Home › Forums › Allmänt om gymträning › 5-4-3-2 upplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 april, 2011 at 22:55 #53067Anonym anvandareMember15 april, 2011 at 22:55 #131433Anonym anvandareMember
Hej!
Jag undrar vad ni tycker om när man kör 5 dagar, vilar 4, kör 3 dagar och vilar 2 för att sedan börja om igen?
Sähär ser mitt upplägg ut:
Måndag – Biceps och triceps
Tisdag – Mage, rygg och ben
Onsdag – Bröst och axlar
Torsdag – Biceps och triceps
Fredag – Mage, rygg och ben
Vilar 4 dagar för att sedan köra följande:
Onsdag – Bröst och axlar
Torsdag – Biceps och triceps
Fredag – Mage rygg och ben
Vilar sedan 2 dagar för att sedan börja med bröst och axlar igen för femdagars passet. Nästa femdagars pass så börjar man sen med mage, rygg och ben. På så sätt så får alltid en muskelgrupp ”bara” en genomkörare i veckan och de andra får två, då man kör 5 dagar i rad.
Vad tycker ni om detta? Någon annan som kör eller har kört på detta upplägg?
16 april, 2011 at 09:33 #131434Anonym anvandareMemberhar aldrig testat det och det kan bero på att jag inte tror på det alls …
Varför vila 4 dagar? alldeles för mycket vila ….Sen ben och rygg i samma pass, hade jag heller aldrig kört … Både ryggen och benen kräver mycket jobb och slit med tunga basövningar (marklyft, chins, rodd / Knäböj, utfall, benpress) gör man detta i samma pass = DÖD!
Tänk om, hade jag gjort iaf!
16 april, 2011 at 10:10 #131435Anonym anvandareMemberJag kör nästan uteslutet bara 3-1-3, tycker jag funkar bra och kroppen känns inte sliten
16 april, 2011 at 11:46 #131436Anonym anvandareMemberMan kör väl det upplägget som känns bäst för en själv! Jag tränar 2 dagar har 1 dag vila o förtsätter så hela tiden. O det känns bra för mig.
16 april, 2011 at 13:14 #131437Anonym anvandareMemberKanske kan fungera, liknar lite metoden Dual Factor Training fast där brukar man köra t.ex med hög träningsvolym/frekvens i kanske tre veckor där du långsamt bygger upp trötthet.
Sedan har du en period av återhämtning i ca 2 veckor(du känner själv) med mindre frekvens, volym eller intensitet.Så du kan ju köra ditt första alternativ för att sedan när du börjar känna dig sliten gå över till alt. 2.
Jacob Gudiol har skrivit en bra artikel i ämnet:
[http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/]16 april, 2011 at 14:09 #131438Anonym anvandareMember90annion wrote:har aldrig testat det och det kan bero på att jag inte tror på det alls …
Varför vila 4 dagar? alldeles för mycket vila ….Sen ben och rygg i samma pass, hade jag heller aldrig kört … Både ryggen och benen kräver mycket jobb och slit med tunga basövningar (marklyft, chins, rodd / Knäböj, utfall, benpress) gör man detta i samma pass = DÖD!
Tänk om, hade jag gjort iaf!
Varför jag vilar 4 dagar är ju för att jag kör 5 dagar på rad. Får inte då kroppen vila ordentligt efter det så blir man ju övertränad hyfsat snabbt iaf. Jag menar, jag kan ju inte bara ha t.ex bara två dagars vila efter ett femdagars pass. Benen och rygg ska jag dock tänka på! Thx.
16 april, 2011 at 14:15 #131439Anonym anvandareMemberTriceps kommer att få lite väl mycket stryk dom 5 träningsdagarna och lite mycket att nästan köra hela kroppen 2 ggr. på 5 dagar, men vilan efteråt är ju en mycket bra tanke!
Folk som är seriösa tränar i regel för mycket!16 april, 2011 at 17:21 #131440Anonym anvandareMemberokej, men då är det bättre att träna 3 ggr i rad, sen vila, och sen 3 ggr till .. så 3-1-3-1 …. håller fortfarande fast vid att det blir för mycket med 4 dagars vila … alldeles för mycket!”
16 april, 2011 at 17:30 #131441Anonym anvandareMember90annion wrote:okej, men då är det bättre att träna 3 ggr i rad, sen vila, och sen 3 ggr till .. så 3-1-3-1 …. håller fortfarande fast vid att det blir för mycket med 4 dagars vila … alldeles för mycket!”Att träna 5 av 9 dagar kan vara alldeles lagom, 4 kan även räcka beror helt på intensiteten!
Men att köra 5 dagar i rad med maxintensitet är för bra!
Vila är underskattat och mycket viktigt!16 april, 2011 at 23:31 #131442Anonym anvandareMemberTycker du det funkar för dig så go g0 go jag kör mån – fre vilar på helgen bortsett från cykling vilket blir lite i veckan med .. blir runt 8-9 pass i veckan , det funkar för mig .. men nog inte för alla :]
Hmm blir inte mycket vila nu när jag tänker efter
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.