Home › Forums › Tävlingar och Events › Oslo GP 2007
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 april, 2007 at 18:42 #891090Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Efter att ha 2 ggr (Västerås samt igår i Danmark) dömt den helt suveräna Kristina Dybdahl så är det en stor gåta det som hände på denna tävling? Man skulle kunna tro att det är en enda stort aprilskämt! Är hon för stor???? Är det inte meningen att man skall se kvinnlig och TRÄNAD ut??? Då kan dom ju lika gärna hålla på och tramsa med Body Pump och liknande. Hur kunde det överhuvudtaget dömas så här??? Någon som vet?
Detta är vad en av domarna skriver på treningsforum.no (FitnessJanne)
”Syns resultatene i BF til syvende og sist ble ganske bra. Vi hadde fått ganske klare retningslinjer å gå etter i forkant av konkurransen, og en av tingene som ble sagt var at utøverne IKKE skulle ha en byggerfysikk. Selv syns jeg Kristiana Dybdahl har en fantastisk fysikk, men på DENNE lineupen ble hun for en del dommere i største laget. Yvonne er også ganske stor, men hun er MYE høyere, og har da også en større ramme og fylle ut, og når hun atpåtil ikke er så hard i beina som Kristina, så gir det nok et litt annet inntrykk. Det er hele tiden den TOTALE pakken vi bedømmer, og det er 9 FORSKJELLIGE dommere som sitter der, hvorav 5 blir tellende. De 2 laveste og de 2 høyeste scorene blir strøket, og dermed skal det til syvende og sist bli ganske så rettferdig. Så kan man jo selvsagt være personlig uenig, det har man fullstendig lov til, og da anbefaler jeg at man forsøker å bli dommer selv. Det er eneste muligheten man har til å påvirke i noen som helst forstand.
Det snakkes om internasjonal standard, og jeg har selv vært av den opfatning av at man må være hardere og større internasjonalt enn her hjemme. Jeg har imidlertid funnet ut at det nok er bare tull. Hadde man satt IFBB Pro, overall EM vinner og 3. plass på VM, Monica Saur Høyer, på helgens lineup, hadde hun absolutt IKKE vært av de største. Og ved mye ettertanke har jeg funnet ut at det vel bør være en slik linje vi også bør legge oss på i Norge? Det er i hvertfall MIN mening etter en helg i Oslo, både som tilskuer og dommer.”
29 april, 2007 at 19:06 #891091Anonym anvandareMemberJag pratade lite med Rune (som också dömde i Oslo) under Loaded Cup om just detta och han sa samma sak som FitnessJanne skriver här ovan.
29 april, 2007 at 23:25 #891092Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Detta är vad en av domarna skriver på treningsforum.no (FitnessJanne)”Syns resultatene i BF til syvende og sist ble ganske bra. Vi hadde fått ganske klare retningslinjer å gå etter i forkant av konkurransen, og en av tingene som ble sagt var at utøverne IKKE skulle ha en byggerfysikk. Selv syns jeg Kristiana Dybdahl har en fantastisk fysikk, men på DENNE lineupen ble hun for en del dommere i største laget. Yvonne er også ganske stor, men hun er MYE høyere, og har da også en større ramme og fylle ut, og når hun atpåtil ikke er så hard i beina som Kristina, så gir det nok et litt annet inntrykk. Det er hele tiden den TOTALE pakken vi bedømmer, og det er 9 FORSKJELLIGE dommere som sitter der, hvorav 5 blir tellende. De 2 laveste og de 2 høyeste scorene blir strøket, og dermed skal det til syvende og sist bli ganske så rettferdig. Så kan man jo selvsagt være personlig uenig, det har man fullstendig lov til, og da anbefaler jeg at man forsøker å bli dommer selv. Det er eneste muligheten man har til å påvirke i noen som helst forstand.
Det snakkes om internasjonal standard, og jeg har selv vært av den opfatning av at man må være hardere og større internasjonalt enn her hjemme. Jeg har imidlertid funnet ut at det nok er bare tull. Hadde man satt IFBB Pro, overall EM vinner og 3. plass på VM, Monica Saur Høyer, på helgens lineup, hadde hun absolutt IKKE vært av de største. Og ved mye ettertanke har jeg funnet ut at det vel bør være en slik linje vi også bør legge oss på i Norge? Det er i hvertfall MIN mening etter en helg i Oslo, både som tilskuer og dommer.”
Är detta ånyo ett skämt? Skulle Kristina vara för stor??? Uppenbarligen var dom andra helt otränade och ur form, eller så premieras inte en vältränad kvinnlig fysik…. Var kom domarna ifrån som sänkte henne?
29 april, 2007 at 23:28 #891093Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Är detta ånyo ett skämt? Skulle Kristina vara för stor??? Uppenbarligen var dom andra helt otränade och ur form, eller så premieras inte en vältränad kvinnlig fysik…. Var kom domarna ifrån som sänkte henne?Var du där Arne?
Om inte så vet du inte om dom andra tävlande var ”helt otränade och ur form”. Och att ens komma med påståendet är respektlöst mot dom andra tävlande.Vill du disskutera frågan vidare så lär inte detta forumet vara rätt plats.
29 april, 2007 at 23:30 #891094Anonym anvandareMemberSORRY selv dom andre tjejer på tävlingen kunna inte fatta att Kristina inte kom i final, om tycker, att en BF tjej skal se tränad utt JUST LIKE KRISTINA… Over and out
29 april, 2007 at 23:43 #891095Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Var du där Arne?
Om inte så vet du inte om dom andra tävlande var ”helt otränade och ur form”. Och att ens komma med påståendet är respektlöst mot dom andra tävlande.Vill du disskutera frågan vidare så lär inte detta forumet vara rätt plats.
Nej! Jag såg, som du vet, inte denna tävling men jag har efter att ha dömt kristina två ggr lite svårt att få vissa saker att gå ihop. Det var verkligen inte menat att förringa dom andras fysiker utan hur dom domarna hade tänkt som placerade henne utanför finalen.
Är mina inlägg opassande så får du väl slänga ut mig.
29 april, 2007 at 23:49 #891096Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Nej! Jag såg, som du vet, inte denna tävling men jag har efter att ha dömt kristina två ggr lite svårt att få vissa saker att gå ihop. Det var verkligen inte menat att förringa dom andras fysiker utan hur dom domarna hade tänkt som placerade henne utanför finalen.Är mina inlägg opassande så får du väl slänga ut mig.
Men eftersom dom domarna inte är här så känns det tämligen onödigt att disskutera det här. Några svar lär inte komma fram. Du kunde tex pratat med Rune (han dömde både i Oslo och på Loaded) om det, det gjorde jag.
Det sista tänker jag inte ens kommentera.
30 april, 2007 at 00:06 #891097Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Men eftersom dom domarna inte är här så känns det tämligen onödigt att disskutera det här. Några svar lär inte komma fram. Du kunde tex pratat med Rune (han dömde både i Oslo och på Loaded) om det, det gjorde jag.Det sista tänker jag inte ens kommentera.
Detta är väll ett diskussions forum?
Vi diskutera ju andra atleters placeringar utan närvarande domare.
30 april, 2007 at 00:10 #891098Anonym anvandareMemberMattias L wrote:Detta är väll ett diskussions forum?Vi diskutera ju andra atleters placeringar utan närvarande domare.
Ja, det tror jag. Hurså?
Och du tolkar denna meningen hur? ”hur dom domarna hade tänkt som placerade henne utanför finalen. ” Jag tolkar den som att Arne undrar hur domarna som dömt tänkt när dom placerade henne utanför finalen.
Du gör inte det?Borde det då inte vara bättre att fråga dom domare som varit där och dömt hur dom tänkt? Gissningsvis vet dom det bättre.
30 april, 2007 at 00:13 #891099Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Men eftersom dom domarna inte är här så känns det tämligen onödigt att disskutera det här. Några svar lär inte komma fram. Du kunde tex pratat med Rune (han dömde både i Oslo och på Loaded) om det, det gjorde jag.Det sista tänker jag inte ens kommentera.
Det hade jag gladeligen gjort om jag vetat det. Jag skrev detta eftersom jag ju nästan tappade hakan när jag fick höra det. Om det är domare som känner sig berörda så så får dom gärna diskutera det med mig här eller via PM. Inga problem.
Du behöver inte kommentera det sista.30 april, 2007 at 09:02 #891100Anonym anvandareMemberJag var i Oslo och vad jag tyckte kan ni se här:
[http://forum.body.se/showpost.php?p=300614&postcount=143]
Jag skulle vilja ”försvara” mina norska kollegor en smula. OK, jag hade en annan syn på saken. Troligen var det jag av nio domare som avvek kraftigt. Då är det per definition jag som har fel. Att det sen är något jag har gryyymt svårt att förstå i detta fall är en helt annan historia.
Norskarnas oro för att BF ska spåra ur och bli en sorts BB i högklackat är inte helt utan grund. Det som är problem är ju hur man definierar en idrott som går ut på ”att viska högst”. Ett annat problem är hur vi får samsyn över gränserna.
Att säga att de som var i final i Oslo är otränade är både oförskämt och rent av lögn. Däremot är Kristina en tjej som ger ett mer genomtränat intryck, enligt min mening. I min värld tror jag stenhårt på finalplats på internationella mästerskap för frk Dybdahl medan jag tror att finalisterna i Oslo får svårt att ta en semifinalplats i motsvarande författning. Därmed inte sagt att inte även de om något/några år kan vara där!
Jag hoppas och tror att detta var gnistan som kan få igång ett nordiskt domarsamarbete. Att ösa ur sig beskyllningar och hånfulla påhopp ger inget. Att däremot dela en bit mat, diskutera och ventilera ger oftast väldigt mycket. Om några år kanske vi kan se tillbaks på det som hänt i Västerås, Oslo och Ringsted och konstatera att det var där vårt enormt solida samarbete och våra fantastiskt förbättrade domarinsatser började ta form.
30 april, 2007 at 09:14 #891101Anonym anvandareMemberSjälvklart blev det jag skrev misstolkat. Främst beroende på min förmåga att åtminstone i skrift uttrycka mig klumpigt. Jag hade verkligen inte håna eller föringa några andra tävlandes fysiker! Andemeningen var att om Kristinas fysik var så extrem (volymmässigt och hårdhetsmässigt) så är jag djupt förbryllad hur idealet på en vältränad välproportinerlig och lagom ”hård” fysik skall vara. Tydligen blev hennes medtävlande också förvånade, eller? Jag skriver detta eftersom jag är själv vill döma BF så absolut rättvist och korrekt som möjligt.
30 april, 2007 at 13:29 #891102Anonym anvandareMembernorsk_gadd wrote:Nu är jag ingen domare men för mig som okunnig amatör känns det här pinsamt faktiskt. Hon är klart bäst enligt mig och jag känner än en gång att Bodyfitness är en helt oförståelig sport…. *suck[/b]+1
30 april, 2007 at 13:33 #891103Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Men eftersom dom domarna inte är här så känns det tämligen onödigt att disskutera det här. Några svar lär inte komma fram. Du kunde tex pratat med Rune (han dömde både i Oslo och på Loaded) om det, det gjorde jag.Om varje domare skulle behöva ge ett omdöme (läs: en förklaring) till deras beslut så hade förmodligen likartade märkligheter blivit mer förklarliga.
Dels så borde det vara en självklarhet att varje tävlande vet vad som gäller för att få bra poäng, något som till och med börjar bli svårt i byggning. Är det hårdhet, volym, symetri eller vad är det som prioriteras?
Detta gäller än mer i BF och liknande.
30 april, 2007 at 14:47 #891104Anonym anvandareMembergosh wrote:Om varje domare skulle behöva ge ett omdöme (läs: en förklaring) till deras beslut så hade förmodligen likartade märkligheter blivit mer förklarliga.Dels så borde det vara en självklarhet att varje tävlande vet vad som gäller för att få bra poäng, något som till och med börjar bli svårt i byggning. Är det hårdhet, volym, symetri eller vad är det som prioriteras?
Detta gäller än mer i BF och liknande.
Domarna ska kunna förklara sina placeringar. Inget nytt.
Att den tävlande ska veta vad som bedöms och hur en tävling går till är, precis som du skriver, en självklarhet. Tyvärr är det ganska många som tävlar utan att veta ”vad de tävlar i”. Förbundet får försöka förbättra den information som går ut och sedan är det upp till mottagarna att var lite mer mottagliga.
Söker man svaret i ”tävlingsvinneri” i formeln hårdhet, volym, symmetri eller vad lär man få svårt att vinna en tävling. Nån sån formel finns som tur är inte. Det är i alla grenar en grundläggande del, som faktiskt förklarar väldigt mycket, om man ger sig tid att läsa in sig: Helheten! En helhet är alltid bättre än delarna och inte sällan kan väldigt bra enskilda delar bilda en inte lika bra helhet. Du ska alltså försöka bli precis så hård, så stor, så harmonisk, så symmetrisk som det går och du fortfarande ser bättre ut och presentera detta på ett så bra sätt som möjligt. Någon mall kommer aldrig att finnas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.