4 Split kritik?

Home Forums Allmänt om gymträning 4 Split kritik?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej mina vänner, jag är väl ingen direkt erfaren gymmare utan kört nu i kanske ett år. Från början använde jag mig av ett schema som jag fick av en instruktör men nu tänkte jag ta tag i det själv och göra ett eget schema. Jag passade då på att göra en 4 split, och då vill jag gärna ha eran kritik och synpunkter kring hur jag lagt upp passen!

Dag1: Bröst, axlar mage.

Bänkpress
    Lutande bänkpress
    Flyes, variera med fria vikter och cable cross
    Omvänt kryssdrag
    Axelpress
    Omvända flyes
    Axellyft åt sidan 4×8-12
    Magövning

Dag2: Rygg,traps mage.

Sittande rodd
    Latsdrag
    Stående rodd
    Marklyft
    Chins
    Schrugs
    Sneda situps

Dag3: Vila.

Dag4: Ben

Knäböj
    Benspark
    Lårcurl
    Stående vadpress
    13 (Magövning)
    Benlyft
    Sidositups (sidomagmusklerna)
    Situps

Dag5: Biceps, Triceps och mage.

Bicepscurl, variera med brett grepp och tätare grepp
    Alternerade hantelcurls
    Hammercurls
    Dips
    Pushdowns
    Liggande tricepspress variera med triceps med rep
    Magövning

Kör triceps före biceps eftersom det är en större muskelgrupp. Sen om du vill kan du köra baksida axlar på ryggdagen.

Hur kommer det säg att man ska köra triceps före biceps? Angående ryggschemat, för många övningar eller lagom? Kom gärna med ideer hur jag ska ändra det isåfall eller mitt upplägg överhuvudtaget :)!

Som sagt, triceps är en större muskelgrupp vilket betyder att den behöver mer energi. Tja… jag har väl inga direkta källor för det mer än min bodybuilder till farsa och min bror som håller på att bli, men man kan lätt se på folk som lägger mer fokus på biceps än på triceps, vilket resulterar i att de ha väldigt stora biceps gentemot sina triceps – väldigt fult.

Huruvida ryggpasset är för mycket eller ej beror på hur många set du kör. Jag tänker att man ska försöka hålla sina träningspass på max en timme (exklusive cardio, om du nu kör det).

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.