonser varje dag. Någon är säkert av intresse, mycket folk som säljer mindre systemkameror just nu. :)

    #283934

    Eller kanske en Pentax k200d :emo-thumb

Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.