Största skillnaden när man tränar för att bli stark och inte få massa?

Home Forums Styrkehörnan Största skillnaden när man tränar för att bli stark och inte få massa?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

som rubriken lyder, vad är största skillnaden på att träna för att bli stark, och träna för att få massa,

vad finns de för skillnader?

tack!

Största grundläggande skillnaden ligger nog i antalet repetitioner.

hebbe72 wrote:
    Största grundläggande skillnaden ligger nog i antalet repetitioner.

mer repetitioner antar jag?

Ungefär såhär har jag förstått det:

1-5 reps för maxstyrka.
    6-12 reps för storlek.
    13+ reps för uthållighet.

Fast det finns ett starkt samband mellan storlek och styrka. Världens starkaste man är jättestor, världens största byggare är jättestark.

Tränar du för att bli stark kommer du att få massa, jag lovar dig det, men ska du satsa på att utveckla mer muskler än styrka så är det som alla skriver, fler reps med fokus på utförandet. Det skall vara rätt muskel som jobbar hela tiden.

Många som tränar för massa har dessutom fastnat i ett byggarsplittänk och delar upp kroppen i muskelgrupper medan de som tränar för att bli starka (på styrkelyftvis) vanligen tänker mer i övningar. Det är inte ovanligt att träna böj tre dagar i veckan, lika med bänk.

Lägre reps är positivt för styrkan men det är fördelaktigt att träna i cykler och variera även med högre reps.

Men är det så att om man vill bli STOR ska man ta 6-12 rep eller är det 1-5 rep

jäkla bump men ändå

frågan är hur vill du bli stor stark eller byggar stor med väldefinerade muskler?

1-5 bygger styrka före volym och 6-12 bygger volym före styrka. stor blir man ändå sen är det vad man prioriterar. själv kör jag aldrig över 6reps på bas övningar. bänk/benböj/marklyft. övriga övningar kör jag 3×6 alt 3×10 på basövningar blir det 6×2 till 6×6 set/reps. enligt det sl schema jag har nu.

Jag har hört att detsom ska göra rätt stor skillnad också är vilotiden mellan setten.
    Längre vila= man orkar lyfta tyngre vikter flera gånger.
    Kortare vila= vikterna blir mindre men muskeln blir tröttare efter färre set.

p0v wrote:
    Men är det så att om man vill bli STOR ska man ta 6-12 rep eller är det 1-5 rep

Ja 6-12 reps bygger mer volym än 1-6 reps.

Lite generaliserat kan man väl säga att bodybuilder (som vill ha massa på rätt ställe) försöker få vikten så tung som möjligt,, muskelkontakt..

Tyngdlyftare (som vill bli så stark som möjligt) vill få vikten så lätt som möjligt för att kunna lyfta tyngre vikter…..

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.