Home › Forums › Tävlingar och Events › SM i Fitness 2007
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 februari, 2007 at 11:22 #830253Anonym anvandareMember
Ha, ha, roligt att höra att du tycket tävlingen är värd att satsa på Janpeter!!!! Vi fixar vristerna och du bedömningen!
Nu känns det motiverande att föröka locka fler till tävlingen. Skulle vilja lägga upp en hemsida med inriktning på Fitness med regler tips och lite sånt så att det ska bli lite enklare att komma igång.Själv hade jag jättesvårt att hitta regler och tips på hur det går till att bygga program till fria, kläder, tema, övningsval osv. Var sugen redan 1998! efter att ha sett en video från Bålstad. När jag väl hade klurat ut hur allt skulle gå till (2005) fanns det inga tävlande kvar:what:
Kram Fia
1 februari, 2007 at 12:02 #830254Anonym anvandareMembersofie wrote:Hej!
Det här kanske låter positivt iallafall. Om alla som funderar idagsläget ställer upp så är vi 2007 4-5 st tjejer. Har ev en tjej till som är intresserad.
Vore kanonkul om vi kunde ge varandra tips och idéer om det visar sig att ni kommer att ställa upp, och kanske locka lite fler!Det låter ju jättebra. Själv har jag aldrig sett en Fitnesstävling live så tips och idéer är ju alltid välkommet. När man läser på skkf är reglerna inte helt tydliga typ: visa styrka, spänst och smidighet i uppvisning. Men det verkar inte finnas några obligatoriska rörelser eller har jag missförstått? Får man komponera fritt då? Och Begreppen har jag inte alls koll på – straddles?:o
Ni ser vilka enorma förberedelser som krävs för undertecknad.
1 februari, 2007 at 12:28 #830255Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Det låter ju jättebra. Själv har jag aldrig sett en Fitnesstävling live så tips och idéer är ju alltid välkommet. När man läser på skkf är reglerna inte helt tydliga typ: visa styrka, spänst och smidighet i uppvisning. Men det verkar inte finnas några obligatoriska rörelser eller har jag missförstått? Får man komponera fritt då? Och Begreppen har jag inte alls koll på – straddles?:oNi ser vilka enorma förberedelser som krävs för undertecknad.
Reglerna står egentligen rätt tydligt här: [http://www.ifbb.com/amarules/IFBBRulebook_2006Edition.pdf]
Men en sån där sida är ändå en väldig god idé:up: Dels för folk som kanske tycker det är jobbigt att läsa reglerna på engelska, dels för att samla ihop klipp på rutiner och liknande. Allämna tips – allt sånt.
1 februari, 2007 at 13:04 #830256Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Reglerna står egentligen rätt tydligt här: [http://www.ifbb.com/amarules/IFBBRulebook_2006Edition.pdf]Men en sån där sida är ändå en väldig god idé:up: Dels för folk som kanske tycker det är jobbigt att läsa reglerna på engelska, dels för att samla ihop klipp på rutiner och liknande. Allämna tips – allt sånt.
Ah hade missat appendix nr 7:|
1 februari, 2007 at 13:15 #830257Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Ah hade missat appendix nr 7:|Du är inte den första som gjort det. Reglerna är inte helt enkla att hitta i första gångerna. Allt står inte alltid på det mest logiska stället tyvärr. Det blir till att läsa allt, men det kan det vara värt.
1 februari, 2007 at 14:06 #830258Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Ah hade missat appendix nr 7:|Sugen på att tävla?
1 februari, 2007 at 14:14 #830259Anonym anvandareMemberDessan: Ja, jag började förbereda mig mars -06 för att tävla (förhoppningsvis) men har svårt att bestämma mig för vilken gren och sen måste jag nog boosta självförtroendet lite. Men fitness är helt klar intressant.
JP: tålamod är ngt jag är extremt dålig på men jag får ta mig i kragen. Har för vana att bara köra på, och gärna snabbt som satan! Och ja, om man ska tävla är det bra att veta vad som gäller. Tack för era tips!
1 februari, 2007 at 14:23 #830260Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Det låter ju jättebra. Själv har jag aldrig sett en Fitnesstävling live så tips och idéer är ju alltid välkommet. När man läser på skkf är reglerna inte helt tydliga typ: visa styrka, spänst och smidighet i uppvisning. Men det verkar inte finnas några obligatoriska rörelser eller har jag missförstått? Får man komponera fritt då? Och Begreppen har jag inte alls koll på – straddles?:oNi ser vilka enorma förberedelser som krävs för undertecknad.
Vågar jag erkänna att jag inte heller vet vad straddles är för ngt?!
ehm…..pinsamt, men man lär så länge man lever…….
Helt rätt att det inte finns några obliga längre. Förut var det spagat, split, enarmsarmhävning, grensittandes då man lyfter sig själv från marken och håller, hög benspark….har jag glömt ngt???
Nu finns inga sådana regler så man får komponera fritt idag, men kan endå vara en riktlinje att gå efter de förra obligamomenten för att få med styrka, spänst och smidighet på ett relativt ”lätt sätt” om man inte kan komma på andra övningar.
Sen är det bara att låta fantasin sväva…..musik med tempoväxlingar, ngt kul tema, lite coola scenkläder och och sen är det bara att ge gärnet på scen!!!!!
Jag brukar bolla lite med min syrra när jag komponerar fria, alltid kul och bra att ha ngn som kollar och ger tips. Det behöver inte vara ngn expert som kostar massa pengar. Sporten är ju rätt dyr i övrigt så det gäller att hitta lite billigare alternativ. Jag har hyrt dansfilmer och tagit vissa bitar från alla möjliga danser och klippt ihop. Man får inte överskrida 1:30 minuter så det är inte så svårt att få ihop ett program.
Kram Fia1 februari, 2007 at 15:13 #830261Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Dessan: Ja, jag började förbereda mig mars -06 för att tävla (förhoppningsvis) men har svårt att bestämma mig för vilken gren och sen måste jag nog boosta självförtroendet lite. Men fitness är helt klar intressant.Då blir det att gå upp i år? Roligt om det skulle börja ramla in lite fler deltagare så det blir lite fight på scen. Tränar du gymnastik/dans något?
1 februari, 2007 at 16:23 #830262Anonym anvandareMemberDessan: Förhoppningsvis i år men vi får se. Som sagt lite mer självförtroende och bättre baksida lår så står jag nog på scen. Min coach och jag ska sätta oss ner i mars och planera säsongen. Ingen gymnastik men däremot en del dans. Såg att Frescati har kurser i akrobatik och de känns ju högst aktuellt för min del. Själv? När ska du upp på scen?
Sofie: Tusen tack för infon. Vi håller kontakten?!?
1 februari, 2007 at 17:08 #830263Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Dessan: Förhoppningsvis i år men vi får se. Som sagt lite mer självförtroende och bättre baksida lår så står jag nog på scen. Min coach och jag ska sätta oss ner i mars och planera säsongen. Ingen gymnastik men däremot en del dans. Såg att Frescati har kurser i akrobatik och de känns ju högst aktuellt för min del. Själv? När ska du upp på scen?Sofie: Tusen tack för infon. Vi håller kontakten?!?
Ja okej, som jag sa tidigare, roligt med fler deltagare. Jag vet inte faktiskt. är mer inställd på fitness nu faktiskt (vill/ville köra BF). Ska börja öva upp min gymnastik igen så får vi se om man duger.
1 februari, 2007 at 19:04 #830264Anonym anvandareMemberDessan wrote:Ja okej, som jag sa tidigare, roligt med fler deltagare. Jag vet inte faktiskt. är mer inställd på fitness nu faktiskt (vill/ville köra BF). Ska börja öva upp min gymnastik igen så får vi se om man duger.Kör fitness tycker jag :emo-thumb. Du har ju en del tid på dig! För mig är tiden nu om jag någonsin skall kunna prestera en volt. Fats å andra sidan ska jag inte vara en mes och ange ålder som hinder se bara på Eva Birath, 50, och enorm fysik!
1 februari, 2007 at 19:27 #830265Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Kör fitness tycker jag :emo-thumb. Du har ju en del tid på dig! För mig är tiden nu om jag någonsin skall kunna prestera en volt. Fats å andra sidan ska jag inte vara en mes och ange ålder som hinder se bara på Eva Birath, 50, och enorm fysik!Jo precis. Man vill ju inte vänta fööör länge så man kanske tappar suget. Jag har varit inställd på BF sen jag började träna, men fitness passar nog mig bättre tror jag. Om inte annat kanske man kan köra båda
Har du något färdigt program eftersom du varit förberedd sen 06?1 februari, 2007 at 19:52 #830266Anonym anvandareMemberDessan wrote:Jo precis. Man vill ju inte vänta fööör länge så man kanske tappar suget. Jag har varit inställd på BF sen jag började träna, men fitness passar nog mig bättre tror jag. Om inte annat kanske man kan köra båda
Har du något färdigt program eftersom du varit förberedd sen 06?Nä program har jag inget. Det var i mars förra året som jag bestämde mig för att tävla. Innan dess tränade jag mkt men ganska sporadiskt. Har inte valt gren ännu utan det är fitness, athletic eller bf som gäller. Där de två första är mest intressant. Men att köra både BF och fitness är inte någon omöjlighet utan går nog mkt väl att kombinera.
2 februari, 2007 at 16:09 #830267Anonym anvandareMemberBullen81 wrote:Nä program har jag inget. Det var i mars förra året som jag bestämde mig för att tävla. Innan dess tränade jag mkt men ganska sporadiskt. Har inte valt gren ännu utan det är fitness, athletic eller bf som gäller. Där de två första är mest intressant. Men att köra både BF och fitness är inte någon omöjlighet utan går nog mkt väl att kombinera.Hej!
Det går nog mk bra att kombinera BF och Fitness, inte tillåtet att göra det under samma tävling alla gånger men under olika tävlingar finns det inga hinder. Som jag har förstått så är det samma bedömning av symmetrin så det ska inte vara några problem.
//Sofie -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.