Home › Forums › Allmänt om gymträning › 14 år ska börja gymma.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 september, 2012 at 15:14 #98703Anonym anvandareMember12 september, 2012 at 15:14 #1068706Anonym anvandareMember
Hejsan, det är så att jag tänker börja gymma med min pappa. Jag är inte så ”kunnig” det är första gången jag ska dit. Jag vet inte vad jag ska äta och vilka dagar jag ska träna har ingen schema. Jag vill ha hjälp utav body medlemmarna.
År: 14
Längd:172
Vikt:55kg15 september, 2012 at 05:37 #1068862Anonym anvandareMemberJag hade personligen väntat med att bygga en massa muskler. Du växer ju fortfarande. Vad jag vet så är det kanske inte är så bra att kombinera en naturligt växande kropp med att pumpa muskler.
Jag skulle tränat försiktigt.
15 september, 2012 at 08:45 #1068871Anonym anvandareMemberDet finns verkligen ingen anledning att vänta. Det där ”tillväxttramset” är bara en gammal skröna. Skall du vänta med att träna tills skelettet är helt färdigväxt så bör man vänta till man är ca 30 år.
15 september, 2012 at 11:21 #1068881Anonym anvandareMemberJag tycker du ska köra starting strength. Du hittar all info här: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224&page=1
15 september, 2012 at 14:25 #1068886Anonym anvandareMemberDu skall självfallet starta lugnt och lära dig träna och sedan succesivt öka trycket. Inga vansinnesprogram med avancerade övningar såsom marklyft, tunga roddövningar och knäböj som startprogram!
15 september, 2012 at 14:38 #1068889Anonym anvandareMemberDrick mjölk som en galning så blir du lång och bygger kraftigt med muskler i de fall du har tränat. Mjölk 24/7 annars filmjölk.
19 september, 2012 at 18:29 #1069155Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Du skall självfallet starta lugnt och lära dig träna och sedan succesivt öka trycket. Inga vansinnesprogram med avancerade övningar såsom marklyft, tunga roddövningar och knäböj som startprogram!Vansinnesprogram.. Utveckla gärna det.
19 september, 2012 at 18:30 #1069157Anonym anvandareMemberGran wrote:Drick mjölk som en galning så blir du lång och bygger kraftigt med muskler i de fall du har tränat. Mjölk 24/7 annars filmjölk.Varför skulle mjölk göra honom lång?
19 september, 2012 at 19:29 #1069162Anonym anvandareMemberHar han inte tränat innan så lär han behöva lära sig vad styrketräning är innan han börjar med några avancerade övningar, som fodrar koordination, smidighet och vana, såsom tex djupa knäböj mm.
20 september, 2012 at 10:17 #1069197Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Har han inte tränat innan så lär han behöva lära sig vad styrketräning är innan han börjar med några avancerade övningar, som fodrar koordination, smidighet och vana, såsom tex djupa knäböj mm.Vad är knäböj då om inte styrketräning? Vad tycker du han ska börja med då? Benspark, konc.curls.. Förkastligt.
Självklart handlar det om att börja med vikt anpassad för utgångsläget.
Du får ursäkta Arne men jag håller faktiskt Ripptoe m.fl högre kunskapsmässigt än du, resultaten från otaliga nybörjare på just starting strength talar för sig själva också.Oavsett, skulle vara intressant om du kunde presentera dina tankar kring nybörjarträning. Det enda man sett av dig är megahögvolymsprogram med tunga set, knappast något för nybörjaren.
20 september, 2012 at 11:28 #1069200Anonym anvandareMemberDu får ursäkta Alex N., men jag håller faktiskt din idol som en tönt som är svår att ta på allvar. Du verkar inte ha alltför mycket kunskaper, varken om mig eller nybörjarträning. Du har uppenbarligen inte fattat faran med att låta en person som aldrig tränat innan starta med en så svår balans- och styrkeövning som knäböj är. Vad säger du till denna personen om han skulle ramla och skada sig? Hoppsan, det sa min guru Pipptoe inget om…? Hur kunde detta hända…?
Den lämpligaste benövningen för en ren nybörjare är benpress.Mina högsetprogram är självfallet inga nybörjarprogram som alla utom du tycks ha förstått.
20 september, 2012 at 15:51 #1069209Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Du får ursäkta Alex N., men jag håller faktiskt din idol som en tönt som är svår att ta på allvar. Du verkar inte ha alltför mycket kunskaper, varken om mig eller nybörjarträning. Du har uppenbarligen inte fattat faran med att låta en person som aldrig tränat innan starta med en så svår balans- och styrkeövning som knäböj är. Vad säger du till denna personen om han skulle ramla och skada sig? Hoppsan, det sa min guru Pipptoe inget om…? Hur kunde detta hända…?
Den lämpligaste benövningen för en ren nybörjare är benpress.Mina högsetprogram är självfallet inga nybörjarprogram som alla utom du tycks ha förstått.
Du mötte på lite motstånd och gick genast till personangrepp haha!
Förklara faran med knäböj då? Tönt, varför skulle han vara en tönt, och vad står en tönt för i dina ögon då? Jag anser du är ganska töntig, ditt namn poppar upp överallt på diverse forum där du tycker och tänker en väldigt massa saker, men man ser sällan att du backar upp dina påstående, vilket du inte gjort nu heller, du kan svara på alla dina frågor du ställt till mig här i tråden indirekt. Du är bara en gammal man vars bättre dagar passerat och som nu bittert sitter och tycker massa saker. Vem har påstått att Ripptoe skulle vara min guru? Du gör massa tolkningar baserade på antagningar, du känner inte mig heller, lika lite som jag känner dig, jag är inte intresserad av att känna dig heller.20 september, 2012 at 17:33 #1069218Anonym anvandareMemberMotstånd??? Vilket motstånd har jag nu fått från dig???
Jag förstår ditt sätt att skriva eftersom du saknar dom mest elementära kunskapsgrunderna och tror därför blint på den mesta smörjan som du okritiskt läser på nätet.
Ps. Kolla gärna lite närmare vad jag skriver så kommer du nog förhoppningsvis, jag tvivlar dock, att upptäcka att jag brukar backa upp mina påståenden. Sedan om du inte begriper dom är ju en annan sak….20 september, 2012 at 17:51 #1069219Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Motstånd??? Vilket motstånd har jag nu fått från dig???
Jag förstår ditt sätt att skriva eftersom du saknar dom mest elementära kunskapsgrunderna och tror därför blint på den mesta smörjan som du okritiskt läser på nätet.
Ps. Kolla gärna lite närmare vad jag skriver så kommer du nog förhoppningsvis, jag tvivlar dock, att upptäcka att jag brukar backa upp mina påståenden. Sedan om du inte begriper dom är ju en annan sak….Vad vet du om mina kunskapsgrunder? Du kommer bara med massa antaganden, som dumma människor alltid gör.
Nej, du har inte backat upp något av dina påståeenden, visa mig vart? Jag finner det en smula ironiskt att en gammal man sitter och ägnar sig åt pajkastning på nätet på diverse forum, dina inlägg på flashback roar mig framförallt. Har du inget liv?
Flertalet rekommenderar starting strength till nybörjare bla Martin Berkhan, men vad vet han.. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.