Skärpning!!!

Home Forums Tävlingar och Events Skärpning!!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author

Gå gärna in och titta på [www.skkf.org] .

Läs och begrunda!

Jag är en av dom som ej tog mig för att höra av mig till förbundet. Och självklart så kan jag betala om det blev en summa för skkf. Sen om det finns eller fanns själ för att det blev som det blev.Tror jag att det nog är familjen och dom som varit med mig som vet hur det ligger till och för mig personligen räcker det.
    Har jag gjort fel så står jag för det oavset omständigheterna.Rätt ska vara rätt även om det finns grunder som för mig var mer än tillräckligt.
    Jag ber om ursäkt att jag ställt till med mer jobb och problem för er i förbundet,det har aldrig varit min tanke. Hoppas att vi kan lösa detta.

Mvh Magnus Kemppi

Grejen är att det inte är svårt att höra av sig till SKKF om man får förhinder. Det kan hända alla.
    Men det är respektlöst mot dom som arrangerar en tävling att inte dyka upp utan att höra av sig innan. Det ställer till onödigt mycket arbete och irritation för arrangören. Om man är sjuk och inte kan komma till jobbet så ringer man väl och berättar det? Det gör iallafall jag.

Förslag till att få mer säkert beslutsunderlag för vilka som kommer att tävla.

Förstår jag rätt så har det blivit väldigt viktigt hur de tävlande gör framförallt för att det inte är så många som tävlar längre. Kan man få fler tävlande så hade detta inte varit ett problem, så klart bäst är om man vidtar åtgärder så att fler tävlar (diskussionen har ju förts lite då och då men det verkar vara känsligt).

1: Desto tidigare den tävlande anmäler sig desto mindre blir anmälningsavgiften. Det borde vara ekonomiskt lönsamt för arrangören eftersom den då kan böra bättre reklam för tävlingen så det är ”give and take” som gäller.

2: Skicka ut en bekräftelse till de som deltar några veckor innan och be om att den tävlande hör av sig. Det är inte helt lätt för alla och veta exakt vad som gäller för regler och i dagens informationssamhälle så kan man inte förvänta sig att varje tävlande lusläser allt.

3: Visa att man bryr sig om den tävlande, försök att ställa upp med fakta om vart man kan boka hotell, kanske till och med hjälpa till lite (erbjuda något paket) för den tävlande angående allt runt omkring. Arrangören eller de som bor i samma stad kan säkert allt detta men bor folk på annan ort är det förmodligen en hel del tid som måste gå åt för fixa allt, även resa till tävlingen.
    Det som ger absolut mest i detta är förmodligen inte själva handlingien ändå utan att den tävlande får uppfattningen om att arrangören bryr sig.

4: Skicka ut information om bedömningskriterier, alltså vad som gäller för att bli bra placerad, eventuellt tips för att komma i form (kanske känsligt…). Det skulle förmodligen lindra en hel del ångest för de som inte är med i ett ”stall” utan kör lite på egen hand eller om de är nya i gemet.
    Även detta tror jag påverkar den tävlande och den känner sig uppskattad.

5: Arrangören måste vara ute i god tid då det tar ett tag och förbereda sig.

Jorgen wrote:
    Om man är sjuk och inte kan komma till jobbet så ringer man väl och berättar det? Det gör iallafall jag.

Det beror på att din arbetsgivare betalar dig pengar för att du arbetar (du känner att arbetsgivaren gör något för dig och du gör något för den). När det gäller tävlande så kostar det mest pengar och det kan säkerligen vara svårt ibland för den tävlande och känna att arrangören/förbund eller vad det nu är som, ställer upp för den tävlande (om man inte ligger i topp).

Jorgen wrote:
    Grejen är att det inte är svårt att höra av sig till SKKF om man får förhinder. Det kan hända alla.
    Men det är respektlöst mot dom som arrangerar en tävling att inte dyka upp utan att höra av sig innan. Det ställer till onödigt mycket arbete och irritation för arrangören. Om man är sjuk och inte kan komma till jobbet så ringer man väl och berättar det? Det gör iallafall jag.

Jag kommer inte åt SKKF länken från denna dator men fattar vad det handlar om.
    Jag hörde av mig till arrangörerna 1 vecka före och avanmälde mig förklarade också varför, tanken slog mig inte då att man skulle höra av sig till skkf med?

Mattias L wrote:
    Jag kommer inte åt SKKF länken från denna dator men fattar vad det handlar om.
    Jag hörde av mig till arrangörerna 1 vecka före och avanmälde mig förklarade också varför, tanken slog mig inte då att man skulle höra av sig till skkf med?

Det går bra det också.
    Men tanken med sanktionsansökan är att all kontakt skall gå genom förbundet. Dels har SKKF bättre koll på vad som händer och dels blir det lättare för den tävlande att höra av sig till en och samma instans oavsett vilken tävling det gäller.

Jorgen wrote:
    Det går bra det också.
    Men tanken med sanktionsansökan är att all kontakt skall gå genom förbundet. Dels har SKKF bättre koll på vad som händer och dels blir det lättare för den tävlande att höra av sig till en och samma instans oavsett vilken tävling det gäller.

Ok bra att veta:up:

Se lite insprängda synpunkter med fetstil nedan.

gosh wrote:
    Förslag till att få mer säkert beslutsunderlag för vilka som kommer att tävla.
    Vet inte om jag begriper riktigt hur du menar med just denna rad? Anmäler man sig är man väl anmäld tills man drar tillbaks sin anmälan, eller hur? Finns det ett enklare sätt?

Förstår jag rätt så har det blivit väldigt viktigt hur de tävlande gör framförallt för att det inte är så många som tävlar längre. Kan man få fler tävlande så hade detta inte varit ett problem, så klart bäst är om man vidtar åtgärder så att fler tävlar (diskussionen har ju förts lite då och då men det verkar vara känsligt).
    Jag tror knappast att antalet tävlande har så stor betydelse just för denna hantering. Snarare ökar väl problemet ju fler tävlande vi har och ju fler som inte bryr sig om att berätta att de inte tänker dyka upp. Det är lite konstigt i vår verksamhet, som till så stor del handlar om att synas att så många anmäler sig så sent och gärna så anonymt som möjligt. Borde det inte vara bonuspoäng för både den tävlande, arrangören, publiken, media och förbundet ju lfer profiler som i ett tidigt skede gick ut och sa att: ”Jajjemen! Jag ska tävla och jag tänker vara riktigt jävla bra också!”. Drar inte det publik=pengar=mer media=mer uppmärksamhet…, så vete gudarna vad vi ska hitta på. Vi får väldigt ofta läsa i Body och på diverse hemsidor att den och den var skitbra på den och den tävlingen. Men var är de som likt boxare, Alshammar eller Zlatan går ut i förväg och lovar underhållning? När får vi läsa reportaget om när Lisa eller Lasse förutspår sin framtida SM-medalj eller sin hitills grymmaste form? Man kan göra det utan att samtidigt nedvärdera andra tävlande. Var är de som arrangören eller förbundet kan hänga upp en eventuell marknadsföring på? Vi vet ju nästan aldrig vilka som ska tävla innan sista anmälningdatum tre veckor innan tävlingen. Då har marknadsföringen för lång tid sedan passerat zenit.

1: Desto tidigare den tävlande anmäler sig desto mindre blir anmälningsavgiften. Det borde vara ekonomiskt lönsamt för arrangören eftersom den då kan böra bättre reklam för tävlingen så det är ”give and take” som gäller.
    Kanske kan vara nåt. Ett give and take, där tävlande låter ”sig utnyttjas” som reklampelare mot nolltaxa, kanske är en idé?

2: Skicka ut en bekräftelse till de som deltar några veckor innan och be om att den tävlande hör av sig. Det är inte helt lätt för alla och veta exakt vad som gäller för regler och i dagens informationssamhälle så kan man inte förvänta sig att varje tävlande lusläser allt.
    Det där gör vi redan sedan några år. Problemet är i dagsläget snarare att få de tävlande att bekräfta (många är väldigt duktiga och bekräftar med vändande e-post) än att de ska få informationen. Alla som angett en rimlig e-postadress får tävlings-PM i sin inbox. Där ska det mesta stå med som man behöver veta. Dessutom brukar ofta en sista-minuten-info finnas med i processen. Tyvärr är det dussintals tävlande på ett SM som vare sig själva eller via sin tävlingsansvarige i föreningen bekräftar att de fått infon. Det är till och med så illa att ett inte helt ringa antal tävlande vid senaste SM i AF hade fått info, sett att de fått den, men inte brytt sig om att bekräfta eller ens läsa infon…

3: Visa att man bryr sig om den tävlande, försök att ställa upp med fakta om vart man kan boka hotell, kanske till och med hjälpa till lite (erbjuda något paket) för den tävlande angående allt runt omkring. Arrangören eller de som bor i samma stad kan säkert allt detta men bor folk på annan ort är det förmodligen en hel del tid som måste gå åt för fixa allt, även resa till tävlingen.
    Det som ger absolut mest i detta är förmodligen inte själva handlingen ändå utan att den tävlande får uppfattningen om att arrangören bryr sig.
    Samma sak där. Det görs redan. Tyvärr – än en gång – verkar väldigt få bry sig om denna service. Vi har fått påminna och näst intill hota, för att de tävlande ska boka hotell exempelvis. Trots att det tydligt stått att det är ett visst pris och platsgaranti före ett visst datum har det inte funkat. I vissa fall har tävlande kommit dagarna innan och varit förvånade att inga rum fanns.

4: Skicka ut information om bedömningskriterier, alltså vad som gäller för att bli bra placerad, eventuellt tips för att komma i form (kanske känsligt…). Det skulle förmodligen lindra en hel del ångest för de som inte är med i ett ”stall” utan kör lite på egen hand eller om de är nya i gemet.
    Även detta tror jag påverkar den tävlande och den känner sig uppskattad.
    Bedömningskriterier och tips för posering etc brukar bland andra jag bidra med. Tips för att komma iform överlåter jag med varm hand till de som känner respektive atlet bättre. Det finns ju tyvärr hur många sätt att både komma i som ur form på…

5: Arrangören måste vara ute i god tid då det tar ett tag och förbereda sig.
    Blir bättre och bättre. Ibland har det varit väldigt sent, av olika skäl. Men tid och plats samt tävlingsklasser är väl det viktigaste? Det finns ute så snart det går och sällan senare än tre månader innan aktuell tävling. Inbjudan till hösten SM-tävlingar kommer ganska säkert att ligga ute innan maj månad gått till ände. Alltså cirka fyra månader innan tävlingsstart.

Jorgen wrote:

Jag går till jobbet även om jag är sjuk.:) :D

Janpeter Sangborn wrote:
    Se lite insprängda synpunkter med fetstil nedan.

samma här

Det där gör vi redan sedan några år. Problemet är i dagsläget snarare att få de tävlande att bekräfta (många är väldigt duktiga och bekräftar med vändande e-post) än att de ska få informationen. Alla som angett en rimlig e-postadress får tävlings-PM i sin inbox. Där ska det mesta stå med som man behöver veta.
    Då ringer man, det är lätt och missa mail med all spam. Alla sitter inte vid datorn varje dag även om det blir vanligare. Det kan även vara trevligt med ett samtal från arrangör där de frågar hur det går och så. Den nervositet som många känner strax innan tävling kan också göra att man liksom bara vill fly om man inte känner att formen är vad den borde vara.

Samma sak där. Det görs redan. Tyvärr – än en gång – verkar väldigt få bry sig om denna service.
    Jag har ju själv tävlat några gånger och den ”service” jag upplevt är att man får lite info på ett faktablad skickat till sig där det står vilket hotell som passar samt tider, vart man skall ringa mm. Det är aldrig något som ringt upp och frågat eller kanske på annat sätt valt och delge fakta mer än via skrift. Och det har enbart handlat om boende, resa mm måste man ta reda på själv.

Trots att det tydligt stått att det är ett visst pris och platsgaranti före ett visst datum har det inte funkat.
    Det kommer aldrig att fungera så länge man skickar ut informationen, även om folk mer och mer kommunicerar via text så tror jag aldrig det kommer fungera med mail eller brev. Man måste på något sätt ta personlig kontakt, det kanske fungerar med kontakt via messenger eller liknande om man nu inte vill ringa. Ett samtal på 10 minuter kan säkerligen vara guld värt för många tävlande, tror inte man behöver ringa alla men de som har okända namn m.m. skulle säkert uppskatta ett samtal.
    Erbjudandet måste även vara anpassat efter de krav som en tävlande kan klara av och hålla. Det finns ju ingen tävlande som med 100% säkerhet kan säga att de kommer och tävla när det är 2 månader kvar. Betala pengar då som man riskerar att bli av med det med är för osäkert. Hade det däremot kommit en vecka före så tror jag uppslutningen varit större.

Bedömningskriterier och tips för posering etc brukar bland andra jag bidra med.
    Detta är ju extremt central fråga för en som tävlar, efter nästan varje tävling så är det tjafs om placeringar. Att man inte går ut med ordentliga riktlinjer, kanske visar på bilder för att beskriva vad man menar är för mig en gåta.
    Skulle en som tävlar fråga en domare vad som gäller och sedan frågar en annan så tror inte jag den får samma svar, vilket också indikerar att man på något sätt måste bättra på vad det är som gäller och hur man ser det på en tävlande. Min egen uppfattning är att domare idag mer och mer går på hur det ser ut på scen istället för att kunna bedöma muskulär utveckling. Och är det bara scenintryck som gäller så går det och placera vem som helst i publiken som domare så länge de har bra syn.

Edit: De jag pratar om är de som är nya/lite osäkra/har mindre rutin mm angående tävlingar. Erfarna byggare är det mindre problem med?

I Norge kan man melde seg av inntil fristen for PÅMELDING går ut. Etter fristen har gått ut, må man ha en legeerklæring for å unngå bot. Personlig syns jeg dette er en bra måte å løse en sak som tidligere har vært et stort problem.

Jeg husker spesielt en sak fra 2001. Det var påmeldt 5 jenter i AF, og kun 1 stilte opp. Ikke særlig gøy for den ene som da stilte opp og måtte stå på scenen helt alene (nei det var ikke meg ;))

Arne Persson wrote:
    Jag går till jobbet även om jag är sjuk.:) :D

The Ironman!

Jacksatan wrote:
    The Ironman!

Snarare en idiot som ofta sätter jobbet före hälsan.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.