Home › Forums › Styrkehörnan › Nybörjare träna samma muskelgrupp 4gånger/v
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 april, 2011 at 17:51 #52599Anonym anvandareMember22 april, 2011 at 17:51 #129431Anonym anvandareMember
Hej
Hade tänkt börja träna styrka är inte interesserad av volym/muskelmassa. Inte än iaf först vill jag skaffa grundstyrkan.
Hade tänkt börja träna på chinups och one legged squats. Kan jag träna dessa övningar 4gånger i veckan eller måste musklerna vila (så jag bara tränar en muskelgrupp i veckan)?
Mitt mål är att klara av dessa övningar så snabbt som möjligt. Känns lite illa om de nu är så att man får bäst resultat av att bara träna dessa övningar en gång var i veckan.
14 juni, 2011 at 19:37 #129432Anonym anvandareMemberDet har delvis att göra med vem du är. Om du är en 17-åring med alla de rätta hormonerna på plats kan du komma undan med att träna samma muskler väldigt mycket faktiskt. För att hitta vilken frekvens du klarar så får du känna efter och se hur mycket du klarar utan att det hela börjar stagnera. Om du tränar samma muskler fyra gånger i veckan och märker att du blir svagare för varje gång du tränar så är det nog för mycket. Om du bara blir starkare och starkare ändå så funkar det! Jag tränade samma helkroppspass fem gånger i veckan när jag var nybörjare och ökade sjukt bra. Men det är inget för en avancerad lyftare, som ju är starkare och kan använda den styrkan till att ta ut sig mer. En del tränar t ex knäböj en gång varannan vecka för att det sliter för mycket att göra det varje vecka.
Jag anser dock att nybörjare bör träna de viktiga övningarna mer än en gång i veckan för att tekniken skall sätta sig. För att skaffa dig en bra basstyrka kan det vara vettigt att inkludera övningar som marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress, chins och dips i programmet, och en del av dem är ganska tekniska och kräver tid och övning för att kunna genomföras på rätt sätt.
Idealt hittar du någon som hjälper dig med korrekt utförande. En varning där är dock att om människan som ger dig formtipsen är tanig som en räka, bär en nautiluströja och håller i en clip board så finns risken att han inte vet vad han talar om
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.