Vilka vikter kör ni tjejer med?

Home Forums Styrkehörnan Vilka vikter kör ni tjejer med?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 94 total)
  • Author

Nu var det ett tag sedan jag låg på dessa vikter pga tävlingsdiet och ryggskada, men är på väg upp mot följande vikter igen (förhoppningsvis):

Marklyft: 130 kg
    Kronlyft: 140-150 kg
    Knäböj: –
    Benpress: 200 – 220 kg
    Biceps: stång: 40 kg hantel: 20-22,5 kg
    Bänkpress: 65-67,5 kg
    Latsdrag – brett: 70-75 kg
    Axelpress/militär: 30-35 kg

thomas.R wrote:
    Tycker de flesta är mycket, mycket starkare i mark än bänk. Är det genetiskt betingat?

De flesta, inte bara tjejer, är starkare i mark. Det beror på att man använder fler och starkare musker plus det är en dragövning. Män har generellt (förutom mer overallmuskulatur) större bröstmuskler än kvinnor, därför blir killar oftast starkare i bänk än tjejer.

Okej… Min tjej ska precis börja träna:D

HOn hängde med till JSK här om dagen…. FÖRSTA gången hon testade på att gymma..:!!!!

Bänkpress 4×2 35… Väldigt lätt…

Marklyft: 80X3, 90X1 100 3X1 …

Hon är född 91, och väger under 60 kg.! Svenska rekordet ligger på 127……..

:)

Kolla i min jurnal på film med henne..:!

Min lillasyster som är precis 13 år har gjort 50 kg med stopp i smalbänk. Detta var när hon var 12 år.

rinse wrote:
    Min lillasyster som är precis 13 år har gjort 50 kg med stopp i smalbänk. Detta var när hon var 12 år.

:O!

rinse wrote:

Ahh med den genitiken i er familj så är jag inte ett dugg förvårnad:D

Damir_T wrote:
    Ahh med den genitiken i er familj så är jag inte ett dugg förvårnad:D

Jo men hon har faktiskt tränat lite. Vill din tjej börja träna/tävla eller måste du tvinga henne:emo-thumb

Beror väl på varför du tränar? En styrkelyfatre måste vara viktkåt även om man inte ska flippa ut och köra med grunda böjar eller studsa i bänkpress mm bara får att få upp vikten.

Jag skryter gärna med min svaghet :)
    Jag är nog inte den enda som är nybörjare på att ta iiiiii på gymet, jag har aldrig tränat på det viset förut… tappat motivation sedan ca 1 månad tyvärr pga en på tok för stor stress i jobbet.. men den kommer nog åter!! Alltid tränat så…. (friidrott, boxning, löpning, skidor, osv osv osv.)

Marklyft – kör ej!
    Knäböj – ca 70kg för ett par år sen..
    Biceps – maxat på 16 kg ;)
    Bänkpress – kör ej!
    Latsdrag – ca 6 reps på 9 plattor (45-50 kg?)
    Axelpress – ståendes med hantlar 13.5 kg

rinse wrote:
    Jo men hon har faktiskt tränat lite. Vill din tjej börja träna/tävla eller måste du tvinga henne:emo-thumb

Hon tyckte det var JÄTTEKUL att träna sist så hon ska böjra hänga med mig till gymmet i eksjö och träna. Men hennes hästar å det går före. Men 2-3 pass i veckan så blir hon nog jättebra:)

Varför ska hon inte få träna hårt?

Turbomädchen wrote:
    Med all respekt och välmening och med risk att låta torr och tråkig så tycker jag att du bör undvika att låta din fv maxa i marklyft o dyl, iaf så länge hon befinner sig på nybörjarstadiet
    Även om hon förmodligen kommer tjata å be dig om att få visa dig hur stark och duktig hon är…..

+1

Bättre att köra fler reps o få in tekniken som nybörjare, annars är det risk
    att man skadar sig. Hon kommer nog kunna öka rätt fort även på fler reps,
    hästtjejer kan vara ruggit starka..

Men nu är det så, att hon brukar vara med sin käre far i skogen och arbeta osv osv, lyfta stockar, och sådant. Så det är nog en av anledningarna till att hon är så stark :)… Men jo, vi ska träna en del teknik…. Men hon är iaf van vid tunga saker.

Så det är nog ganska lungt, sedan vet jag nog hur tungt jag kan köra med henne, då tekniken börjar se bättre ut, är det ju bara att köra på, eller? …. Risken för skakor är INTE stor då…. !

Turbomädchen wrote:
    It´s a free world baby, klart hon får köra som hon vill.
    Hårt är iofs inte nödvändigtvis=supertungt, å som nybörjare får hon förmodligen bättre resultat genom att köra smart än ge sig på maxreps.

Du, en sak till :) . Både jag, och tex Stolpen som var med när hon tränade första gången är väl väl medvetna om att tekniken är viktigast!!!… Men, klart hon ska maxxa första gången,! Då får man en bild av vart hon ligger ” i grunden ” sedan så går man ner på teknik träning, ( som vi gjrode igår )… Vi vet redan att hon drar 100, då är det bara att träna teknik å träna teknik…. FÖr att sedan börja med en maxxning/toppning. Där hon successivt går uppåt, den gången kommer 100 vara som en ren uppvärmnings vikt.

Men jag fattar din tanke, det var snällt :up: . Men när det gäller träning så vet jag faktist, vad jag håller på med…

*Babe* wrote:
    +1

Bättre att köra fler reps o få in tekniken som nybörjare, annars är det risk
    att man skadar sig. Hon kommer nog kunna öka rätt fort även på fler reps,
    hästtjejer kan vara ruggit starka..

Jo precis, vad vi har tänkt… Men som sagt. Hon maxxxade första gången för att se vart styrkan ligger… Skulle man ta henne som en helt ren nybörjare, med ” normal ” styrka så hade hon ju reppat med stången och 40 kg…. max…. Det är väl tråkigt om styrkan liggger på betydligt högre nivå?… Och vi vet nu vilken nivå, och därför ska hon träna teknik/exposivitet utefter det.!

Klart man inte ska hålla på att maxa o de hela tiden.. mend e va som Damir sa, att ja gjorde de första gången med folk som kan sina saker.. o nu är de teknink som gäller.. Men de bra du säger till, ska inte hålla på me dom vikterna nu på ett tag..;) Men de är ju kul som attans:D hehe

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 94 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.