Jennys träningsjournal #2

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Jennys träningsjournal #2

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 136 total)
  • Author
    Linda G wrote:
    Jag tror nog inte du behöver vara orolig. Min puls brukar också skena iväg så där (har haft 217 som max) ibland om morgnarna just i början av promenaden/joggen på ett ställe där jag går förbi en hög telefonmast. Pulsbandet kan vara rätt känsligt för yttre störningar, så jag tippar på att det är samma sak för dig. Och ibland kan jag få liknande siffror om inte bandet är tillräckligt vått utan ligger ”löst” mot huden…

Åhh tack för ditt svar, nu lugnade du mig lite grann. Jag ska fråga på gymmet om jag kan få hjälp med att utföra ett maxpulstest, de borde de väl kunna ställa upp med? Kan vara kul att veta sin riktiga maxpuls så kanske man kan prova att träna cardio me hjälp av den!

Min sambo brukar reta mig för när han ligger med örat mot min bröstkorg ( ex.vis när man ligger och kollar på tv) så brukar han säga att min puls är helt knasig, helt ojämn, och eftersom jag tydligen får upp pulsen högt väldigt lätt började jag bli orolig nu när jag såg att maxpulsen vid en joggingrunda blev 216. Tänkte att det nog var nått fel på mitt hjärta 😮 Men det får vi verkligen inte hoppas! :

/ Jenny

Usch, stackars din dotter! hur mår hon idag då?

Hmm, skumt med din puls…antingen så har du en högre maxpuls än ”normalt”, det kan ju variera från person till person eller så är det som Linda G säger, yttre störningar, eller glapp i pulsbandet. För mig har det också blivit så, med glapp i bandet, då tar bandet i huden för varje steg man tar och det registreras som pulsen, när det egentligen är antalet steg som mäts…
    Men så länge du mår bra så är det nog knappast ngn fysisk fara.

Kör på nu, du e duktig som kommit så här långt!

Erasmusina wrote:
    Nä usch va hemskt :(. Min lillebror gjorde också en liknande sak när han var i 2-årsåldern och hoppade o studsade i soffan när han helt plötsligt ramlade och föll med pannan rakt ner på soffbordskanten och skar upp ett djupt jack precis ovanför ögat. Det är ju som att hjärtat vill slitas ut när sånt händer såna småttingar :(

Ja, det är INTE kul när sådant händer. Detta var andra skrämselhickan jag fått med mina barn, den första inträffade med min äldre tjej när hon bara var 9 månader, då ramlade hon ner för trappan i sin ”lära-gå-stol” hon slog i pannan så det såg ut som om pannbenet gått av, så svullet blev det med ens, det gick inte hål, men hela pannan blev blålila. Det var fruktansvärt och den natten på sjukhus kommer jag aldrig glömma. Allt bara för det blev ett missförsånd mellan mig och sambon, han öppnade grinden ner till källaren för han trodde jag skulle sätta dottern direkt i bilstolen efter blöjbytet ( vi skulle åka iväg), men jag satte henne i lära-gå-stolen, för jag trodde absolut inte han öppnat grinden, vi brukar alltid kliva över den. Efter den händelsen har vi knappt öppnat grinden nån gång, bara när barnen inte varit hemma alls.

Usch usch.. och fler händelser lär väl komma… barn är ju trots allt barn…

/ Jenny

Milia wrote:
    Usch, stackars din dotter! hur mår hon idag då?

Hmm, skumt med din puls…antingen så har du en högre maxpuls än ”normalt”, det kan ju variera från person till person eller så är det som Linda G säger, yttre störningar, eller glapp i pulsbandet. För mig har det också blivit så, med glapp i bandet, då tar bandet i huden för varje steg man tar och det registreras som pulsen, när det egentligen är antalet steg som mäts…
    Men så länge du mår bra så är det nog knappast ngn fysisk fara.

Kör på nu, du e duktig som kommit så här långt!

Min dotter mår braq idag…förutom att hon nu åkt på ögoninflamation, men med huvudskadan är det nog lugnt! Hon har förbandspåster som hon lyckligtvis inte verkar bry sig om så det sitter där det sitter :).

Det kanske är en kombination av högre maxpuls än normalt (du vet ju hur lätt jag får upp pulsen av mina tidigare anteckningar, vet att vi pratat om det innan) och möjligtvis någon störning som gjorde att maxpulsen registrerades så högt i morse. Jag tänkte fråga på gymmet om de kan hjälpa mig utföra ett maxpulstest på löpbandet. Återkommer med mer info då :up:

Tack för omtanken om dottern!

/ Jenny

Tisdag 18/4

Vikten idag: 75,7

Frukost 07.30: 2 fullkornsmackor med mjukost och skinka. Coca Cola light.
    Mellis 10.00: Banan. Coca Cola Light
    Lunch 12.45: Proteinpulver ( Body for life) Banan
    Middag 16.00: Spaghetti och köttfärssås, lättmjölk.
    Middag 19.00: Proteinpulver (twinlabs)

Träning:
    07.00. Jogging 20 minuter
    13.30 Styrketräning, körde 1 set / maskin för barnvakten ringde och jag fick bråttom, men jag ville ändå köra igenom alla maskinerna. Värmde upp med 5 minuter rodd.

/ Jenny

/ Jenny

men vad är detta med pulver till lunch?:nono:
    Mat ska det va!

Det är kul att se att fler tar tag i saker o ting den här veckan. Även fast jag inte gör som du med kosten så har jag börjat med viktväktarna i måndags. Jobbigt lovar jag! Jag hatar verkligen när jag inte får äta vad jag vill, då vill jag ha allt förbjudet ännu mer vilket alltid slutar med katastrof… Så jag lovar att försöka så länge jag orkar hålla emot. Men hoppas iaf att du kommer att klara din ”match” – håller koll!

//Melixa

Milia wrote:
    men vad är detta med pulver till lunch?:nono:
    Mat ska det va!

Ja, jag vet, men jag satt på jobbet och valet stod mellan snabbmat och pulver… och då valde jag pulver med vetskapen att jag skulle hem och laga mat på eftermiddagen, vilket jag oxå gjorde .

Däremot blev det inte pulver som sista mål mat idag som jag skrev innan, utan det blev grov macka med mjukost och skinka, cola light och clementin.

Ikväll har jag städat och städat och skurat… NU äntligen är det fint i hela huset… det är väl det enda negativa med att bo i villa… det är en jävla massa att städa…….

Imorgon får lilltösen vara hemma från dagis p.g.a ögoninflamation, så det blir ingen träning under dagen, jag får hoppas att jag kan sticka iväg på kvällen, tänkte då ta 60 minuter cardio. OM det mot förmodan är fint väder imorgon snörar jag nog på mig löpardojjorna och ger mig ut i naturen istället… Vi får se.

Nu är det dax att sova! :O

/ Jenny

Melixa wrote:
    Det är kul att se att fler tar tag i saker o ting den här veckan. Även fast jag inte gör som du med kosten så har jag börjat med viktväktarna i måndags. Jobbigt lovar jag! Jag hatar verkligen när jag inte får äta vad jag vill, då vill jag ha allt förbjudet ännu mer vilket alltid slutar med katastrof… Så jag lovar att försöka så länge jag orkar hålla emot. Men hoppas iaf att du kommer att klara din ”match” – håller koll!

//Melixa

Härligt att du kommit igång. Men enl. viktväktarna FÅR man väl äta i princip vad man vill… kruxet är väl att många av de ”goda” sakerna kostar mer points…

Jag funderade själv över VV när jag vägde som mest, men eftersom jag har svårt att följa sånna där saker så bestämde jag mig för att ta tag i det själv och det fungerade över förväntan, det är nu när jag är nere på normalvikt och vill tappa de sista kilona och bygga muskler som det går trögare….:)

Har du någon egen journal här?

/ Jenny

:emo-thumb wow, vilken skillnad på bilderna! Själv försöker jag också skala av lite o jag vet hur svårt det är. GRYMT JOBBAT!:D

Onsdag 19/4

Vikten idag: 75,8 kg

Maten idag:
    Frukost 07.30: 2 grova mackor m. skinka och mjukost. Vatten.
    Mellis 09.30: Banan
    Lunch 11.30: Ris med gryta av chilikryddat nötkött, wokgrönsaker, svamp och matlagningsgrädde (4%). Cola light.
    Mellis 15.00: Några singoalla kex, cola light. 😮
    Kvällsmat 18.30: Pastarätt med tomatsås och skinka. Cola light.
    Efter träning: 2 grova mackor med skinka och mjukost. Cola light.

Dagens träning:
    Inget att skryta med tyvärr, 15 minutrer rodd och 15 minuter på crosstrainern.

Idag var lilltösen hemma p.g.a ögoninflamation, därför blev det inte så lång cardioträning som jag önskat. ( hade hon varit på dagis hade jag tränat under dagen istället för på kvällen).

När jag körde inom macken efter att jag hämtat stora tjejen på dagis för att köpa cola light så köpte jag även ett packet singoallakex. Vi fikar väldigt sällan i vår familj, men idag tänkte jag att dottern skulle få lite kex till mellis istället för de vanliga mellanmålen. DUMT, givetvis käkade jag också av kexen.

Dagens duktiga: Inte mycket måste jag säga… 😮
    Dagens dåliga: För kort träning och onödiga kakor :nono:

Håll en tumme att dottern kan gå till dagis imon, för då väntar ett hårt styrkepass på dagen!!!

/ Jenny

p.s TACK *Linda-Maria* !

Jepp får hoppas du får lite tid över i morrn då… Lite qualitytime med redskapen :p
    Bra grej med dagens duktiga/dåliga. kanske tar efter det….

Hej igen Jenny, var ett tag sen:o.

Verkar som att vi har två läskmonstren här…;)
    Du får försöka stå emot kexen, jag måste det dagligen stå ut med godisskålar lite här och där och kakor, bullar, LÄSK och sånt som dödar viktnedgången. Let the power be with you:up:.
    Fortsätt med ”Dagens duktiga:, Dagens dåliga:”, det är ingen dum ide.

Jag håller båda tummarna//Stolleman

Jenny Andersson wrote:
    Härligt att du kommit igång. Men enl. viktväktarna FÅR man väl äta i princip vad man vill… kruxet är väl att många av de ”goda” sakerna kostar mer points…

Jag funderade själv över VV när jag vägde som mest, men eftersom jag har svårt att följa sånna där saker så bestämde jag mig för att ta tag i det själv och det fungerade över förväntan, det är nu när jag är nere på normalvikt och vill tappa de sista kilona och bygga muskler som det går trögare….:)

Har du någon egen journal här?

/ Jenny

Nej jag har inte fixat någon än… vill se om jag kan klara av det först så det inte blir att jag ger upp första dagarna. Är nu inne på dag 4 o börjar starkt fundera på att skippa VV och bara äta vettigt o träna. Inser att med VV kan jag inte träna så mycket som jag vill för jag har verkligen ingen ork i kroppen. Visst får jag äta vad jag vill till en viss begränsning men det är inget problem med lunch o middag då jag kan anpassa mig till få points med protein o kolhydrater o sen ett berg av sallad, problemet ligger i mellanmålen och frukosten… Där ränner pointsen lätt iväg då man knappast kan stå sig på ett äpple, o en banan kostar ju i points… Eftersom jag tävlar i hästhoppning o rider 1-2 hästar/dag så rör jag mig ganska mycket där plus att jag vill träna på gymet så VV koncept håller inte då jag inte får i mig tillräckligt med energi…
    Skulle behöva en hel del hjälp med kostupplägg o träningsupplägg då jag aldrig satt min fot i ett gym förrän nu o har jätte svårt att veta hur mycket jag ska äta jämfört med hur jag tränar…
    men lycka till iaf, jag lägger nog upp en journal här snart…

/Helena

Melixa wrote:
    Nej jag har inte fixat någon än… vill se om jag kan klara av det först så det inte blir att jag ger upp första dagarna. Är nu inne på dag 4 o börjar starkt fundera på att skippa VV och bara äta vettigt o träna. Inser att med VV kan jag inte träna så mycket som jag vill för jag har verkligen ingen ork i kroppen. Visst får jag äta vad jag vill till en viss begränsning men det är inget problem med lunch o middag då jag kan anpassa mig till få points med protein o kolhydrater o sen ett berg av sallad, problemet ligger i mellanmålen och frukosten… Där ränner pointsen lätt iväg då man knappast kan stå sig på ett äpple, o en banan kostar ju i points… Eftersom jag tävlar i hästhoppning o rider 1-2 hästar/dag så rör jag mig ganska mycket där plus att jag vill träna på gymet så VV koncept håller inte då jag inte får i mig tillräckligt med energi…
    Skulle behöva en hel del hjälp med kostupplägg o träningsupplägg då jag aldrig satt min fot i ett gym förrän nu o har jätte svårt att veta hur mycket jag ska äta jämfört med hur jag tränar…
    men lycka till iaf, jag lägger nog upp en journal här snart…

/Helena

Ja, om man tränar mycket (varesig det är hästar eller styrketräning) så är VV svårt att följa, de räknar tydligen inte med folk som tränar håradar än ”normalt”.

Här kan du få massor av hjälp av kunniga människor. Jag brukar läsa vad andra äter och hur de tränar, det hjälper mig att få ett hum om vad som är bra och dåligt.

När jag började så började jag rejält med att räkna kalorier, ett himlans pilljobb men gud vad nyttigt det var för mig, jag såg dirket vad som gjorde att kalorierna tickade iväg och kunde ändra till något bättre. Att räkna point är ju inte alls samma sak. Points är något påhittat, kalorier FINNS och äter man fler kalorier än man gör av med så går man upp i fettvikt, äter man mindre kalorier än man gör av med så går man ner i vikt.

Det svåra är ju sedan att lära sig välja ”BRA” kaloirer. Har du provat att räkna kalorier nån gång? Om du är intresserad så prova, om du inte tror du fattar nått så låt bli, men som sagt, har du intresset så prova ett tag, bara för att få en liten hum om vad saker och ting innehåller. man lär sig rätt snabbt att välja ”rätt” livsmedel.

Jag tycker du ska lägga upp en journal här på Body, det ger dig inspiration att kämpa, och inte minst så kan du få råd och hjälp!

/ Jenny

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 136 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.