Home › Forums › Styrkehörnan › Strongman-styrkelyft
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 november, 2010 at 12:40 #54464Anonym anvandareMember7 november, 2010 at 12:40 #137463Anonym anvandareMember
Hejsan.
Är lite sugen på att börja träna lite mer strongman inspirerat (kör SL nu) och undrar lite hur överförbart strongmanträningen är till styrkelyft.
Strongmankillar tränar ju SL-grenar för att bli starkare i strongman men kan man träna strongmangrenar för att bli starkare i SL?
Min prioritet är alltså att bli bättre i SL men samtidigt krydda träningen lite med roliga övningar (funderar på att köpa ett OK).
Mvh Andreas
7 november, 2010 at 13:22 #137464Anonym anvandareMemberTror SL och strongman är en hyfsat bra kombination, det finns ju ett par SL:are som kör
strongman-tävlingar också.Eftersom jag är tjej så finns det inte många strongman-tävlingar att satsa på så satsar jag
oftast lite mer krut på våren/somaren på grenträning iallafall detta året då jag var med i en
tävling på sommaren. Strongmanträning är ganska krävande i uthållighet, styrka (särskillt
för killarna) och man kan bli ganska slut efter ett pass. Jag körde inte så mycket mark
efter de grenpassen jag var med i utan vilade tills man var hyfsat fräsch igen.Tror att det går utmärkt att kombinera så länge man lyssnar på kroppen.
7 november, 2010 at 13:40 #137465Anonym anvandareMemberTack för ett snabbt svar:)
Tanken är inte att bli bra på strongman utan styrkelyft.Tanken var att köra lite ok, tunga väskor och apollons axel för att få lite variation på min sl-träning men också för att bli starkare.
Tänkte att ok-träningen måste innebära ganska bra träning för mage/rygg, man kan ju ha ganska mycket mer vikt på än vid en knäböj.Får fundera en stund till innan jag bestämmer mig för om jag ska investera i utrustning eller inte:)
12 november, 2010 at 13:07 #137466Anonym anvandareMemberburtan wrote:Tack för ett snabbt svar:)
Tanken är inte att bli bra på strongman utan styrkelyft.Tanken var att köra lite ok, tunga väskor och apollons axel för att få lite variation på min sl-träning men också för att bli starkare.
Tänkte att ok-träningen måste innebära ganska bra träning för mage/rygg, man kan ju ha ganska mycket mer vikt på än vid en knäböj.Får fundera en stund till innan jag bestämmer mig för om jag ska investera i utrustning eller inte:)
Jag själv tävlar i Styrkelyft och har börjat tävla i Strongman. Strongmanträningen har hjälpt mig riktigt mycket. Bålen har blivit mycket starkare, jag har blivit explosivare i pressövningar och andra övningar. sen så har kondisen fått kämpa en hel del. Jag tycker Strongmanträningen är oerhört bra för hela kroppen. sen i just dom där grenarna du nämner så får du med en stor del av kroppen. Apollon är skitskoj bara man lär sig lite teknik, och farmers walk;) Den övningen är underbar ! så mitt tips till dig är fixa utrustning och träna, du kommer nog inte ångra dig !
12 december, 2010 at 16:00 #137467Anonym anvandareMemberHej!
Skulle säga att du kan absolut förbättra dig i SL genom strongman träning!
Själv märker jag när jag tränade/tävlade som mest i strongman att min styrka i tyngre gym övningar ökar.I strongman träning använder du ju musklerna lite anorlunda än på ett gym, man kopplar ju in alla muskler som krävs för att utföra strongman grenen på bästa sätt, ger en fruktansvärt bra viktvana och råstyrka i kroppen!
Oket kommer ge dig viktvana samt ruggig styrka i bålen vilket kommer hjälpa dina knäböjar, väskorna kommer träna det mesta från grepp osv!
ÖS PÅ!! :emo-thumb
Mvh
12 december, 2010 at 16:22 #137468Anonym anvandareMemberLite offtopic, finns det någon/några som kör strongmanträning i Karlstad ? Isåfall var ?
20 december, 2010 at 15:57 #137469Anonym anvandareMemberJohan85 wrote:Lite offtopic, finns det någon/några som kör strongmanträning i Karlstad ? Isåfall var ?Finns ingen som har utrustning vad jag vet. Danny an dersson tränar väl på BTB vad jag vet, men vad jag förstått så får du nog åka till Säffle om du vill köra något grenspecifikt.
20 december, 2010 at 16:34 #137470Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Finns ingen som har utrustning vad jag vet. Danny an dersson tränar väl på BTB vad jag vet, men vad jag förstått så får du nog åka till Säffle om du vill köra något grenspecifikt.Har fått höra detta, lite synd att det inte finns någon grenträning i karlstad då jag inte har tillgång till bil eller dylikt…men men, ville bara köra det för variationen
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.