14 år ska börja gymma.

Home Forums Allmänt om gymträning 14 år ska börja gymma.

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author

Om du ska till ett gym så finns det säkerligen någon där som kan visa vilka övningar man kan starta med och hur man utför dom utan att skada sig m.m .. började själv träna vid din ålder o tänkte inte så mycket på vad man skulle äta förutom att jag käkade lite mer än vanligt typ mer kött i tallriken

träna försiktigt ibörjan bara, se till att ha vilodagar imellan, skaffa dig kunskaper på gymmet där dom flesta svaren finns, fråga helt enkelt, din pappa vet säkert också en massa..börja med ett hellkropps schema delat över en vecka..

att föra en dagbok över träningen kan ju vara bra, då kan man ju se tillbaks och jämföra hur man har avancerats..

Bör väl inte vara några problem att direkt börja med böj och mark osv. Men det kräver ju givetvis att man får instruktioner av någon som är kunnig på tekniken. Och att börja med enbart stång osv.

Har man inte möjlighet att lära sig tekniken så kan det ju säkerligen vara väldigt farligt och då är det kanske bättre att köra lite säkrare övningar.

Alex N wrote:
    Arne Persson wrote:
    Motstånd??? Vilket motstånd har jag nu fått från dig??? :D
    Jag förstår ditt sätt att skriva eftersom du saknar dom mest elementära kunskapsgrunderna och tror därför blint på den mesta smörjan som du okritiskt läser på nätet.
    Ps. Kolla gärna lite närmare vad jag skriver så kommer du nog förhoppningsvis, jag tvivlar dock, att upptäcka att jag brukar backa upp mina påståenden. Sedan om du inte begriper dom är ju en annan sak….

Vad vet du om mina kunskapsgrunder? Du kommer bara med massa antaganden, som dumma människor alltid gör.
    Nej, du har inte backat upp något av dina påståeenden, visa mig vart? Jag finner det en smula ironiskt att en gammal man sitter och ägnar sig åt pajkastning på nätet på diverse forum, dina inlägg på flashback roar mig framförallt. Har du inget liv?
    Flertalet rekommenderar starting strength till nybörjare bla Martin Berkhan, men vad vet han..

Sammanfattningsvis kan det bara konstaterats att du saknar helt basala kunskaper och fattar uppenbarligen ingenting av det du läst som jag skrivit på nätet. Grattis!:D

Arne Persson wrote:
    Alex N wrote:
    Arne Persson wrote:
    Motstånd??? Vilket motstånd har jag nu fått från dig??? :D
    Jag förstår ditt sätt att skriva eftersom du saknar dom mest elementära kunskapsgrunderna och tror därför blint på den mesta smörjan som du okritiskt läser på nätet.
    Ps. Kolla gärna lite närmare vad jag skriver så kommer du nog förhoppningsvis, jag tvivlar dock, att upptäcka att jag brukar backa upp mina påståenden. Sedan om du inte begriper dom är ju en annan sak….

Vad vet du om mina kunskapsgrunder? Du kommer bara med massa antaganden, som dumma människor alltid gör.
    Nej, du har inte backat upp något av dina påståeenden, visa mig vart? Jag finner det en smula ironiskt att en gammal man sitter och ägnar sig åt pajkastning på nätet på diverse forum, dina inlägg på flashback roar mig framförallt. Har du inget liv?
    Flertalet rekommenderar starting strength till nybörjare bla Martin Berkhan, men vad vet han..

Sammanfattningsvis kan det bara konstaterats att du saknar helt basala kunskaper och fattar uppenbarligen ingenting av det du läst som jag skrivit på nätet. Grattis!:D

Nej och det är jag inte ensam om..

Vi säger så sålänge Arne, trevlig helg.

Grattis

Helt utan ambition att kasta paj, så tänker jag lite såhär kring benböj, marklyft etc.

Nybörjare, oavsett om de är 14 eller 80, kan mycket väl börja med tex benböj, under förutsättning att det sker progresivt och kontrollerat. Häri problemet…

De flesta av oss vanliga dödliga är hänvisade till böcker/filmer/nätet, eller ”kunniga” personer på gymmet eller tom bara att ta efter andra som tränar.

I en perfekt värld hade alla, helst under överinseende av en instruktör, börjat med grunder ocg befäst sin förmåga i varje steg. En mall jag själv använt mig av när jag skolat in ngr nya individer är:

1. Benböj, utan vikter, med armarna raka och pekandes snett uppåt, blicken på fingertopparna. När jag är nöjd med kontrollpunkterna hälar i marken, rak rygg och nacke, fullt rörelseuttag i höften, axlarna tillbakadragna och bröstet uppåt, så går jag vidare till:

2. Overheadsquat med kvastskaft, för att kontrollera positionering och rörlighet i axlar.

3. OH squat med (mycket)begränsat viktmotstånd, oftast bara stången, för att befästa ovan nämnda punkter och framförallt hitta balansen.

Parallelt med detta så tränar jag även in korrekta marklyft med liknande kontrollpunkter och inledningsvis låg belastning. OH squat är ju som bekant en avancerad övning med mycket balansfokus. Lär man sig behärska den på ett säkert och kontrollerat sätt så kommer man ha bra teknik för i princip alla andra basövningar i familjen.

Marklyft är ju egentligen en ganska ”enkel” övning att lära in, lyft en sak från marken som vi gjort i tusentals år, förutsatt att det återigen görs ”rätt”.

Därefter börjar jag, utifrån känslan av de korrekt inbanade rörelserna, kika på backsquat och frontsquat med högre belastning.

Detta anser jag vara ett bra och säkert sätt att få en bra start på sin träning. Däremot är det knappast ”perfekt” och jag tar mer än gärna feedback för att utveckla min filosofi…

MEN!!! Hur många har ”lyxen” att kunna gå de här stegen under överinseende av en kunnig (utan att tumma på min ödmjukhet) men framförallt omdömmesgill tränare motsv? Tyvärr inte många.

Därför kan jag tycka att om du var min son, 14år och träningssugen, så hade jag låtit dig börja under överinseende av någon, bokstavligt talat, kunnig. Om jag inte själv kände att jag kunde bistå med rätt kunskap. På en styrke- eller tyngdlyftningsklubb, en seriös crossfitbox eller liknande, alt en duglig PT. Ekonomisk fråga? Javisst! Men som jag ser det en billig investering i din hälsa och kanske framtida idrottskarriär om du så vill.

Detta är alltså mitt tips till dig, men framförallt din pappa. Jag är för övrigt riktigt glad för eran skull att ni båda delar deta här intresset! Lycka till och hoppas du får ut minsta lika mycket positivt som jag av ditt träningsliv…

Jag brukar inte låta någon börja köra belastad knäböj förrän dom kan utföra en KORREKT djup knäböj utan belastning. Jag har sett en och annan olycka genom åren där ovana tappat balansen och fallit och vått vikten över sig.

Det är liksom det som är essensen i det jag beskrev… :-)

Det är liksom det jag skrivit som är essensen till att man INTE sätter knäböj som en startövning till en REN nybörjare vilket det tidigare handlade om i tråden.

Hehe, lets disagree to agree then, Arne!

Hur som helst. Knäböj utan ett riktigt Power Rack borde vara tabu, spec. för nybörjare. Dessutom borde det vara obligatoriskt på alla seriösa gym.

Ja, vart ska annars alla discobyggare curla och hänga i trissar..? :-)

Missbruk av Power Rack bör bestraffas hårt och resolut!

Hejsan. Jag har inte kollat på tråden på jätte länge oj vad mycket ni har skrivit!. Jag har köpt gymm kort i 1 år nu men jag har ingen träningsprogramm eller diet programm. Kan ni göra en till mig så kan jag börja med det.
    Längd:174-175
    Vikt:55-57kg

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.