Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283965

    Fullformat är underbart OM:

    * Man har råd
    * Vill ta sig råd
    * Förstår att brännvidderna blir mycket ”kortare” (DX format har faktor 1,5 vilket ger extra skjuts i teleoptik i synnerhet.
    * Man gillar vidvinkel
    * Man har råd
    * Vill ta sig råd

    Kostnaden är största motståndaren, även om man har råd med huset så ställer FX mycket större krav på optiken…

    #283966

    RFB, vad står VR för? Jag kan inte komma på något namn som passar in och har med stabilisering att göra. :D

    #283967

    IS & VR…hmmm, same same ;)

    Vibrations Reducering.

    Vibration Reduction = VR…

    #283968
    rfb wrote:
    IS & VR…hmmm, same same ;)

    Vibrations Reducering.

    Vibration Reduction = VR…

    Jodå, helt efterbilven är jag inte. Jag menade bara bokstäverna haha. Åfan, det borde jag ha kommit på själv. :frust:

    #283969
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jodå, helt efterbilven är jag inte. Jag menade bara bokstäverna haha. Åfan, det borde jag ha kommit på själv. :frust:

    Lite parodi att stava fel på just det ordet… ;)

    Det är läge att handla SLR produkter just nu, av många skäl, många kör annonsering och bra priser, dessutom kommer en hel del priser behöva lyftas (på riktigt!) efter nyår. Elektronik är en lågmarginal-produkt idag, och när EURO & Dollar kurser går upp 10-40% så försvinner dessa pengar från leverantörerna…men ingen vågar höja innan jul förutom PC leverantörerna som redan höjt 20-30 % gentemot butikerna…

    #283970

    Tur att jag har en liten 580ex II att hämta av tomten. :|

    #283971

    så d3x:en kommer att bli ännu dyrare? Eller är den prissatt för det som komma skall? Har rfb fått möjlighet att lägga vantarna på en än?

    #283972
    Tobias Borg wrote:
    så d3x:en kommer att bli ännu dyrare?

    Har rfb fått möjlighet att lägga vantarna på en än?

    Ja, den blir dyrare än D3 och ja, antagligen har han ju det. Den fan. :D

    #283973

    Dags att köpa kamera, har kollat diverse kampanjer och erbjudanden som finns ute nu, vilket tycker ni låter bäst av dessa?:

    CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S IS 18-55 MM + 4 GB + VÄSKA + UV FILTER – 3 795 kr

    CANON EOS 450D + EF-S IS 18-55 MM + 4 GB MINNE + VÄSKA – 4 995 kr

    NIKON D60 + AF-S DX 18-55MM VR + BLIXT + 2 GB + VÄSKA – 4 295 kr

    NIKON D60 + AF-S DX 18-105 ED VR + BLIXT – 4 795 kr

    NIKON D80 + AF-S DX 18-55 MM VR + 4 GB + VÄSKA + UV FILTER – 4 792 kr

    Kameran kommer inte användas i några proffsjobb eller så, bara vanligt lekmannasyfte. Semstrar o annat svenssontjafs.
    Har viss fotoutbildning sedan tidigare.
    Hoppas på lite tips o råd!

    #283974
    OscarS wrote:
    CANON EOS 450D + EF-S IS 18-55 MM + 4 GB MINNE + VÄSKA – 4 995 kr

    NIKON D60 + AF-S DX 18-105 ED VR + BLIXT – 4 795 kr

    Dessa två, om man ska peka på en av varje. :)

    #283975
    OscarS wrote:
    Dags att köpa kamera, har kollat diverse kampanjer och erbjudanden som finns ute nu, vilket tycker ni låter bäst av dessa?:

    Vart hittar du dom där priserna?

    #283976
    Tobias Borg wrote:
    så d3x:en kommer att bli ännu dyrare? Eller är den prissatt för det som komma skall? Har rfb fått möjlighet att lägga vantarna på en än?

    D3x kostar det som står på respektive återförsäljares sida… :)

    Ja, jag har ”lagt händerna” på D3x…

    Jag får inte säga alltför mycket ännu. Men fråga på, så kan jag svara ändå ;)

    Bildmässigt. Har fortfarande ont i bakhuvudet. Ramlade när jag såg bildfilerna, brutala. 50 MB RAw och 142 MB 16 bitars TIFF. Per styck. :)

    #283977
    Marcus Syvertsen wrote:
    Dessa två, om man ska peka på en av varje. :)

    Bra priser :)

    #283978

    vad motiverar det höga priset? Den kostar väl drygt dubbelt så mycket som en d3, som i sin tur är en bra bit dyrare än d700 som enligt uppgift är jämförbar i kvalité?

    #283979

    Vilken tycker ni bäst om av Nikon D60 och Canon eos 1000d? :)

Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.