Taggar ner!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 76 through 86 (of 86 total)
  • Author
    xRickardx wrote:
    När kroppens organ mår bra, dvs att alla organ fungerar toppen och självklart en välfungerande hjärna med ett lyckligt sinne.

Tänk vad olika vi alla tolkar begrepp! :| För mig handlar hälsa om att ha balans i livet. Då kropp och sinne är balans. Så min tolkning av hälsa är mer som ”folkhälsa”
    Då man lever ett hälsosamt liv för mig, så lever man samtidigt ett rikt liv: fysiskt, psykiskt, (andligt?) ….
    Kroppsbyggare och fitnessfolk tappar då en stor del, då alla krav lätt kan rubba den psykiska harmonin och vår naturliga önskan efter njutning i olika former.

Men jag håller verkligen med dig Lisa om att ”vanlige svensson” har mycket att lära av ”byggarbranschen”.
    – Men är det inte det som just skett???

För bara 3-5 år sedan, då jag själv hade ett stort intresse för fitness, så tittade folk snett på mig då jag drog ner på kolisarna en aning. Själva jagade de fett. Att jag hade en pilates boll hemma var humburg för dem. Jag var nästan helt ensam ute på stockholms gator kl 6 på morgonpromenaden. Kanske kunde man morsa på ngn i gymbyxor, men ”bertil 50 bast” som numera flitigt är ute med sina stavar kl 6 sov då gott i sin säng..

GI var helt okänt för dem dessutom.. Idag finns bars, proteinpulver och atkinsmärkning på produkter i min helt vanliga mataffär. Det hade man aldrig kunnat föreställa sig då.
    Fler än någonsin tränar på gym. Träningsformer för bålstabilitet och funktionell träning är på frammasch även för den ”vanlige 2 ggr i veckan tränande personen”. Toppen tycker jag! det ger dem inga synliga muskler men god hållning och hjälp att använda kroppen i vardagen/undvika skador.

Samtidigt på ätstörningsmottagningarna ökar trycket markant. Det är inte bara kategorin ”7 åriga flickor” som ökar utan även en helt ny grupp som söker hjälp: kvinnor över 25 år, tom över 30…
    och killar i alla åldrar.

Eftersom jag är en av dem så vet jag.
    Numera är inte bara fettet dåligt, utan patienterna skyr kolhydrater..
    De är inte heller pinnsmal längre. Snarare vältränade. På min behandling möter jag tjejer som mig: som kommer i nikekläder, har lätt markerade muskler, kanske med en shaker i handen. Sportigt, vältränat (HÄLSOSAMT?) utseende alltså.
    De har exakt den kroppen ”svenssons” numera eftersträvar. Utanpå HÄLSAN själv. men inuti….?
    Många av dem är liksom du och jag instruktörer. PT´s precis som du och jag Lisa.

Jag säger inte att det är ”vårt” (fitness/byggar-kulturens) fel att många som ger sig in i gym- och fitness-världen hamnar fel. Att strävan efter den perfekta kroppen och ätandet av den perfekta maten rubbar harmonin och balansen i livet.
    Men jag tycker det är en viktig faktor att ta hänsyn till då ni nu i tråden funderar på om ”vi” verkligen är de som lever HÄLSOSAMT..? :|

//frida

¨håller helt med in lärare lisa…..

om man vill ha ”fitness-livet” som intresse o passion så måste man MÅ BRA AV DET!! balans!!

lycka till imorgon!! tänka positiva tankar! BARA! :)

dont be nervous detta grejar du 20.30! annars får du smisk haha ;)

GRATTIS LISA :emo-thumb

hoppas du kan slappna av nu o är mindre pressad….njut av soooooooolen8)

Grattis Lisa !

Nu kanske du kan koppla av lite….

Stort GRATTIS LISA!

Roligt att du fixar det! grattis=)

grattis !!!!!!

tummen upp! och visst kan du få smisk iaf :emo-thumb

njut av dagen nu och ladda om, fyfan här är det som en bastu gick in för att svalka av mig, got 2 love summertime :P

:emo-thumb bara att gratulera!

Viewing 11 posts - 76 through 86 (of 86 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.