Hjälp angående min träning

Home Forums Styrkehörnan Hjälp angående min träning

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hallå jag är ny här på forumet och har lite frågor. jag fyller 15 om ca 10 dagar och undrar om det är för tidigt att börja styrke träna (riktigt) jag har hållt på att träna nu i ca 3-4 månader med styrke tränig men jag har inte kört så hårt för jag är inte riktigt säker om det skadar eller något.

Är det farligt för mig att ta kost tillskott t.e.x protein pulver eller ska jag bara äta vanlig husmanskost.
    Tack på förhand.

Många kommer säkert säga att det är farligt, utan att veta. Det är nämligen den allmänna uppfattningen och ofta häver folk ur sig det helt ogrundat. Jag är dock övertygad om att du inte behöver oroa dig för att träna hårt så länge du håller dig till ett korrekt utförande. Nya rön påvisar även att så är fallet. Sen är det givetvis upp till dig vem/vad du litar på.

Tack så mycket :) jag märkte nyss att jag la upp tråden i fel kategori men jag förstår inte heller hur jag ska ta bort tråden haha

Träning rekommenderas för alla. Träningsrekommendationer vad gäller styrketräning finns i de flesta länder för barn och prepubertala ungdomar (dock ej Sverige – Vi är lite tröga)…

Träna på och må väl. :up:

hahah okej tack det ska jag göra :)

Anledningen till att man är rädd för styrketräning under låg ålder (Yngre än dig iaf) är väl typ att ryggen kan bli sned av sådan träning och typ växa fel?

Jag började träna styrketräning när jag blev 15 år och jag har inte mått dåligt av det. Mitt huvud är fortfarande trögt, men det är knappast pga styrketräningen…

+ att man tidigare trodde att epifysskivorna kunde sluta sig på grund av hög belastning och därmed bromsa/stoppa bentillväxten.

Okej så som jag har förstått det så verkar det inte så farligt så jag kör på tills kroppen säger ifrån. Tack för all information/ tips.:)

Man har aldrig kunnat påvisa att det skulle vara farligt att styrketräna (på rätt sätt) om man är ung. Det är inte alls fråga om nya rön. Det är en gammal myt att det kan vara farligt/skadligt. Men forskning har åtminstone alltsedan jag började med styrketräning inte stött denna myt. Så både nya och gamla rön talar för att unga människor kan styrketräna.

Forskning är förstås viktig när det gäller alla former av idrottsträning (också styrketräning). Och det är viktigt för den som vill hålla sina teoretiska kunskaper aktuella att någotsånär noga förlja med forskningen på området.

Ändå är det förvånansvärt ofta som ”nya” rön inte visar sig vara helt nya. Titt och tätt när någon berättar för mig om ”nya” rön, så visar rönen sig gälla sådant som vi kände till i terorin och dessutom prövade i praktiken redan för åtminstone 25-30 år sedan.

Som exempel på de ”nya” rönen om att det är ofarligt för unga människor att styrketräna så ska jag gå tillbaka till 1984. En av mina adepters idrottslärare hade sagt till adepten (som var 14 år) att det inte är bra för honom att träna styrkelyft. Jag åkte förstås genast hem till läraren för att säga honom ett sanningens ord. Eftersom han inte var hemma sammanställde jag lite skriftligt material samt skrev ett följebrev där jag skrev att han ska be min adept (och hans elev) om ursäkt om han är karl för sin hatt. Det gjorde idrottsläraren, vilket talar för dels att det redan på den tiden fanns tydliga vetenskapliga belägg på att unga människor kan styrketräna utan fara (det är nämligen inte alltid så lätt att övertyga idrottslärare) och dels att läraren ifråga faktiskt var karl för sin hatt.

[http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/]

[http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-2-hur-barn-svarar-pa-styrketraning/]

edit: Jahapp.. Det var tydligen en gammal tråd…

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.