Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 346 through 360 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284025
    Minna wrote:
    Hallå alla ni foto proffs!!
    Tänkte om ni kunde hjälpa mig. Det är så här att jag är väldigt sugen på att köpa en systemkamera men jag vet inte vilken av alla ”tusentals” jag ska välja, men jag kan ju sålla bort de dyra. Är en amatör och kan inte ett dugg ISO grejer och allt vad det heter, men om ni kan komma på någon bra och plånbiksvänlig kamera så skulle jag vara glad:emo-thumb

    Vad har du för budget? Vad är dyrt?
    Vad skall du fota?

    #284026
    Jorgen wrote:
    Vad har du för budget? Vad är dyrt?
    Vad skall du fota?

    Min budget är inte mer än 4000kr och dyrt är 6000kr!
    Jag tänkte fota lite allt möjligt på barn, djur, de äldre på jobbet…lite
    allt möjligt helt enkelt, men vill ha lite mer funktioner. Vill kunna ha fokus på ett objekt men att det samtidigt är suddigt i bakgrunden. Hade foto på gymnasiet och jag ångrar bittert idag att jag inte gjorde mitt bästa…men men!

    #284027
    Marcus Syvertsen wrote:
    Om du varken är beredd att spendera pengar eller läsa på lite själv för att bestämma vad du behöver – varför i hela friden ska du köpa en systemkamera?

    Jo jag är villig att läsa på själv och kan tänka mig lägga ut pengar på en kamera men jag vill ha en bättre än den jag har och kunna ta lite andra typer av bilder, men jag vill inte lägga ut hur mycket som helst heller. Det finns ju systemkameror i olika prisklasser och i olika utföranden beroende på vad man har för syfte. Jag är mest ute efter en prisvärdig kamera men som ändå fyller ut det jag vill göra. Vill ta tag i mitt fotade igen och lära mig. Men vet du andra typer av kameror som passar bättre så ge mig gärna tips på vilka som är bra.

    #284028

    Nikon D80 eller EOS450D från canon. Finns massor av erbjudanden från olika håll just nu, och säkert i mellandagarna.

    Nikon medföljer en kvälls utbildning med på, och den har superfint Autofokussystem och 18-55 VR är några steg vassare än 18-55 IS som Canon har. Dock är Canon nyare, aningens modernare med högre upplösning och live-visning på skärmen.

    #284029

    Jag funderar på att köpa en systemkamera för att knäppa kort i ”vardagen” samt även knäppa mycket macro kort och natur foton…
    Just i dag har jag bara en Canon Ixus 50 men känner att en systemkamera är det jag ska satsa på att köpa härnäst, men nu till min fråga.
    Jag har tittat på Nikon D60 och Nikon D90 och det skiljer ju i pris på dem två men är det stora skillnader emellan kamerorna?
    Som jag har förstått så är objektiven viktigast och att man inte märker så stor skillnad med bara ögonen när man tittar på ett kort som är knäppt av en 10mpx kamera och 12.1 mpx kamera, stämmer det?

    #284030
    The_Insane wrote:
    J
    Som jag har förstått så är objektiven viktigast och att man inte märker så stor skillnad med bara ögonen när man tittar på ett kort som är knäppt av en 10mpx kamera och 12.1 mpx kamera, stämmer det?

    Ja, det stämmer. Enligt mig. MP är bra om du ska trycka ut stora utskrifter. För ”vardagsfotografer” skulle jag våga påstå att allt över 10 är mer än tillräckligt. Och när du kollar på dom i datorn, vilket är vanligast, så stannar det ju vid skärmupplösningen i vilket fall.
    Skrev ut några bilder på min hemma allt-i-allo skrivare tagna med min D40 (10,2 MP) på A4-papper och tyckte det blev kalas.

    Nikons slagskepp, D3, har ju ”bara” 12,2mp men kickar fett med ass. D3X och EOS 1Ds Mark III har 24 resp. 21,2 tror jag. (jävla långa canon-namn)

    Har aldrig klämt på en D60. Men jag har tittat på en. Det räcker. Den är liten och omaskulin. AF-S beroende. Men jag har fotat ett tag med system nu. D40 räckte länge för mig. Bildkvalitén den gav räckte fortfarande, jag bytte upp mig av andra anledningar.

    D90 är bäst i klassen på ISO hantering. (Brus vid hög ljuskänslighet)
    D90 är inte AS-S – beroende.
    D90 ligger bättre i handen. Med vertikalgrepp MD-80 känns den underbar.
    D90 har en väldigt bra och logisk knappplacering.
    D90 har mycket bättre AF-system än D40, D60. D60 har bara 3 punkter, det suger pung. D90 har 11.
    D90 kan filma (har dock aldrig använt det)

    Men för dig och ditt vardagsfotande skulle jag rekommendera en D40 (4000:- m. objektiv) eller en D60.

    #284031
    Tobias Borg wrote:
    Ja, det stämmer. Enligt mig. MP är bra om du ska trycka ut stora utskrifter. För ”vardagsfotografer” skulle jag våga påstå att allt över 10 är mer än tillräckligt. Och när du kollar på dom i datorn, vilket är vanligast, så stannar det ju vid skärmupplösningen i vilket fall.
    Skrev ut några bilder på min hemma allt-i-allo skrivare tagna med min D40 (10,2 MP) på A4-papper och tyckte det blev kalas.

    Nikons slagskepp, D3, har ju ”bara” 12,2mp men kickar fett med ass. D3X och EOS 1D Mark II har 24 resp. 21,2 tror jag. (jävla långa canon-namn)

    Har aldrig klämt på en D60. Men jag har tittat på en. Det räcker. Den är liten och omaskulin. AF-S beroende. Men jag har fotat ett tag med system nu. D40 räckte länge för mig. Bildkvalitén den gav räckte fortfarande, jag bytte upp mig av andra anledningar.

    D90 är bäst i klassen på ISO hantering. (Brus vid hög ljuskänslighet)
    D90 är inte AS-S – beroende.
    D90 ligger bättre i handen. Med vertikalgrepp MD-80 känns den underbar.
    D90 har en väldigt bra och logisk knappplacering.
    D90 har mycket bättre AF-system än D40, D60. D60 har bara 3 punkter, det suger pung. D90 har 11. – intressant när 93% använder specifik punkt nuförtiden…
    D90 kan filma (har dock aldrig använt det)

    Men för dig och ditt vardagsfotande skulle jag rekommendera en D40 (4000:- m. objektiv) eller en D60.

    Man kan snabbt sammanfatta Tobias fina redogörelse med att MP betyder inte särskilt mycket, i desa sammanhang. Men du kan fotografera på ISO2000, 2500 & 3200 med bra bildkvalité, alltså i riktigt tuffa ljusmiljöer såsom inomhus på vintern, i lokaler med endast levande ljus m.m. och du kan köra med alla objektiv som det bara står ”AF” på och ändå få full autofokus-funktion.

    #284032

    D60, det medföljer blixt fram till 25/12.

    #284033
    rfb wrote:
    Man kan snabbt sammanfatta Tobias fina redogörelse med att MP betyder inte särskilt mycket, i desa sammanhang. Men du kan fotografera på ISO2000, 2500 & 3200 med bra bildkvalité, alltså i riktigt tuffa ljusmiljöer såsom inomhus på vintern, i lokaler med endast levande ljus m.m. och du kan köra med alla objektiv som det bara står ”AF” på och ändå få full autofokus-funktion.

    Jag använder också specifik punkt ofta. Men nu har jag 11 ställen att sätta den på. Jag gillar valfriheten.

    Man kan sammanfatta det såhär;
    D90 äger!

    Titta bara på skönheten: (Batterigrepp på bilden)

    #284034
    Tobias Borg wrote:
    Jag använder också specifik punkt ofta. Men nu har jag 11 ställen att sätta den på. Jag gillar valfriheten.

    Man kan sammanfatta det såhär;
    D90 äger!

    Titta bara på skönheten: (Batterigrepp på bilden)

    Den där är riktigt läcker :P
    Samtidigt som jag tycker att D60 kommer räcka till mitt vardagsfotograferande så känner jag att om det är värt skillnaden prismässigt så kör jag hellre på en D90 så den räcker ett tag även om jag skulle gå över till mer avancerad fotografering…
    Vad betyder att D90 är inte AS-S – beroende?

    #284035
    Tobias Borg wrote:
    Jag använder också specifik punkt ofta. Men nu har jag 11 ställen att sätta den på. Jag gillar valfriheten.

    Man kan sammanfatta det såhär;
    D90 äger!

    Titta bara på skönheten: (Batterigrepp på bilden)

    Jag vill också ha en sådan! :(
    Får dock vänta ett tag, först ska jag köpa ett Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM objektiv, känns det som det blir.
    Tror det ska funka bra som både porträtt objektiv (mostly bodies) och att springa runt och fota lite av varje med, som man kommer nära + att kameran inte blir så klumpig! :)

    #284036

    [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Syringe_Needle.jpg]

    Skön macro… Jag vill ha en MP-E 65mm 5:1. :happy:

    #284037
    The_Insane wrote:
    Den där är riktigt läcker :P
    Samtidigt som jag tycker att D60 kommer räcka till mitt vardagsfotograferande så känner jag att om det är värt skillnaden prismässigt så kör jag hellre på en D90 så den räcker ett tag även om jag skulle gå över till mer avancerad fotografering…
    Vad betyder att D90 är inte AS-S – beroende?

    Det betyder att d40-d60 saknar motor i huset till autofocus och är objektivberonde av det, det är inte d80-d90. Nu har dom flesta objektiv inbyggd motor men vill du sätta på populära tex 50mm1,8 så får du fokusera manuellt. Jag tycker d60 räcker bra till ditt vardagsfotograferande eller kanske en d40 så får du en slant över till objektiv. Fast personligen håller jag med Tobbe och skulle satsa på en d90, Det är lätt att fastna i fototräsket med ett sjukt Ha-begär

    #284038

    Trånar själv efter den här skönheten till min d300, Nikkor 200mmF2,0 AF-S VR [img=http://i249.photobucket.com/albums/gg223/jonte123/nikkor2001.jpg][img=http://i249.photobucket.com/albums/gg223/jonte123/go8f6224a.jpg]

    #284039

    Några tips på hur man ska ratta in kameran idag om man vill få lite fräna fyrverkeribilder? :)

Viewing 15 posts - 346 through 360 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.