Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284040

    Saxat ifrån ett annat forum,
    ”Du kanske talar om denna sida? Den vektoriserar bitmap-bilder till vector-bilder som gör att du kan zooma hur mycket du vill utan att bilder blir ”kantiga”.”

    [http://vectormagic.com/]

    Har inte testat än, men ni kanske tycker att det är fräckt.

    #284041
    melancoolio wrote:
    Några tips på hur man ska ratta in kameran idag om man vill få lite fräna fyrverkeribilder? :)

    Normalt ISO, himlen ska fortfarande vara svart. Så sätter du manuell skärpa på typ 2-3mm från ”oändlighetstecknet” på reglaget samt ställer kameran på ett stativ med slutartider á 1 sekund. Eller, så kör du ”BULB” och bara håller in knappen så länge pjäsen exploderar. Då får du hela rörelsen, vilket är sjukt häftigt.

    #284042
    Marcus Syvertsen wrote:
    Normalt ISO, himlen ska fortfarande vara svart. Så sätter du manuell skärpa på typ 2-3mm från ”oändlighetstecknet” på reglaget samt ställer kameran på ett stativ med slutartider á 1 sekund. Eller, så kör du ”BULB” och bara håller in knappen så länge pjäsen exploderar. Då får du hela rörelsen, vilket är sjukt häftigt.

    Tack för tipset. Ska försöka testa det där om jag hittar någonstans att sätta upp mitt lilla gorillastativ. :D

    #284043
    melancoolio wrote:
    Tack för tipset. Ska försöka testa det där om jag hittar någonstans att sätta upp mitt lilla gorillastativ. :D

    Säg till om du vill låna ett 50cm trebensstativ. Ska förbi brorsan vid rådmansgatan ungefär en sväng senare ändå. Du bor väl där i krokarna?

    #284044
    Marcus Syvertsen wrote:
    Säg till om du vill låna ett 50cm trebensstativ. Ska förbi brorsan vid rådmansgatan ungefär en sväng senare ändå. Du bor väl där i krokarna?

    Tack det var ett snällt erbjudande men jag ska försöka fixa till nått ställe med gorillan. Tror jag har ett ställe som ska funka, om det inte är tusen människor där…

    Jag bor nära st:eriksplan vid vasaparken. Kommer nog va sjukt mycket folk ute här som vanligt så jag får se om jag vågar mig ut :D

    #284045

    Får väl bjuda på fjuttarna som jag fick på bild. Var lite tamt i år måste jag säga. Såg iof ut att vara mer drag in mot city men stod helt fel för att få med dom. Självutlösare och gorillapod! :D

    Tack för tipset Mr Syvertsen. Eftersom jag körde med självutlösare så fick det bli 4s slutartid.

    [img=http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/IMG_5128_800.jpg?t=1230811730][img=http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/IMG_5117_795.jpg?t=1230811765][img=http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/IMG_5116_800.jpg?t=1230811829][img=http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/IMG_5129_800.jpg?t=1230811858]

    #284046

    En liten katt igår. Totalt chansartad bild med kameran mot golvet.

    #284047

    Tänkte fråga experterna på denna tråd. Är det någon som har bra tips på digitalkameror…?

    Jag är ute efter en kamera som man lätt kan ta med i fickan och som ger vackra bilder… ni förstår säkert vad jag menar.

    tjingeling….

    #284048
    Danka wrote:
    Tänkte fråga experterna på denna tråd. Är det någon som har bra tips på digitalkameror…?

    Jag är ute efter en kamera som man lätt kan ta med i fickan och som ger vackra bilder… ni förstår säkert vad jag menar.

    tjingeling….

    Skriv gärna lite mer info. Maxpris är en ganska viktig sak tex.

    Annars, rent spontant, skulle jag rekommendera en Canon Powershot G10.

    #284049
    Tobias Borg wrote:
    Skriv gärna lite mer info. Maxpris är en ganska viktig sak tex.

    Annars, rent spontant, skulle jag rekommendera en Canon Powershot G10.

    Tja, ett ca pris på 3’500:- Jag har egentligen noll-koll på kameror men har tittat på en som heter Panasonic Lumix DMC TZ5, vad tror du om den? Jag vill ju ha med den när jag är ute på spännande promenader. Lätt att bära med sig. Fick i somras låna en stoooooor systemkamra(digital) men det var lite klumpigt…

    tjing och tack för ditt förslag!

    #284050

    Hittade en Ricoh GX 100 för 3000:- beg på fotosidan.se. Det är nog en bra deal.

    #284051

    Någon som vet vad reflektionerna mitt i bilden beror på? Och vad gör man för att undvika det?

    #284052
    Tobias Borg wrote:
    Annars, rent spontant, skulle jag rekommendera en Canon Powershot G10.

    Håller med, G10 är fet. Men dyr. G9 är billigare begagnad, och ruskigt bra. Så jag hade sagt begagnad G9, om priset är känsligt. :)

    #284053
    Ejbullah wrote:
    Någon som vet vad reflektionerna mitt i bilden beror på? Och vad gör man för att undvika det?

    Det finns massor av ljuseffekter som kan uppstå i objektiv, mest för att det består av massor av glaselement och det kan bli reflektioner och effekter emellan.

    Effekterna kallas för Flare och Ghost.

    Det finns 3 sätt att undvika detta. Motljusskydd. Kolla i sökaren, för ibland kan man se det redan i sökaren om man verkligen kollar, och det tredje är att skaffa optik med avancerad beläggning mot detta, s.k. Nano Crystal beläggning som hos Nikon markeras med ett ”N” i guld på objektivet.

    #284054

    Jag hade lätt tagit Panasonic TZ5 eller allra helst LX3:an som är den i särklass bästa kompaktkamera jag testat. G9 och G10 är helt klart bra men så förbenat brusiga vid redan ISO400, LX3:an är bättre på ISO800 än G10:an på ISO400. Sen är känslan grym i bilderna, autofokusen känns som den hittar även i becksvart…oslagbar kamera just nu bland kompakterna.

Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.