Simons träningsjournal – The Beginning of a New Me

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Simons träningsjournal – The Beginning of a New Me

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Ännu en till. Tanken i ditt huvud just nu va? :)
    Ja, jag har surfat runt här och läst mycket på detta och andra forum.
    Så idag fick jag lusten att börja posta lite, vet inte riktigt varför men i hela denna härvan så fick jag idén att skriva en träningsjournal.

Varför jag vill skriva en träningsjournal?
    Jag har nu tränat seriösare än förr, sen cirka fyra månader tillbaka eller något liknande. Har inte superkollen på det men det hela började med att en kompis (stort tack till honom) satte ihop ett schema till oss båda och jag började träna med honom. På så sätt lärde jag mig mer och mer. Medans han redan surfat forum länge hade jag knappt en aning att det fanns.
    Så efter att vi började träna tillsammans har jag tagit stora steg för mig, men kanske ganska små för andra.

Jag har läst mig till mycket om kost och har verkligen utvecklats inom allt som har med det att göra. Har börjat att äta mycket mer regelbundet och mer gånger om dagen. Behöver ju inte rabbla upp allt vad jag gör just nu med kost, eftersom jag antar att ni alla här har större koll än mig.
    Men med tiden som gått har jag blivit seriösare och seriösare. Lärt känna mer folk på gymmet och fått polare.
    Förr var det att jag nästan tvingade mig att gå till gymmet. Men detta har ju ändrats dramatiskt och numera är det att jag får tvinga mig själv att vila.
    Nu kom jag lite av mig här. Till frågan varför jag vill skriva en träningsjournal.
    Jag tror att skriva ner vad jag gör dag för dag bevisar för mig själv vad jag lyckas med och även att jag kan se min utveckling om några månader (veckor?).
    Även att få respons av alla andra tror jag är en väldigt bra sak.
    Jag tror helt enkelt att skriva en journal om min träning kommer göra mycket.
    Och jag kommer även skriva om min kost och konstförändringar.

Vad har jag för mål med min träning då?
    Jag vet inte riktigt vad jag har för några mål. Men jag vet att jag alltid velat orka med aktiviteter och jag cyklar även. Så att orka med cyklingen bättre är ju ett mål.
    Jag har även ett hopp att kunna kanske tävla i Fitness bodybuilding om några år.

Lite information om mig själv:
    Jag är 16 år (1990 03 10) och har tränat på gym i ungefär ett år. De senaste månaderna har träningen blivit seriösare och seriösare.
    Jag är cirka 179 cm lång och väger runt 78 kg.
    Jag bor i Alingsås (några mil utanför Göteborg) och tränar på Alingsås Hälsostudio. :)

Hur ofta tränar jag?
    Just nu tränar jag fyra gånger i veckan. Tis – Tor – Fre – Sön.
    Jag kör på ett 3 dagarsschema;
    Pass 1: Rygg & Bröst (& mage)
    Pass 2: Ben (& mage)
    Pass 3: Triceps, Biceps & Axlar (& traps)

Jag ska ta och skriva dag för dag hur jag har tränat och hoppas på att detta kommer gå bra.
    Tack så mycket! :)
    // Simon

Ps. jag ska lägga upp bilder asap.

du är lika gammal,lika lång och vi väger nästan lika mycket, jag väger 80 på morron nu. men det var inte länge sen jag vägde 78 :)
    Lycka till med träningen !

Välkommen Simon!
    Hoppas du lyckas bra med träningen i framtiden och glöm inte uppdatera här inne. Vi håller koll på dig.

emme: Filidutter rulez :P

Oj, oj. Redan flera kommentarer. :)
    Tack så mycket för era varma välkomnanden :D
    Eftersom jag har haft en sträckning(eller liknande) har jag vilat sen i söndags och ska till massör imon så mitt första pass bli nog fredag. Om jag inte smyger in axlar imon eftersom jag inte fick tränat dem i söndags. :)

Hoppas det fixar sig med sträcking där. och kör inte för hårt ibörjan bara så blir det nog bra:)

Hehe, :)
    Jo men var i recklift, börjde huvudet bakåt av nån dum anledning när jag tog i.
    Fick typ sätta mig på marken tills det gick över. Riktigt läskigt.
    Sen två dagar efter så körde jag pushdowns och böjde huvudet bakåt och fick samma sak med det gick inte över.

Det är riktigt jobbigt får jag säga. :/

Men du kör mycket mindre reps och högre vikter ser jag.
    Jag kör ungefär 12-10-8, 8-10-12 och 3×8 ungefär.
    Lite lägre vikter blir det.
    Men på bänken har jag något liknande det här (tar med hur jag körde med vikterna förra veckan):
    12x20kg (uppvärmning)
    10x40kg (uppvärmning)
    8x50kg
    6x60kg
    4x65kg

Men sen är jag inte så jättestark än. :) Har maxat med forced reps på 2x80kg. Men det var ju inte själv. :/
    Satsar att vara upp emot 100kg nån gång innan/under sommaren. :)

Ska skriva hur det går hos massagen och evnt. träningen imon. ;)

Öhh, en liten grejj bara… kör du aldrig bröst??

Ofan, det har jag helt glömt!
    Glömt skriva det alltså. :/
    Pass ett är rygg och bröst. :)
    Tack för att du sa det. =)

Idag var jag hos massören och låg där runt en timma.
    Känns bra just nu, får bara hoppas att det håller i sig!

Imon ska jag köra schema ett (rygg & bröst).
    Schemat ser ut på ett ungefär såhär: (jag har jämt svårt att komma ihåg dem så har dem på papper @ gymmet)
    Latsdrag: 2×12 (uppvärmning)
    Chins: 3x max
    Bänkpress: 12 – 10 (uppvärmning) 8 – 6 – 4
    Skivstångsrodd: 10 – 8 – 6
    En maskin för översida bröst: 3×8
    Hantelrodd: 3×8
    En peckdeck liknande maskin som liknar lutande hantelflys: 2×12 (minns inte riktigt hur repsen var här)
    Latsdrag bakom nacke: 2×8 (gillar helt inte övningen och minns heller inte riktigt repsen)
    Avslutar med crunches med vikt: 3×15

Imon skriver jag vikter jag använt och hur det gick. Även justera övningarna jag inte är säker på just nu (repsen).

Tack för mig! :D
    // Simon

Ser bra ut, det passet. Misstänkte att du körde bröst, för annars hade du varit den förste som skippat det… Kul med någon som kör fallande reps oxå, tror jag kan funka riktigt bra. Lycka till!

Absolut, ;)
    Fallande reps fungerar finfint, men jag kör även med stigande.
    Måste nu till skolan. HEJ!

Vaknade precis. Ska träna om någon timma. :)
    Första gången på en vecka. Ska bli grymt skönt att få träna.

Får be om ursäkt att jag glömt att skriva här.
    Lite uppdateringar:
    Dagens schema:
    Pushdowns:
    10 x 22,5kg
    10 x 25kg
    8 x 30kg (klarade fan inte mer :/)
    Stående skiftande hantelcurl:
    10 x 14kg
    8 x 16kg
    6 x 17kg
    Liggande frenchpress:
    6 x 38kg
    8 x 35kg
    10 x 33kg
    Enarms hantelcurl över bräda:
    8 x 10kg
    8 x 11kg
    8 x 9kg (trött här ^^)
    Dips:
    12 x min egna vikt (~78kg)
    6 x min egna vikt plus 20kg
    Sittande framåtböjda hantellyft (baksida axlar):
    12 x 4kg
    12 x 5kg
    12 x 6kg
    Axelpress med hantlar:
    6 x 18kg
    6 x 19kg
    6 x 20kg
    6 x 21kg (klarade nog inte sista på denna)
    Stående hantelflyes:
    12 x 6kg
    12 x 6kg
    12 x 5kg
    Shrugs:
    12 x 32kg
    12 x 32kg

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.