Svenska landslaget EM i Serbien

Home Forums Tävlingar och Events Svenska landslaget EM i Serbien

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • Author

Var det tex någon som kvalade in i -158 på EM från Grand Prixet? Eller kommer ni att gå på förra årets SM som riktlinje om vem som är bäst kvalificerad till VM uttagningen?

Klubban wrote:
    Var det tex någon som kvalade in i -158 på EM från Grand Prixet? Eller kommer ni att gå på förra årets SM som riktlinje om vem som är bäst kvalificerad till VM uttagningen?

Detta är det senaste som gick ut på SKKF´s hemsida förra sommaren.

”SM-segrare och pallplacerade på NM, blir direktnominerade till EM och/eller Nordiska Grand Prix Touren. (Under förutsättning att styrelsen gör bedömningen att den tävlande har potential för en semifinal/final-placering på EM/GP touren samt att den tävlande är en BRA representant för Sverige)

Finalplacering på EM eller topplacering på Nordiska Grand Prix Touren, ger direktnominering till VM. (Under förutsättning att styrelsen gör bedömningen att den tävlande har potential för minst en semifinalplacering på VM samt att den tävlande är en BRA representant för Sverige)”

Tidigare har följande skrivits speciellt för B-F
    ”Den tävlande ska ha placerat sig topp tre på SM och Nordiska, detta är dock ingen garanti för att få tävla. Förbundet och fitnesskommittén avgör vilka som kommer att representera Sverige, där tidigare
    placeringar från VM, EM, NM och SM är meriterande. Den tävlande ska bedömas ha möjlighet att placera sig bland de 10 bästa för att tillåtas tävla”

Alltså något tuffare kvalregler för BF då bedömningen ska vara att den tävlande ska kunna nå en topp-10 placering på tävlingen.

Ingen kvalade i den klassen du nämner på MTGP!

Både jag (klass +168cm) och EvaLinda (klass -158cm) anmälde oss intresserade att åka och köra EM helt på egen bekostnad men båda fick avslag. Man ansåg att vi behövde visa vad vi går för under MTGP ca 8 veckor innan EM för att få representera Sverige :frust: :ph34r:

När jag nu åter igen läser nedanstående text undrar jag än mer varför ingen av oss två fick klartecken att få köra EM men men…..det är mkt man inte blir klok på här i världen :|

”Den tävlande ska ha placerat sig topp tre på SM och Nordiska, detta är dock ingen garanti för att få tävla. Förbundet och fitnesskommittén avgör vilka som kommer att representera Sverige, där tidigare
    placeringar från VM, EM, NM och SM är meriterande. Den tävlande ska bedömas ha möjlighet att placera sig bland de 10 bästa för att tillåtas tävla”

Helt klart sänktes både min och EvaLindas motivation rejält av Förbundets svar men som de två Norrlänskor vi är, kan jag bara säga……räkna INTE bort oss än…..:devil:

Låter helt klart kaxigt att säga men jag anser det vara Sveriges förlust att ingen av oss två fick chansen att åka. Säger därför redan nu förlåt, till de som inte tycker man ska anse sig vara lika bra/”bättre” än nga andra. Svårt att få ”till” detta på rätt sätt utan att det bli fel men jag försöker …….

Det är inget fel att ”marknadsföra” sin förmåga och att säga vad man anser sig kapabel till. Sånt tror jag vi behöver mer av.

Däremot verkar det ha blivit nåt fnul i kommunikationen (alltså vägen från kriterierna via presentationen av dessa till hur mottagarna tolkat dessa och den information som gått ut). Ansvaret för att kommunikationen fungerar ligger alltid hos både sändare och mottagare.

Jag tror, utan att veta exakt vad och hur saker sagts/skrivits åt båda hållen att det är klokt att föra dialogen internt först. Sen kan respektive part föra ut sin åsikt i frågan, men utifrån rätt/gemensamt utredda fakta. Risken med att föra den offentligt på ett forum innan man kommit överens om vad man är överens om och vad man inte är överens om är att det blir pajkastning och att andra blandar sig i utan att ha alla fakta. Jag är övertygad om att du får svar på dina funderingar eller att någon kontaktar dig för att reda ut eventuella missförstånd och missförhållanden redan inom någon vecka.

När detta var ”aktuellt” och det fanns en ”dialog” :| med Förbundet (ordföranden i Fitnesskommittén) för över två månader sedan hade jag varit intresserad av en mkt bra förklaring för att kunna förstå varför man väljer att INTE låta två mkt bra och meriterade atleter som dessutom VILL bekosta allt på egen hand, få representera Sverige och köra EM.

NU när EM går om mindre än två veckor är jag inte speciellt intresserad av en förklaring, för den är två månader försenad….tåget har redan lämnat stationen så att säga ;)

Annika Warg wrote:
    När detta var ”aktuellt” och det fanns en ”dialog” :| med Förbundet för över två månader sedan hade jag varit intresserad av en mkt bra förklaring för att kunna förstå varför man väljer att INTE låta två mkt bra och meriterade atleter som dessutom VILL bekosta allt på egen hand, få representera Sverige och köra EM.

NU när EM går om mindre än två veckor är jag inte speciellt intresserad av en förklaring, för den är två månader försenad….tåget har redan lämnat stationen så att säga ;)

OK. Och innan tåget skulle avgå fanns ingen korrekt tidtabell eller någon biljettförsäljare på plats? Konstigt.

Det kanske trots allt vore bra för förbundet att se över var i tidtabellen det var fel så att samma sak inte händer igen då? Jag tror inte att lokföraren körde ifrån dig med vilje.

Det vette tusan JP, här i Götet kan spårvagnsförarna totalt ignorera att man står och hoppar högt för att visa att man vill åka med (o har giltig biljett), känns lite så även i detta fallet….;)

Men som sagt, detta tåget har gått… nya tåg, nya hållplatser/destinationer är i sikte ;)

Dags o ROCKEN ROLLA i höst :dance: :D

Binais wrote:
    Annika betyder detta att du gått över till amatör sidan igen? Synd för jag har sett fram emot din pro debut :(

Jag har har undrat varför EvaLinda inte är med på listan. Nu när jag ser att även du vill vara mad (helt på egen bekostnad) så måste de som har fattat beslutet ha en bra förklaring till varför man inte vill skicka två av Sveriges mest meriterande tjejer till EM??

Jag förstår inte hur man kan begära att en tävlande ska hålla formen från MTGP ändå fram till EM?? Dessa två tjejer har visat tillräckligt många gånger att de duger mer än väl internationellt!

Hej Binais!
    Bla. pga av ett nytt arbete som Personalchef/Driftansvarig hos Life Health & Fitness [www.lifeclub.se] , har jag tagit beslutet att inte satsa som Figure Pro.

Hade jag varit tio år yngre, valt att inte skaffa barn, kunnat bosätta mig i USA m.m skulle jag inte gett mig förrän jag ”lyckats” med en mer framskjuten placering som proffs.

När jag nu för snart ett år sedan fick möjlighet till ett mkt kul, givande och bra arbete, känns inte valet så svårt.

Att satsa som proffs kostar väldigt mkt pengar, i resor, ledighet från arbete, fixande av barnvakt m.m.

När dessutom Carina valde att återgå till amatörnivå, vilket gjorde att vi inte skulle kunna åka tillsammans till tävlingar m.m, tappade jag sugen, det kändes inte lika kul längre.

Visst kan man tycka det vore ”häftigt” att tävla med de allra bästa i världen och jag har den möjligheten MEN det känns helt ärligt inte så himla viktigt och inte ngt som jag vill lägga så mkt pengar på, bara för att ha gjort det.

Det skulle kanske kräva att jag valde bort en semster med min sambo och våra två underbara söner och DÅ är valet för mig självklart.
    Jag väljer min familj ;) och en semester med dem i stället.

Självklart är jag glad och väldigt stolt över att jag ansågs vara så pass meriterad och bra, att jag fick/”belönades” med en proffslicens men för mig räcker det.

Det är dessutom så, att de sponsorer jag har, ”får mer ut” av (jag syns mer) att jag fortsätter som amatör och då kan göra ngn tävling i Sverige och Europa istället.

DU däremot SKA inte annat än fortsätta sikta på toppen, för som jag sa till Alex Danielsson under Body Fitness Camp förra helgen när jag såg ett omslag med dig; det där är ”the american dream” :emo-thumb . Så fortsätt som du gör, härligt att se de som vågar/vill och kan göra ngt/genomföra drömmar/mål i livet. Helt RÄTT!

TACK för ditt inlägg i denna tråd. Förhoppningsvis kanske en del tycker det är kul att jag ev. ställer mig på en tävlingscen på ”hemmaplan” inom en snar framtid istället :)

MÅ GOTT & Lycka Till med Allt!
    Annika

Binais wrote:
    Annika betyder detta att du gått över till amatör sidan igen? Synd för jag har sett fram emot din pro debut :(

Jag har har undrat varför EvaLinda inte är med på listan. Nu när jag ser att även du vill vara mad (helt på egen bekostnad) så måste de som har fattat beslutet ha en bra förklaring till varför man inte vill skicka två av Sveriges mest meriterande tjejer till EM??

Jag förstår inte hur man kan begära att en tävlande ska hålla formen från MTGP ändå fram till EM?? Dessa två tjejer har visat tillräckligt många gånger att de duger mer än väl internationellt!

Som Binais sa så tycker jag oxå att det var synd att Annika inte fortsatte som proffs, men samtidigt så har jag full förståelse förr att det blir ett alltför stort projekt att dra runt både socialt och ekonomiskt.

Sen vad det gäller Evalinda så kan jag inte annat en hålla med om att hon borde vara med på listan av uttagna till VM. Men det finns ju kompetent personal i förbundet som säkert redan har henne i åtanken. Gissar på att dom först vill få Grand Prixet och EM´et ur världen innan man nominerar henne. Dom andra tjejerna måste ju oxå få en chans att få visa framfötterna, och nu när det inte finns någon som lyckats göra det i -158 så är det ju ganska uppenbart att hon så småningom får en plats i VM truppen. Personligen så tycker jag att hon är minst lika bra som Linda Fodor. Inget ont om Linda, hon är otroligt bra även fast att hon kanske inte är lika meriterad som Evalinda om än att det fövisso var inom vanlig fitness. Oavsett så är dom ju två riktigt bra kort att satsa på till VM.
    Nu missade förvisso Evalinda formen en aning pga lite vilseledande information inför förra VM´et, men eftersom att Mats E själv var med som delegat så vet han ju att hon kan pricka formen mycket bättre än så. Och känner jag Mats E rätt så har han nog redan Evalinda i åtanken till VM.

Sen vad det gäller Annika så är det väl bara Christel som är VM klar i den klassen, så det skulle inte förvåna mig om även hon är påtänkt till VM.

Tiden får ju utvisa, våra damer och herrar i förbundet är ju både opartiska och proffesionella i sin bedömning.

Jag tänker inte i dagsläget öppet diskutera om olika individers möjligheter, meriter etc på forumet eller om hur styrelsen resonerar från fall till fall.

Styrelsen kommer att nominera resterande laget till VM direkt efter EM, så inom en vecka efter EM kommer alla som fortfarande har sagt sig vara intresserade att få ett besked och även en motivering om så önskas.

Sen nämner Klubban mig en hel del i sitt inlägg. Ett förtydligande är att det är styrelsen som utser VM-laget och där är jag endast suppleant.

/Mats

Klubban wrote:
    Som Binais sa så tycker jag oxå att det var synd att Annika inte fortsatte som proffs, men samtidigt så har jag full förståelse förr att det blir ett alltför stort projekt att dra runt både socialt och ekonomiskt.

Sen vad det gäller Evalinda så kan jag inte annat en hålla med om att hon borde vara med på listan av uttagna till VM. Men det finns ju kompetent personal i förbundet som säkert redan har henne i åtanken. Gissar på att dom först vill få Grand Prixet och EM´et ur världen innan man nominerar henne. Dom andra tjejerna måste ju oxå få en chans att få visa framfötterna, och nu när det inte finns någon som lyckats göra det i -158 så är det ju ganska uppenbart att hon så småningom får en plats i VM truppen. Personligen så tycker jag att hon är minst lika bra som Linda Fodor. Inget ont om Linda, hon är otroligt bra även fast att hon kanske inte är lika meriterad som Evalinda om än att det fövisso var inom vanlig fitness. Oavsett så är dom ju två riktigt bra kort att satsa på till VM.
    Nu missade förvisso Evalinda formen en aning pga lite vilseledande information inför förra VM´et, men eftersom att Mats E själv var med som delegat så vet han ju att hon kan pricka formen mycket bättre än så. Och känner jag Mats E rätt så har han nog redan Evalinda i åtanken till VM.

Sen vad det gäller Annika så är det väl bara Christel som är VM klar i den klassen, så det skulle inte förvåna mig om även hon är påtänkt till VM.

Tiden får ju utvisa, våra damer och herrar i förbundet är ju både opartiska och proffesionella i sin bedömning.

Av den info jag fått i frågan gällande internationellt tävlande i år, så krävdes det ett deltagande på MTGP för att få köra EM och EM krävs för att man ska kunna bli möjlig som ”kandidat” till VM.

Påtänkt till VM? :| DET tror jag därför knappast. För om det vore så, hade det varit mest logiskt att först bevilja oss möjlighet att delta på EM nu i maj, eller :| Borde väl dessutom blivit kontaktad av de som tar beslut i frågan, lite framförhållning behövs som sagt för att det ska fungera och man ska kunna prestera 100 %.

Man kanske skulle sökt att få representera Finland internationellt i stället, halvfinne som man är :D :D ;) :ph34r: Vad tycker du om det Anne?

Mats E. wrote:
    Jag tänker inte i dagsläget öppet diskutera om olika individers möjligheter, meriter etc på forumet eller om hur styrelsen resonerar från fall till fall.

Styrelsen kommer att nominera resterande laget till VM direkt efter EM, så inom en vecka efter EM kommer alla som fortfarande har sagt sig vara intresserade att få ett besked och även en motivering om så önskas.

Sen nämner Klubban mig en hel del i sitt inlägg. Ett förtydligande är att det är styrelsen som utser VM-laget och där är jag endast suppleant.

/Mats

Jag tror att dom flesta är mycket väl införstådda i att det är hela styrelsen som fattar beslut, så känn ingen press över att folk tror att det är du som fattar alla beslut. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag syftade på att du var med på förra tjej VM´et, och därmed hade god insyn i att det finns möjligheter för dom som inte placerade sig så bra att ta revanch.
    Jag har uppfattat det som att det är du som har hand om BF-tjejerna i förbundet, och därav mitt uttalande att du säkert har bilden klar för dig om vilka just du tycker borde få en chans att delta på VM.

Så ta det inte så personligt kompis, det var inte illa menat.

Annika Warg wrote:
    Av den info jag fått i frågan gällande internationellt tävlande i år, så krävdes det ett deltagande på MTGP för att få köra EM och EM krävs för att man ska kunna bli möjlig som ”kandidat” till VM.

Påtänkt till VM? :| DET tror jag därför knappast. För om det vore så, hade det varit mest logiskt att först bevilja oss möjlighet att delta på EM nu i maj, eller :| Borde väl dessutom blivit kontaktad av de som tar beslut i frågan, lite framförhållning behövs som sagt för att det ska fungera och man ska kunna prestera 100 %.

Så som jag har uppfattat det så var väl tanken att MTGP skulle vara ett kval till EM, så några direkt nomineringar till EM tror jag inte har varit på tal, däremot om det finns vakanta platser till VM efter EM och förbundet anser att det finns nån athlet som är både en bra representant och har goda möjligheter att placera sig top 10, plus att vedebörande har tidigare meriter som gör att atheten är förtjänt av en plats i VM truppen så TROR jag (inte vet) att förbundet kan tänka sig att nominera andra som inte har kvalat in den vanliga vägen till VM.
    Sen vad det gäller att bli kontaktad av dom som fattar besluten tror jag inte ligger på deras dagordning, utan att det bör ligga i athleten intresse att ta reda på diverse informationer och även visa intresse av att delta vid internationella tävlingar.

Nu kanske jag är ute och cycklar här, så JP eller nån annan insatt får gärna korrigera mig.

Ps. Annika jag hoppas verkligen på att få se både dig och Benny på scenen framöver.

Jag anser att den här debatten förs på fel arena och med fel fokus. Visst kan alla tycka vad de vill om vilka som ska tas ut till diverse tävlingar. MEN det är mindre lämpligt att ”vi” som har olika mer eller mindre framträdande roller inom tävlingsverksamheten går ut och lobbar för olika kandidater etc.

Jag vet att styrelsen har häcken full med att ta ut bästa och mest representativa lag till de olika mästerskapen. Det finns många faktorer att ta hänsyn till och alla fakta har inte kommit fram i den här tråden.

Jag rekommenderar att vi alla väntar och ser vad som blir resultatet av den uttagning som sker efter EM. Säkerligen kommer en del motiveringar till uttagningen att publiceras också, på förekommen anledning. Tyvärr är det mycket egna funderingar och missuppfattningar som förekommer både i den här tråden och i diskussioner utanför forumet. Diskussionen blir därför aningen osaklig och stympad.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.