Tips till atlas stone

Home Forums Styrkehörnan Tips till atlas stone

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Någon som har erfarenhet eller allmänt tips till hur man tillverkar dem får gärna dela med sig av tips.
    Hur gick ni till väg ? använde ni en stor boll ni göt i? eventuellt ni kanske använde färdiga formar ?
    Armerings järn behövs de ?

Dela gärna med er av tips !

Jag gjorde så att jag tog en badboll i lämplig storlek och drog på gipsbruk runt hela bollen förrutom längst upp där lämna jag ett hål på typ 10-15cm i diameter. Ett tips är att inte dra på allt för mycket på ovansidan bollen för då kan den platta till sig lite. Sen låter jag gipsbruket bränna ( behövs bränna längre tid om de e kallt men de ska nog räcka me ett par dar). Sen släpper jag ut luften i badbollen och tar ut badbollen. Sen fyller jag i betong i hålet och tar en bräda eller liknande å typ hackar i betongen så de flyter ut överallt. sedan stoppar jag i lite armering. Och sen när betongen har bränt färdigt är de bara å börja hacka loss gipsbruket. 1 kubikdecimeter betong väger 2.4 kg så du får helt enkelt räkna ut hur många kubikdecimeter badbollen har och muliplicera med 2.4 för å få fram vad den kommer väga. Vet du inte hur man räknar ut de så får du säga till så kan ja hjälpa dig med de senare för ja måste sova nu.

Man kan också använda specialformar men vet ej om man kan få tag på de i sverige men har sätt att man kan beställa från usa.

Japp de är lite så jag också hade tänkt mig att göra det.
    (4pir^3)/4 är formen för volym till klot.

Mer tips är gärna välkomna.

Gör betongen riktigt fast, vanligt nybörjarmisstag att göra den för lös.
    Det skall inte vara mer vatten än att betongen är genom fuktad.
    Det skall vara riktigt tungt att blanda om med en slev.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.